تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درخواست آزادی حامیان «مادران عزادار»

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای از قوه قضائیه ایران خواست «شش زنی» که در ارتباط با «فعالیت‌های صلح‌آمیز» خود در «حمایت از مادران عزادار» بازداشت شده‌اند را آزاد کند.

مادران عزادار،‌ گروهی هستند که در اوائل تیرماه سال جاری، از سوی مادرانی که فرزندانشان را در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری از دست دادند، تشکیل شد.

خواسته‌های این گروه، «آزادی زندانیان عقیدتی» و «مجازات عاملان کشتارهای پس از انتخابات» اعلام شده است. مادران عزادار، هر شنبه، خواسته‌های خود را با برگزاری تجمع سکوت در پارک لاله بیان می‌کنند.

ام‌البنین ابراهیمی، الهام احسنی، ژیلا کرم‌زاده مکوندی، فاطمه رستگاری، لیلا سیف‌اللهی و فرزانه زینالی، شش نفری هستند که سازمان دیده‌بان حقوق بشر خواستار آزادی آن‌ها شده است.

ام‌البنین ابراهیمی، الهام احسنی، ژیلا کرم‌زاده مکوندی، فاطمه رستگاری، لیلا سیف‌اللهی و فرزانه زینالی، شش نفری هستند که دیده‌بان حقوق بشر خواستار آزادی آن‌ها شده است

جو استورک، معاون بخش خاورمیانه این سازمان گفته است که به نظر می‌رسد این شش نفر، بدلیل «حمایت» و «همبستگی علنی» از این گروه دربند هستند.

عضو یکی از خانواده‌های شش زن زندانی حامی مادران عزادار، به دیده‌بان حقوق بشر گفته است که خانواده‌ها «اغلب مجبورند» بین زندان اوین و شعبه‌های دادگاه انقلاب در رفت ‌و آمد باشند و مسئولین به وکلای آن‌ها «اجازه ثبت وکالت‌نامه» نمی‌دهند.

در ماه‌های اخیر، بارها تجمع‌های مسالمت‌آمیز مادران عزادار با حضور نیروهای امنیتی و بازداشت تجمع‌کنندگان همراه بوده است. شنبه ۱۴ آذرماه، ۲۲ نفر از مادران عزادار در پارک لاله توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند که بیشتر آنها چند روز بعد آزاد شدند.

در بخش پایانی بیانیه دیده‌بان حقوق بشر به اصل ۹ میثاق بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی اشاره شده که بر اساس آن «حبس خودسرانه» ممنوع است. این کنوانسیون همچنین ایران را «ملزم به احترام به حق آزادی انجمن‌ها» و «تجمع‌های مسالمت‌آمیز» می‌کند.

همبستگی مادران میدان مایو با مادران عزادار
در پیوند با این گزارش، مادران میدان مایو (مه) در آرژانتین با مادران عزادار ایرانی اعلام همبستگی کردند.

مادران میدان مایو، مادران ناپدیدشدگان آرژانتینی هستند که ‌۳۳ سال پیش، نخستین تجمع خود را در اطراف میدان مایو با حضور ۱۴ نفر برگزار کردند. به باور بسیاری، این اقدام «غیرسیاسی» مادران مایو، یکی از بزرگترین اقدامات سیاسی آمریکای لاتین در دو دهه آخر قرن بیستم است.

در پیام رئیس انجمن مادران مایو، آمده است: «ما مادران میدان مه، خواستار آزادی فوری حامیان مادران عزادار و همراه با آنان خواستار آزادی تمام زندانیان سیاسی و محاکمه و مجازات سرکوبگران هستیم.»

پیش از این نیز در ۲۱ دی‌ماه، سازمان عفو بین‌الملل، در بیانیه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست «مادران عزادار و حامیان آن‌ها» را آزاد کنند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)