تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مشارکت: حاکمیت وجود بحران را بپذیرد

جبهه مشارکت ایران اسلامی، با اشاره به حضور «چشمگیر سبزها» در راهپیمایی ۲۲ بهمن، خواستار به رسمیت شناخته شدن وجود «بحران و اعتراض» داخلی از سوی رهبران جمهوری اسلامی شد.

این حزب سیاسی در بیانیه‌ای، در عین حال برای برون رفت از این بحران، در دستور کار قرار گرفتن پیشنهادات رهبران جنبش سبز را خواستار شده است.


در این بیانیه، با اشاره به افزایش «جمعیت سنتی» راهپیمایان ۲۲ بهمن به دعوت جنبش سبز، از حضور اعضای این جنبش که بر اساس «درک فرصت‌ها و امکانات انجام شد»، قدردانی شده است.

«چه کسی است که نداند تفاوت چشمگیر حاضران در راهپیمایی امسال با سال‌های گذشته که به صورت کاملا حکومتی برگزار می‌شد، ناشی از حضور گسترده اعضاء و حامیان جنبش سبز بوده است»

مشارکت با اشاره به این‌که «حتی منابع خبری حامی دولت، خبر از دو برابر شدن جمعیت راهپیمایان امسال دادند»، افزوده است که «عزم استوار مردم و پایداری آنان در پیگیری حق خود ستودنیست.»

در بیانیه این حزب اصلاح‌طلب، حضور گسترده نیروهای امنیتی و انتظامی به عنوان «عامل محدودیت» استفاده از نماد سبز توسط حامیان و هواداران آن اعلام شده است.

مشارکت با این حال تاکید کرده است: «چه کسی است که نداند تفاوت چشمگیر حاضران در راهپیمایی امسال با سال‌های گذشته که به صورت کاملا حکومتی برگزار می‌شد، ناشی از حضور گسترده اعضاء و حامیان جنبش سبز بوده است.»

«آنان که تا کنون اسیر تبلیغات دروغین علیه جنبش سبز بودند، به چشم دیدند که حضور منظم و مسالمت‌آمیز اعضاء و رهبران جنبش سبز، چگونه با خشونت‌ورزی حامیان دولت مواجه گردید»

اقدامات امنیتی گسترده، اعمال محدودیت شدید بر اینترنت، قطع ارتباط تلفن‌های همراه و اعمال محدودیت بر تهیه و ارسال خبر توسط خبرنگاران خارجی دعوت شده، از جمله مواردی است که در بیانیه مشارکت، به عنوان نشانه‌های «نگرانی دولت و حامیانش از اقتدار روزافزون جنبش سبز» مطرح شده است.

بیانیه همچنین با طرح حملات لباس شخصی‌ها به محمد خاتمی و مهدی کروبی افزوده است: «آنان که تا کنون اسیر تبلیغات دروغین علیه جنبش سبز بودند، به چشم دیدند که حضور منظم و مسالمت‌آمیز اعضاء و رهبران جنبش سبز، چگونه با خشونت‌ورزی حامیان دولت مواجه گردید.»

حزب مشارکت، عامل اصلی درگیری‌های پراکنده‌ای که در حاشیه یا پس از راهپیمایی رخ داد را «نیروهای لباس شخصی ماموریت‌یافته و نیروهای انتظامی حامی آنها»، اعلام کرده است.

راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال، تحت تدابیر شدید امنیتی در تهران و دیگر شهرستان‌های ایران برگزار شد. بسیاری از معترضان شرکت‌کننده در این راهپیمایی، حضور گسترده نیروهای لباس شخصی و امنیتی در خیابان‌ها را مانع اصلی به رخ کشیدن وزن هواداران جنبش سبز عنوان کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آنهایی که تحت عنوان رهبران اعتراضات مردمی شناخته می شوند، آشکارا نتوانستند راهپیمایی را مهندسی و مدیریت نمایند. مردم سر گردان و بلا تکلیف بودند. به طور کلی آقای کروبی بسیار شجاعانه ولی در مواردی اشتباه آلود عمل می کند و آقای خاتمی با پر گوییهای روشنفکر مآبانه ولی بی محتوا و غیر کاربردی مردم را به حقیقت خسته می کند. خارج نشینان هم با قلمفرسایی های خود فقط اظهار وجود می کنند. در این میان آقای موسوی و خانم رهنورد بهتر از همه عمل کرده و با مردم از هر طبقه ارتباط مفید برقرار کرده اند. لذا بهتر است که همه همراه با مردم به دنبال آقای موسوی و خانم رهنورد حرکت کرده نظرات و پیشنهاد های خود را با ایشان مطرح کنند و سعی نداشته باشند خود را مرتبا به رخ مردم بکشند که بیزاری ایجاد می کند.

-- بدون نام ، Feb 13, 2010

با سلام!
اینک وقت آن رسیده که با تشکیل کمیته ی جنبش یا کمیته ی انقلاب سبز، یا کمیته ی رفراندم، یا هر اسمی که روی آن بگذاریم رهبریت این کمیته به موسوی پیشنهاد شود و میر حسین موسوی رهبریت کل حرکت این جنبش را به عهده بگیرد. من فکر می کنم که شاید تا کنون رهبریت این جنبش به نوعی با عدم تمرکز روبرو بوده و این را هم میتوان به عنوان نقص و هم هنر آن دانست. نقص به این جهت که حرکت جمعی باید یک تمرکز جهت داشته باشد و ما تا کنون نداشته ایم. و هنر به خاطر اینکه اینک با گذشت هشت ماه مبارزه کل جامعه ی ایران از وجود این حرکت و شاید این انقلاب مطلع شده. حکومت به خوبی می داند که اگر از دهات اصفهان و یزد و کاشان و خرم آباد لرستان، یاسوج، کرمانشاه و اردبیل و تبریز و قرچک و ورامین و پارچین و هر کجا که توانسته با هفده هزار اتوبوس و مینی بوس و حتا هواپیما و قطار آدم آورده و به هرکدام بین دویست تا سیصد هزار تومان پول داده تا دور میدان آزادی را بتواند با فریاد شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل دست کم به گوش خود شعار دهند و شاید همسایه اش برساند، ولی بخوبی می داند که بیست و دوم بهمن امسال در حقیقت امضای مرگ حکومت بود، امضای سند مرگ نظام اسلامی بود. زیرا با همه ی لشکر کشیش، با همه ی اعمال و کردار پاسدارانش و بیسجیانش و رفتارش که کپی برابر با اصل و بیچون و چرای ارتش اسراییل بود در سرزمینهای اشغالی، اما حقیقتا مردم ایران بخوبی درخشیدند. حکومت بخوبی میدانمد که بزودی آن دویست هزار تومان و سیصد هزار تومان و حتا صد هزار تومان هم ندارد که مزد شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل بدهد. اضافه بر این همان روستاییهایی که البته برادران ماهستند و استالینیستها آنها را بزور فقر و پول و هم ترساندن و هم تطمیع و البته گاهی نیز بخاطر ایجاب شغل و... آورده شده بودند همگی همچون برق ماه خردادند و با هیچ تلاش خورشید آب و ذوب خواهند شد و به سیل خروشان سبز خواهند پیوست. در هر حال بنده خود در ابتدا از میدان شوش تا میدان خراسان تا خیابان خراسان و تا میدان شاه و خیابان کاخ تا بلوار کشاورز و و روبروی دانشگاه و سپس تا میدان آزادی را با موتور رفتم و باز آمدم. تمامی شواهد حاکی از آتش عظیمی بود که در زیر این دکوراسیون رجز خوانی و لشکر کشی خیابانی حکومت بود. در تمامی این مسیر آنچه به چشم می خورد سبز هایی بودند که بدون داشتن علامت سبز آمده بودند تا شعار بدهند و با گاز اشکاور و خصوصا دودزای سرخ متفرق می شدند یا سرکوب. در تمامی این مسیر همچنین قطار عظیم اتوبوسهایی بود که هممیهنان روستایی ما را با استفاده ی ابزاری و با استفاده از فقر آنها که خود حکومت باعث و بانی آن است و هم بصورتی تحقیر آمیز از اقصا نقاط ایرن آورده بودند تا آنها برای سی و یکمین سال باز هم مرگ بر آمریکا بگویند و مرگ بر اسراییل بشنوند. اما در تمامی این مسیر که بلند گوهها شعار مرگ بر اسراییل می دادند جمعیت عظیم سبز که در در گوشه و کنار و میان و همه جا وجود داشتند شعارشان مرگ بر روسیه و گاهی مرگ بر چین بود. بنا بر این سند شکست و حتا پایان حکومت اسلامی با بیست و دوم بهمن ممهوزر به مهری دیگر شد. بنا بر همه ی اینها که گفته شد ، اینک باید موسوی به عنوان رهبر مسلم انقلاب معرفی شود و از واژه رهبران جنبش و فلان و بهمان استفاده نشود. زیرا اینهمه از برد و تاثیر رهبریت می کاهد. با اینهمه مسلم است که دیگران همچون خاتمی و کروبی کامل کنندگان و مشاوران خوبی هستند برای میر حسین موسوی. بنظر من اینک باید جنبش بسوی رفرادوم و اعتصاب برود.
زنده باد رفراندوم و اعتصاب عمومی.

زنده باد رفراندوم

-- فرهاد از تهران ، Feb 13, 2010

خیلی جالبه دو سه هزار نفر ادم میشن چشمگیر !
اونوقت اون 5 میلیون هویجن؟

-- ایگور ، Feb 15, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)