تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

احضار سفیر ایتالیا پس از دستگیری دو ایرانی

تهران، آلبرتو برادانینی، سفیر ایتالیا در ایران را در پیوند با دستگیری دو شهروند ایرانی در آن کشور فراخواند.

حمید معصومی‌نژاد با کارت معتبر خبرنگاری در رم و همایون بختیاری ۴۷ ساله بدون شغل رسمی، هردو در شمال غربی ایتالیا در تورن دستگیر شده‌اند. اتهام آن‌ها «قاچاق سلاح به ایران» به‌ویژه «موشک‌های ضد تانک و مواد منفجره» ذکر شده‌است.

به گزارش واحد مرکزی خبر ایران، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی درباره این دستگیری‌ها گفت: «اخبار منتشر شده درباره این دستگیری نشانگر بازی جدیدی است که این بازی با هدف حاشیه‌پردازی‌های خاص و اغراض مبهم انجام گرفته‌است.»

گزارش پلیس ایتالیا از این عملیات:

رامین مهمان‌پرست افزود: «ما برای توضیح خواستن و آگاهی یافتن از ابعاد این موضوع سفیر ایتالیا در تهران را فراخوانده‌ایم و به طور جدی این موضوع را در دستور کار داریم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرهنگ دوم، وینچنزو آندرئونه از بخش پلیس مالی ایتالیا که رهبری این عملیات بازداشت (موسوم به عملیات تک‌تیرانداز) را بر عهده داشته‌است می‌گوید که این افراد قصد داشتند «شمار بسیار زیادی از موشک‌های ضد تانک و مواد منفجره را به ایران ارسال کنند.»

آرمانو اسپاتارو، دادستان اصلی ضد تروریستی ایتالیا روز چهارشنبه گفت که این دو ایرانی به همراه ۵ شهروند ایتالیایی به ظن قاچاق اسلحه به ایران که بر خلاف قطع‌نامه‌های سازمان ملل است در شهر تورن دستگیر شده‌اند.
به گفته وی به جز دو فرد نام‌برده، دو ایرانی دیگر که در همین رابطه تحت تعقیبند هم‌اینک در ایران به‌سر می‌برند.

آرماندو اسپاتارو همچنین گفته‌است که این سلاح‌ها پیش از ارسال به ایران به کشورهای سومی مانند بریتانیا، سوئیس و رومانی فرستاده شده‌اند و برخی دیگر نیز از طریق کشورهای حاشیه خلیج فارس و دبی به ایران ارسال شده‌اند.

پلیس ایتالیا: این افراد قصد داشتند «شمار بسیار زیادی از موشک‌های ضد تانک و مواد منفجره را به ایران ارسال کنند»

طبق این گزارش، این شبکه بعد از آن که ماموران رومانی و بریتانیا محموله‌های سلاح را کشف و ضبط کردند، لو رفته‌است.
به گفته آقای اسپاتارو مقامات پلیس برن سوئیس نیز با این تحقیقات همکاری کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها حمید معصومی‌نژاد از خبرنگاران باسابقه واحد مرکزی خبر ایران و شهروندان دستگیرشده ایتالیایی از مدیران شرکت‌های صادرات و واردات و شرکت‌های مخابراتی هستند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

حالا حتما کلی اطلاعات از این خبرنگار می گیرند چه اطلاعات مفیدی همه ی پته سران نظام را می ریزد کف دست ایتالیایی ها البته نه کل اطلاعات نظام را فقط یک ذره .

-- شیران ، Mar 5, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)