تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

بررسی طرح تحریم صادرکنندگان بنزین به ایران

هری رید، رهبر اکثریت دموکرات سنای ایالات متحده اعلام کرد که تحریم صادرکنندگان بنزین به ایران، در هفته‌های آینده در سنا بررسی خواهد شد.

به گفته هری رید، تصویب این طرح، فشارهای تازه‌ای به مقام‌های ایران وارد خواهد کرد و مانعی در راه دستیابی آنها به سلاح هسته‌ای خواهد بود.


سناتور هری رید

وی از اعضای حزب جمهوری خواه سنا نیز برای تصویب این طرح، درخواست همکاری کرده است.

این طرح از سوی سناتور کریستوفر داد به سنا ارائه شده و سناتور میچ مک کانل، رهبر جمهوری خواهان در سنا نیز در جریان آن قرار گرفته است.

مجلس نمایندگان آمریکا نیز در ماه دسامبر سال گذشته، طرح تحریم شرکت‌های صادر کننده بنزین به ایران را تصویب کرد.

به گفته هری رید، تصویب این طرح، فشارهای تازه‌ای به مقام‌های ایران وارد خواهد کرد و مانعی در راه دستیابی آنها به سلاح هسته‌ای خواهد بود

بر اساس این قانون، از این پس فروشندگان بنزین به جمهوری اسلامی با مجازات‌های ایالات متحده روبرو خواهند شد و شرکت‌های فروشنده بنزین به ایران، نمی‌توانند با وزارت انرژی آمریکا معامله‌ای داشته باشند.

در صورت تصویب این طرح در سنا، کنگره ایالات متحده به طور رسمی، تحریم‌ها عیله جمهوری اسلامی را تشدید خواهد کرد.

این در حالی است که بر اساس گزارش دیگری، تعدادی از سازمان‌های بازرگانی آمریکا افزایش تحریم ایران را موجب به مخاطره افتادن منافع ملی واشینگتن دانسته‌اند.

«تحریم‌های پیشنهادی کنگره، اختلاف‌های متعددی با همپیمانان آمریکا بوجود می‌آورد و امکان اقدام مشترک علیه ایران را دشوار خواهد کرد»

سازمان‌هایی چون اتاق بازرگانی، انجمن ملی تولیدکنندگان و شورای تجارت خارجی آمریکا با ارسال نامه‌ای به کاخ سفید، از این موضوع «به شدت» ابراز نگرانی کرده‌اند.

به نوشته آنها، «تحریم‌های پیشنهادی کنگره، اختلاف‌های متعددی با همپیمانان آمریکا بوجود می‌آورد و امکان اقدام مشترک علیه ایران را دشوار خواهد کرد.»

ایران پنجمین صادر کننده بزرگ نفت در جهان است، اما بیش از ۴۰ درصد سوخت مورد نیاز خود را به علت کمبود ظرفیت پالایشگاهی، از خارج وارد می‌کند.

مصرف روزانه بنزین در ایران بنابر اعلام خبرگزاری ایسنا، نزدیک به ۷۳ میلیون لیتر است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)