تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

نظم متعارف
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «نقد آگاهانه»، به ارائه توصیه‌هایی در خصوص خصوصی‌سازی در ایران پرداخته است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «همه جوامع در فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، نیازمند نقد هستند تا با شفاف شدن گزینه‌های مختلف و راه‌های منشعب از هر گزینه، تصمیمات درست اتخاذ شود. همین‌طور نقد برای بررسی و تحلیل راه‌های طی شده در گذشته لازم است تا از تکرار اشتباهات پیشگیری شود.»

به نوشته این روزنامه، «عده‌ای سعی دارند این‌گونه القا کنند که اقتصاد آزاد به معنای گسترش خصوصی‌سازی می‌باشد. در صورتی که اصل مهم در استقرار اقتصاد آزاد، جلوگیری از گسترش دولت و هزینه‌های آن است نه خصوصی‌سازی؛ زیرا با رشد بخش خصوصی، به تدریج‌اندازه بخش دولتی حتی بدون خصوصی‌سازی کوچک می‌شود.»

دنیای اقتصاد در سرمقاله خود افزوده است: «از آنجا که بخشی از هزینه دولت‌ها در جهت تامین عدالت بوده و چنین هزینه‌هایی در چارچوب یک نظم متعارف، بسیار هم لازم است، اما اگر دولتی به دنبال ریشه‌کنی فقر در کنار استقرار عدالت اجتماعی می‌باشد، باید بداند که تحقق توام این دو هدف به‌ظاهر مشابه، فقط در شرایط غیرتورمی ‌امکان‌پذیر است.»

متن کامل سرمقاله

هدیه سوختی
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «هدیه ۶۰۰۰ تومانی برای بنزین نوروزی» درباره سهمیه‌بندی بنزین نوشته شده است.

سرمقاله نویس مردمسالاری نوشته است: «با وجود سپری شدن نزدیک به سه سال از آغاز سهمیه‌بندی بنزین، هنوز تکلیف مسوولان و متولیان امر با این مقوله روشن نیست. یک بار می‌گویند چون قرار است با هدفمند کردن یارانه‌ها، قیمت بنزین واقعی شود، پس سهمیه‌ها باید کاهش یابد و یک ‌بار دیگر می‌گویند چون مردم برای سفرهای نوروزی یا سفرهای تابستانی نیاز به بنزین دارند، باید سهمیه ویژه سفر به آنها بدهیم.»

به نوشته این روزنامه، «ما گویا این ماجرا پایانی ندارد. هفته گذشته سهمیه بنزین بهاری خودروها که همچون گذشته، هر ماه ۸۰ لیتر و در مجموع ۲۴۰ لیتر است اعلام شد اما با این تفاوت که ۲۰ لیتر سهمیه بنزین ویژه نوروز هم به مردم هدیه شده است. کدام تفکر است که تصور می‌کند مردم با دریافت ۶۰۰۰ تومان بنزین باید خشنود و خوشحال شوند؟»

مردمسالاری در ادامه آورده است: «با تفکراتی که هدیه کردن ۶۰۰۰ تومان بنزین و هدیه‌هایی از این دست را به مردم تجویز می‌کنند، نمی‌توان گفت جایگاه واقعی و شان و شخصیت مردم که در یک جامعه اسلامی ارزش بسیار بالایی دارد، رعایت می‌شود.»

متن کامل سرمقاله

ملاک ارزیابی
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «وقتی آمانو خواب نما می‌شود» به گزارش اخیر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران واکنش نشان داده است.

در بخشی از سرمقاله کیهان آمده است: «گزارش فوریه ۲۰۱۰، یوکیا آمانو مدیرکل تازه‌کار آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران، غیرمنتظره نبود. آمانو در این گزارش تلاش کرده است حداکثر مقدار خوش‌خدمتی را در حق کارفرمایان غربی خود به خرج دهد ولی در تولید هرگونه شوک ناکام مانده، چرا که ساختار گزارش نوامبر ۲۰۱۰ گفت از قبل به طور کامل قابل پیش‌بینی بود.»

به نوشته این روزنامه، «آمانو قلب گزارش خود را مسئله مطالعات ادعایی قرار داده و تلاش کرده مجموعه ادعاهای قدرت‌های غربی علیه برنامه هسته‌ای ایران در این باره را یک بار با طول و تفصیل مرور کند و معتبر جلوه دهد.»

این روزنامه افزوده است: «همین که آژانس تصمیم بگیرد ملاک ارزیابی خود را از واقعیت و دلخواه‌ها و خوشایندهای یک کشور خاص تقلیل بدهد، آن وقت می‌توان انتظار داشت که هر دروغی به عنوان گزارش آژانس و یافته‌های بازرسان منتشر شود.»

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «پرسش‌هایی از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)