تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

سطح توقع جامعه
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «الزامات اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها» در لزوم حمایت از قانون هدفمندی یارانه‌ها نوشته شده است.

به نوشته این روزنامه، «وقتی پیشنهادی تمام مراحل قانونی خود را پشت سر گذاشت و به این ترتیب به یک قانون تبدیل شد، احترام، التزام و اجرای آن برای تمامی ایرانیان، مسئولیتی ملی است که نباید و نمی‌توان به بهانه داشتن انتقاد به این قانون از زیر بار آن شانه خالی کرد.»

روزنامه جمهوری اسلامی می‌نویسد: «بی‌تردید اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها پیامدها و دشواری‌های فراوانی برای عموم مردم ایران خصوصا طبقات ضعیف به دنبال دارد که با وجود تمام تمهیداتی که دولت اندیشیده و یا از این پس خواهد اندیشید این دشواری‌ها دست‌کم در کوتاه مدت گریبان تمامی ایرانیان را خواهد گرفت.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «بالا بردن سطح توقع جامعه از این قانون بزرگترین آسیبی است که در کمین این طرح ملی است. بی‌تردید اقتصاد ایران با مشکلات فراوانی مواجه است که برطرف کردن آنها مستلزم صرف زمان زیادی است و حل همه آنها از قانون هدفمندی یارانه‌ها ساخته نیست.»

متن کامل سرمقاله

پیام صریح
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «همگرایی ملی پاسخ به تروریسم کور» به ترور مسعود علی‌محمدی واکنش نشان داده است.

به نوشته مردمسالاری، «ترور دردزای استاد برجسته و همیشه زنده یاد دانشگاه تهران، بیانگر پیامی بسیار صریح است. وقوع این ترور تقریبا و پیشاپیش قابل اعلام بود. این ترور در صورت غفلت می‌تواند آغازگر فصلی جدید در ترویج خشونت به ظاهر کور باشد.»

این روزنامه افزوده است: «تروریست‌ها قربانیان خود را همیشه به دقت و مطالعه بسیار زیاد انتخاب می‌کنند تا بتوانند پیام خود را بسیار روشن و بی‌هرگونه شبهه‌ای به اذهان انتقال دهند. می‌توان وهم و وهن را به هم آمیخت و بر آن شد تا پیام این عمل تروریستی را به نوعی در خدمت بخش سیاسی خاصی به کار گرفت.»

مردمسالاری در سرمقاله خود نوشته است: «میهن‌دوست‌ترین، آگاه‌ترین، هوشیارترین و پیشروترین ایرانیان به نیکی در می‌یابند که این عمل تروریستی در واقع و به روشنی یکپارچگی و نیرومندی ایران و قانون‌گرایی، حقوق‌طلبی و آزادی و امنیت ملی ایرانیان را نشانه رفته است.»

متن کامل سرمقاله

انگیزه‌های چینی‌ها
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود با عنوان «برنامه هسته‌ای و تفرق جهانی» در خصوص نشست اخیر گروه ۱+۵ نوشته شده است.

به نوشته این روزنامه، «از چند روز مانده به اجلاس نیویورک، تقریبا معلوم بود که وحدت بین‌المللی علیه ایران شکل نخواهد گرفت. چینی‌ها با ابراز صریح این موضع که زمان برای وضع تحریم‌های تازه علیه ایران مناسب نیست، نماینده‌ای به اجلاس نفرستادند و نماینده خود را در سازمان ملل مامور شرکت در مذاکرات کردند. روس‌ها نسبت به گذشته موضع سختگیرانه‌تری علیه ایران اتخاذ کردند و چهار قدرت غربی (آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان) مواضع سختگیرانه همیشگی خود را تکرار کردند.»

روزنامه دنیای اقتصاد می‌نویسد: «در واقع مانع اصلی تشدید تحریم‌های ایران، فعلا چین است. در گذشته روسیه هم خواستار انعطاف بیشتر در برابر ایران بود؛ اما پس از تعدیل برنامه‌های نظامی آمریکا در اروپای شرقی، رهبران مسکو تا حدودی به سوی چهار قدرت غربی گراییدند و بار مخالفت جدی با وضع تحریم‌های تازه علیه ایران به دوش چین افتاد.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «تنگناهای آمریکا و انگیزه‌های چینی‌ها فرصتی است که تا آینده‌ای نامعلوم اما نه لزوما همیشگی، در اختیار ایران است و تا آن موقع ایران می‌تواند امیدوار باشد که وحدت بین‌المللی در مخالفت با برنامه هسته‌ای آن، شکل نخواهد گرفت.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «فرهنگ حجاب»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «خروج انتحاری از رقابت سیاسی»

سرمقاله روزنامه اعتماد با عنوان «پاسخ به نیاز جامعه»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «جنگ اراده‌ها»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)