تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

طالبان: هدف جنگ هلمند فشار بر ایران است

طالبان می‌گوید یکی از اهداف راه‌اندازی جنگ مارجه هلمند، ایجاد مراکز اطلاعاتی و نظامی از سوی آمریکا و بریتانیا در این منطقه برای فعالیت علیه ایران است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که جنگ مارجه که از آن به عنوان «بزرگترین» عملیات نظامیان بین‌المللی و افغان علیه این گروه نام برده می‌شود، وارد دومین روز شده است.


عکس‌ها: AP

طالبان همچنان گفته‌اند مناطق مهم‌تری در هلمند وجود دارد که تحت کنترل آنها است، اما به علت این که نیروهای خارجی و افغان، «توان تصرف» این مناطق را نداشته‌اند، به مارجه حمله کرده‌اند.

«ملاعبدالرزاق آخند» فرمانده ارشد طالبان در مارجه، در گفتگو با یک وب‌سایت متعلق شورشیان گفته است: «نظامیان تحت فرماندهی آمریکا و بریتانیا می‌خواهند ضمن تقویت حضورشان در هلمند، ایران را زیر نظر داشته باشند.»

به گفته وی، هلمند از مراکز اصلی تولید هروئین در جهان است و هدف دیگر حضور نیروهای خارجی در این منطقه، کسب سود مستقیم تولید این ماده مخدر است.

تاکنون نیروهای بین‌المللی در این مورد اظهار نظری نکرده‌اند، اما پیش از این، سازمان ملل گفته بود که شورشیان از بخش قابل توجه درآمد ناشی از تجارت غیر قانونی مواد مخدر در افغانستان که هلمند مرکز عمده آن است، استفاده می‌کنند.


دستیابی و استفاده از بندر «گوادر» در ایالت بلوچستان پاکستان و هم مرز با هلمند، از دیگر اهدافی است که طالبان می‌گویند نیروهای خارجی می‌خواهند از این طریق نیازمندی‌های نظامیان‌شان را تامین کنند.

به ادعای ملاعبدالرزاق آخند، استفاده از «اورانیوم» که در منطقه «سنگنین» قرار دارد و اکنون از سوی «نیروهای انگلیسی» استخراج می‌شود، یکی دیگر از اهدافی است که از سوی نیروهای خارجی دنبال می‌شود.

وی از هلمند به عنوان یکی از مراکز اصلی شکل‌گیری «امارت اسلامی طالبان» (حکومت پیشین طالبان) و زادگاه شماری از رهبران این گروه نام برده و گفته است نیروهای خارجی بر این باورند که با کنترل هلمند خواهند توانست طالبان را سرکوب کنند.

فرمانده ارشد طالبان در مارجه می‌افزاید حملات دو روزه نظامیان ناتو و افغان «بی‌نتیجه» بوده است و طالبان با از دست دادن تعداد اندکی از افراد خود، توانسته است نیروهای مهاجم را مجبور به عقب‌نشینی کند.

همزمان با «موفقیت‌آمیز» خوانده شدن این عملیات از سوی ناتو، گلاب منگل، والی هلمند اظهار داشت که راه‌اندازی این جنگ که در راستای تقویت حکومت‌داری و بازسازی مناطق تحت کنترل طالبان آغاز شده، با «پیشرفت‌های خوبی» همراه بوده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)