تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آمریکا خواستار آزادی محمدامین ولیان شد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با ابراز نگرانی نسبت به صدور حکم اعدام برای محمدامین ولیان، خواستار آزادی فوری وی از زندان شد.

فیلیپ جی کراولی، روز گذشته (جمعه) اعلام کرد که «به نظر ما چنین مجازات رقت‌باری، هیچ تناسبی با جرمی که وی مرتکب شده ندارد.»


محمدامین ولیان

وی اظهار داشته که آمریکا از صدور حکم اعدام برای این جوان «نگران» بوده و خواستار آزادی فوری وی است.

کراولی از مقام‌های ایران خواسته که به آزادی‌های اولیه مردم خود احترام بگذارند و تمام زندانیان سیاسی را آزاد کنند.

محمدامین ولیان، دانشجوی ۲۰ ساله دانشگاه دامغان، آن‌طور که برخی سایت‌‌‌های نزدیک به معترضان اعلام کرده‌اند به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، به نقل از یکی از همکلاسی‌های ولیان نوشته که خانواده وی به شدت «تحت فشار» هستند تا از مصاحبه با رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری خودداری کنند

برخی گزارش‌ها نیز از تائید حکم اعدام وی در دادگاه تجدید‌نظر حکایت دارد؛ اما مقام‌های قضایی تاکنون حاضر نشده‌اند در این خصوص اظهارنظر کنند.

انتشار گزارش تائید حکم اعدام آقای ولیان در روز‌های اخیر، بازتاب‌های گسترده‌ای داشته است.

دفتر تحکیم وحدت و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای، نسبت به اجرای حکم اعدام این دانشجو به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، به نقل از یکی از همکلاسی‌های ولیان نوشته که خانواده وی به شدت «تحت فشار» هستند تا از مصاحبه با رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری خودداری کنند.

به نوشته این کمپین، «مقامات اطلاعاتی به خانواده وی قول داده‌اند که به نحوی عفو رهبری را برای فرزندشان بگیرند، درصورتی که این موضوع را رسانه‌ای نکنند. پدر ولیان از مصاحبه خودداری می‌کند و به کسانی که با او برای خبر تماس می‌گیرند، می‌گوید شماره اشتباه است.»

«مقامات اطلاعاتی به خانواده وی قول داده‌اند که به نحوی عفو رهبری را برای فرزندشان بگیرند، درصورتی که این موضوع را رسانه‌ای نکنند. پدر ولیان از مصاحبه خودداری می‌کند و به کسانی که با او برای خبر تماس می‌گیرند، می‌گوید شماره اشتباه است»

این در حالی است که در بسیاری از موارد دیگر که مامورین اطلاعاتی، قول تخفیف حکم یا بخشش در صورت همکاری را به زندانیان یا خانواده‌های آنها داده‌اند، به آن عمل نکرده‌اند.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI) نیز صدور حکم اعدام برای محمد امین ولیان، را به شدت محکوم کرده‌اند.

این دو نهاد مدافع حقوق بشر در بیانیه‌ای، «مراتب نگرانی عمیق خود را نسبت به سرنوشت دیگر فعالان که آنها نیز به اعدام محکوم شده‌اند» را اعلام کردند.

آنها از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته‌اند که به تعهدات داخلی و بین‌المللی خود پایبند باشند.

این بیانیه‌ها در حالی صادر شده‌اند که محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مدافع ولیان در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، تائید حکم اعدام برای موکلش در دادگاه تجدیدنظر را تکذیب کرده و گفته است پرونده وی هنوز در حال بررسی است و به صدور حکم منتهی نشده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

روز چهارشنبه سوری باستانی نبرد آتش سبز با اهریمن سیاه ایران زمین
همه با هم ، متحد برای ایران

-- احسان ، Mar 6, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)