تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نگرانی از افزایش تنش میان هند و پاکستان

انفجار یک بمب در غرب هند که ۹ کشته و نزدیک به ۶۰ زخمی بر جا گذاشت، آغاز دوباره گفتگوهای صلح میان هند و پاکستان را دشوار کرده است.

قرار است مقام‌های ارشد این دو کشور، به دعوت هند، اواخر ماه جاری میلادی در بمبئی با یکدیگر دیدار کنند.

این نخستین دیدار رسمی میان طرفین، پس از عملیات تروریستی در بمبئی است و گام مهمی در بهبود روابط میان دو کشور تلقی می‌شود.

پس از حمله تروریستی بمبئی، هند، سازمان اطلاعاتی پاکستان را به دست داشتن در این حمله متهم کرد. این در حالی است که اسلام‌آباد، این موضوع را به شدت رد کرده است.


نمایی از محل انفجار در غرب هند (رویترز)

آمریکا به دو کشور برای از سرگیری مذاکرات‌ فشار می‌آورد. واشینگتن امیدوار است با کاهش تنش میان هند و پاکستان، زمینه دستیابی به استراتژی جدید علیه شبه‌نظامیان در افغانستان و پاکستان فراهم شود.

در صورت کاهش تنش‌ها میان پاکستان و هند، احتمال می‌رود اسلام‌آباد بخشی از نیروهایش را که در مرز با هند مستقر کرده، به سوی مرز افغانستان - پاکستان روانه کند.

انفجار روز گذشته پونا، هفت شب به وقت محلی، در یک نانوایی مورد استفاده گردشگران خارجی اتفاق افتاده و تعدادی از زخمی‌ها نیز از اتباع خارجی گزارش شده‌اند.

یکی از قربانیان، «سعید عبدل خانی» تبعه ایران و پنج نفر از زخمی‌ها نیز ایرانی هستند. چهار هزار دانشجوی ایرانی در پونا تحصیل می‌کنند.

رهبران ملی‌گرای هندو، پاکستان را عامل این انفجار معرفی کرده‌اند. پلیس هند هنوز در این خصوص اظهارنظری نکرده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)