تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تلاش برای تغییر موضع چین درباره ایران

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده با سفر به عربستان، از مقام‌های این کشور خواهد خواست که چین را به همراهی با جامعه بین‌الملل در افزایش تحریم‌ها علیه ایران ترغیب کنند.

خانم کلینتون که برای شرکت در اجلاس آمریکا و کشورهای اسلامی به دوحه، پایتخت قطر سفر کرده است، دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری در ریاض با مقام‌های سعودی دیدار خواهد کرد.


رویترز

اجلاس آمریکا و کشورهای اسلامی، سالانه از سوی یک سازمان تحقیقاتی آمریکایی به نام «بروکینز» برگزار می‌شود.

جلب همکاری اعراب برای حمایت از افزایش تحریم ایران، از جمله اهداف اصلی این سفر اعلام شده است.

با توجه به این که بخش قابل توجهی از نفت مورد نیاز چین از ایران تامین می‌شود، قرار است کلینتون از مقام‌های سعودی بخواهد با صدور نفت بیشتر به چین، پکن را با همراهی با جامعه جهانی ترغیب کنند.

چین به عنوان یکی از اعضای اصلی شورای امنیت و نیز گروه ۱+۵، همواره با تحریم بیشتر ایران مخالفت کرده و خواستار ادامه گفتگوها درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی شده است. تحلیلگران، روابط اقتصادی گسترده چین با ایران را دلیل مخالفت پکن می‌دانند.

با توجه به این که بخش قابل توجهی از نفت مورد نیاز چین از ایران تامین می‌شود، قرار است کلینتون از مقام‌های سعودی بخواهد با صدور نفت بیشتر به چین، پکن را با همراهی با جامعه جهانی ترغیب کنند

روسیه نیز که پیش‌تر با تحریم ایران مخالف بود، پس از انصراف ایالات متحده از نصب سپر دفاع موشکی در اروپای شرقی، به همراهی با غرب مبادرت کرده است.

با این که کلینتون پیش از این گفته بود که چین برای همراهی با جامعه جهانی در مورد ایران تحت فشار قرار می‌گیرد، به نظر می‌رسد واشینگتن شیوه‌های دیگری را نیز برای راضی کردن پکن در نظر گرفته است.

خبرگزاری فرانسه هم نوشته که آمریکا از ترکیه که دارای روابط حسنه‌ای با ایران است نیز برای دستیابی به راه حل دیپلماتیک کمک خواسته و چند مقام این کشور قرار است به همین منظور هفته آینده به ایران سفر کنند.

جمهوری اسلامی با بی‌اعتنایی به درخواست‌های جهانی برای مبادله سوخت اتمی خود، اعلام کرده که در داخل، نخستین محموله اورانیوم با غنای ۲۰ درصد خود را تولید کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با توجه به این که بخش قابل توجهی از نفت مورد نیاز چین از ایران تامین می‌شود ...
نابود باد نفت ؛ زنده باد جامعه مدنی ؛ زنده باد مالیات ؛ زنده باد حکومت ملی ؛ زنده باد دمکراسی !

-- ضد نفت(طلای سیاه بد بو) ، Feb 14, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)