تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نگرانی دانشگاهیان سوئد از سرکوب‌ها در ایران

جمعی از دانشگاهیان سوئد با انتشار نامه‌ای، فشار‌های مقام‌های جمهوری اسلامی بر دانشجویان و استادان ایران را محکوم کرده و نسبت به «وخیم» شدن وضعیت حقوق بشر در این کشور هشدار دادند.

این نامه که امضای بیش از ۱۳۰ تن از استادان دانشگاه‌های سوئد را دارد، خطاب به دبیرکل سازمان ملل و دبیر کل یونسکو نوشته شده است.

این نامه با استقبال گروهی از فعالان دانشجویی سوئد نیز مواجه شده است.

این دانشگاهیان به گزارش‌ها درباره «شکنجه و تجاوز» برخی بازداشت‌شدگان اشاره کرده و نوشته‌اند که مقام‌های جمهوری اسلامی، با این اقدامات تلاش دارند تا معترضان را «از خواسته خود» منصرف کنند

در بخشی از این نامه، با «درد‌آور» توصیف کردن وقایع پس از انتخابات ۲۲ خرداد، آمده است که معترضان به نتیجه انتخابات، توسط نیرو‌های نظامی، «سرکوب» شده و خوابگاه‌های دانشجویی نیز مورد «حمله وحشیانه» قرار گرفته‌اند.

این نامه افزوده که پاسخ به اعتراض‌ها در ایران، «گاز اشک‌آور، باتوم و گلوله» بوده است.

این دانشگاهیان همچنین به گزارش‌ها درباره «شکنجه و تجاوز» به برخی بازداشت‌شدگان وقایع پس از انتخابات اشاره کرده و نوشته‌اند که مقام‌های جمهوری اسلامی، با این اقدامات تلاش دارند تا معترضان را «از خواسته خود» منصرف کنند.

آنها نوشته‌اند که جمهوری اسلامی، پس از انتخابات، فشار‌ها بر دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها را افزایش داده و با برگزاری «دادگاه‌های استالینی» سعی در سرکوب فعالیت‌های دموکراتیک در ایران دارد.

در بخش دیگری از این نامه، بازداشت دانشجویان، بازنشستگی برخی استادان و تغییر متون درسی علوم‌انسانی، تلاشی برای سرکوب جنبش دانشگاهی در ایران توصیف شده است.

دانشگاهیان سوئد با اظهار تاسف از این آنچه که امروز در دانشگاه‌های ایران می‌گذرد، نوشته‌اند: «به راستی که جامعه علمی ایران، سخت‌ترین دوران خود را سپری می‌کند»

دانشگاهیان سوئد با اظهار تاسف از این آنچه که امروز در دانشگاه‌های ایران می‌گذرد، نوشته‌اند: «به راستی که جامعه علمی ایران، سخت‌ترین دوران خود را سپری می‌کند.»

در این نامه، اقدامات «غیرقانونی» مقام‌های جمهوری اسلامی در تحت فشار قرار دادن مردم، دانشگاهیان، فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران، محکوم شده و آمده است: ‌«ادامه وضع موجود، منجر به پیامدهای وخیم‌تری برای مردم ایران، مخصوصاٌ دانشجویان و جامعه دانشگاهی خواهد شد.»

این دانشگاهیان در ادامه از مقام‌های سازمان ملل و نهاد‌های مدافع حقوق بشر خواسته‌اند که این اعمال «غیر انسانی» را محکوم کنند.

همزمان با آغاز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران، دانشجویان و دانشگاهیان نیز به شدت از سوی حاکمیت تحت فشار قرار گرفته‌اند. بازداشت، محکومیت به حبس،‌ ضرب و جرح، اخراج از دانشگاه و تعلیق، از جمله اتفاقاتی است که دانشجویان در ماه‌های اخیر با آن مواجه شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)