تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

بازداشت دو مقام ارشد طالبان

منابع پاکستانی و افغان می‌گویند «آغا جان معتصم» و «حاجی آخندزاده» دو مقام ارشد طالبان افغانستان بازداشت شده‌اند.

آغا جان معتصم از نزدیکان ملا محمد عمر رهبر طالبان افغانستان، عضو میانه‌روی شورای رهبری این گروه شناخته می‌شود که از سوی سازمان اطلاعات ارتش پاکستان در شهر کراچی این کشور بازداشت شده‌است.

پیش از این چندین مقام رژیم پیشین طالبان از جمله «ملا عبدالغنی برادر»، معاون رهبر طالبان نیز در پاکستان بازداشت شده بود.


جنگ‌جویان طالبان

اما بازداشت حاجی آخندزاده فرمانده مشهور شورشیان که مسئولیت تدارک عملیات‌های انتحاری و خشونت‌آمیز این گروه در ولایت هلمند را بر عهده داشت از سوی ارتش افغانستان در منطقه «نادعلی» صورت گرفته‌است.

گلاب منگل، والی هلمند دستگیری آخندزاده را مهم ارزیابی کرده گفت بازداشت وی تاثیری منفی بر فعالیت‌های این گروه در هلمند بر جای خواهد گذاشت.

هم‌اینک عملیات وسیع مشترک ناتو و نیروهای امنیتی افغان علیه طالبان در مناطق مارجه و نادعلی هلمند در جریان است و مقامات، این عملیات را موفقیت‌آمیز می‌خوانند.

حضور گسترده نظامیان بین‌المللی و عملیات مشترک آن‌ها با نیروهای امنیتی افغان علیه طالبان سبب شده‌است که رهبران این گروه به پاکستان پناه ببرند.

اما سازمان اطلاعات ارتش پاکستان همواره از سوی افغانستان و کشورهای غربی به حمایت از طالبان به ویژه پناه دادن به رهبران این گروه متهم شده‌است.

تحلیلگران، براین باورند که پاکستان با دستگیری رهبران میانه‌رو طالبان که از برنامه صلح با حکومت افغانستان حمایت می‌کنند به دنبال اهداف خاص خود است

تحلیلگران، طالبان را از جمله «عناصر راهبردی پاکستان» برای نفوذ در افغانستان می‌دانند و براین باورند که پاکستان با دستگیری رهبران میانه‌رو طالبان که از برنامه صلح با حکومت افغانستان حمایت می‌کنند به دنبال اهداف خاص خود است.

دولت افغانستان پیش از این تلاش‌هایی را در جهت حذف نام شماری از رهبران طالبان از فهرست سیاه ۱۴۲ نفری سازمان ملل آغاز کرد و از عربستان سعودی نیز خواسته‌است تا برای تحقق صلح با شورشیان، میانجی‌گری کند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)