تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مرتضوی گزارش کمیته ویژه را رد کرد

سعید مرتضوی در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی، گزارش کمیته ویژه مجلس را گزارشی «مبهم و دارای اشتباه» نامید که باعت «سوءاستفاده‌های تبلیغاتی» شده است.

هفته گذشته، گزارش کمیته ویژه مجلس درباره بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات، قرائت و سعید مرتضوی به عنوان مسئول وقایع کهریزک معرفی شد.


آقای مرتضوی در واکنش به این گزارش نوشته که برخی مطبوعات و رسانه‌ها با «جعل و الحاق» مطالب گزارش کمیته ویژه، فضا را «آلوده» کرده‌اند.

به نوشته مرتضوی، بازداشتگاه کهریزک، بازداشتگاهی رسمی بوده که زیرنظر پلیس اداره می‌شده است.

وی همچنین نوشته که معرفی گروهی از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات به بازداشتگاه کهریزک از سوی دادیار سابق شعبه اول معاونت امنیت دادسرای تهران صورت گرفته است.

در بخشی از توضیحات مرتضوی آمده که در تمام مدت نگهداری ۱۴۷ متهم در بازداشتگاه کهریزک، وی در مرخصی بوده است و چنانچه قاضی ویژه رسیدگی کننده در این رابطه، قصور و یا اشتباهی داشته، باید پاسخگوی تصمیم قضایی خود باشد

مرتضوی در عین حال انتقال ۱۴۷ تن از دستگیرشدگان روز ۱۸ تیر به بازداشتگاه کهریزک را اقدامی «صحیح» دانسته و خطاب به لاریجانی نوشته است اکثر این افراد، «اراذل و اوباشی» بودند که «نظم و امنیت شهروندان را مختل و وسایل نقلیه آنان را تخریب و پلیس را با چاقو و قمه مضروب و اموال عمومی را به آتش کشیده‌اند.»

در بخش دیگری از توضیحات مرتضوی آمده که در تمام مدت نگهداری ۱۴۷ متهم در بازداشتگاه کهریزک، وی در مرخصی بوده است و چنانچه قاضی ویژه رسیدگی کننده در این رابطه، قصور و یا اشتباهی داشته، باید پاسخگوی تصمیم قضایی خود باشد.

مرتضوی در عین حال اعلام کرده که تنها هفت نفر به خاطر «کتمان هویت واقعی» خود به بازداشتگاه کهریزک معرفی شده‌اند، چراکه وی به قضات دستور داده بود تا بازداشت‌شدگان تحصیلکرده به کهریزک فرستاده نشوند.

سعید مرتضوی نوشته که رسانه‌های «معاند و ضد انقلاب»، با سوءاستفاده از گزارش کمیته ویژه، تلاش کرده‌اند تا انتقام خود از دورانی که وی ریاست دادگاه ۱۴۱۰ را برعهده داشته را بگیرند

در بازداشتگاه کهریزک، بر اثر رفتار‌های خشونت‌بار با دستگیرشدگان روز ۱۸ تیر، سه نفر جان خود را از دست دادند. مقام‌های قضایی ایران، مرگ این سه تن را از نوع «قتل عمد» اعلام کرده‌اند.

دادستان سابق تهران در بخش دیگری از نامه خود، بخش‌هایی از گزارش کمیته ویژه که به انتقال بدون بازجویی و تفهیم اتهام یکی از قربانیان به بازداشتگاه کهریزک اشاره کرده را «کاملا اشتباه و غیرواقعی» دانسته است.

به نوشته مرتضوی، دادسرای انتظامی قضات، پس از بررسی پرونده قضات متهم در پرونده کهریزک، تخلف آنها را احراز نکرده و رئیس قوه قضائیه نیز پس از بررسی‌ها هم‌جانبه اعلام کرده که «هیچ‌گونه تخلفی از سوی قضات مورد اشاره و دادستانی تهران انجام نشده است.»

دادستان سابق تهران در نامه خود با انتقاد از سایر محور‌های گزارش کمیته ویژه، افزوده است: «شایسته نیست امنیت روانی و حیثیت قضات، بدون دلیل قانونی، آماج تبلیغات مسموم و اتهام‌افکنی و تخریب برخی مطبوعات و رسانه‌هایی قرار بگیرد.»

سعید مرتضوی همچنین نوشته که رسانه‌های «معاند و ضد انقلاب»، با سوءاستفاده از گزارش کمیته ویژه، تلاش کرده‌اند تا انتقام خود از دورانی که وی ریاست دادگاه ۱۴۱۰ را برعهده داشته را بگیرند.

«شایسته نیست امنیت روانی و حیثیت قضات، بدون دلیل قانونی، آماج تبلیغات مسموم و اتهام‌افکنی و تخریب برخی مطبوعات و رسانه‌هایی قرار بگیرد»

بازداشتگاه کهریزک که زیر نظر پلیس اداره می‌شد، در ناآرامی‌های اخیر در تهران، محل نگهداری گروهی از معترضان بازداشتی بود که به دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای تعطیل شد.

در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات در ایران، بیش از چهار هزار نفر بازداشت شدند که مشخص نیست به غیر از زندان اوین و بازداشتگاه کهریزک در چه مکان‌های دیگری نگهداری می‌شده‌اند.

علی مطهری، نماینده مجلس، هفته گذشته در نامه‌ای، از صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه ضمن درخواست محاکمه سعید مرتضوی، اعلام کرد که بازداشتگاه‌های دیگری نظیر بازداشتگاه کهریزک وجود دارد که باید درباره آنها تحقیق شود.

درخواست احضار مرتضوی به دادگاه
نامه آقای مرتضوی در شرایطی منتشر می‌شود که پرویز سروری، رئیس کمیته ویژه، از تقدیم نامه ۵۵ نماینده مجلس برای پیگیری مجموعه گزارش‌های این کمیته به رئیس قوه قضائیه خبر داده است.

آقای سروری گفته که این نامه، طی امروز و فردا تقدیم صادف لاریجانی خواهد شد.

این نماینده مجلس در واکنش به نامه مرتضوی هم گفته است: «گزارش کمیته ویژه در این خصوص مستند بوده و بررسی‌ها بر اساس اسنادی صورت گرفته که این اسناد موجود و غیرقابل انکار است.»

سروری افزوده است: «باید دادگاهی در این راستا تشکیل و این موضوعات مورد بررسی قرار گیرد و آقای مرتضوی نیز در این دادگاه مستندات خود را ارائه کند.»

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
مرتضوی مسئول وقایع کهریزک معرفی شد

نظرهای خوانندگان

مرتضوی بدونه که آینده بسیار وحشتناکی در انتظارشه و لاریجانی انقدر ...باز نکنه چون آینده خودش وحشتناکتره.

-- بچه محل قدیمی ، Jan 17, 2010

برای از بین رفتن سعید مرتضوی باید احمدی نژاد قربانی بشود و احمدی نژاد هم تا خامنه‌ای را زیر آب نبره و کفنش نکنه دست برنمیداره.استبداد دینی داره سران خودش را میبلعه.

-- sasan ، Jan 17, 2010

من به آقای سید سعید مرتظوی پیش نهاد می کنم که هر چه سریعتر از ایران خارج شود، ... ایشان هر چه زودتر باید از ایران خارج شود. مرتضوی باید بداند که حسین شریعتمداری با امام خامنه ای یک تقار واجبی خمیر کرده اند و بزودی آماده خواهد شد. از من به تو اشارت از تو با لباس مبدل فرار کردن. وگرنه ترا خواهند کشت .... زود باش از ایران برو!
یادت باشد!

-- بدون نام ، Jan 17, 2010

این نظام مقدس کارهای "واجبی" دارد که دیر یا زود باید انجام دهد.

-- امیر ، Jan 17, 2010

فکر کردیم اینها دارند سعی میکنند تظاهر به اصلاح طلبی کنند که قبل از ۲۲ بهمن راه نجاتی بیدا کنند، با این مسخره بازی ها و نامه نوشتن ها ثابت میکنند که نه تنها اصلاح بذیر که نیستند بلکه هنوز مردم ایران را ساده اندیش میبندارند. این حضرات قدرت مردم را یادشون رفته، امیدوارم هر چه زودتر دوباره امثال مرتضوی ها ببینند قدرت مردم یعنی چی!

-- سارا ، Jan 17, 2010

پدرجان،
تاریخ مصرف تو تمام شده! این نظام پس از آن همه خوش خدمتی که براش انجام دادی، برای بقای خودش تو را نیز سر به نیست می کند! اما این قبیل نمایشات هم، بسان پرده های دیگر این سناریوی احمقانه که هفت ماه است در حال اجراست، تکراری است و دردی برایش دوا نخواهد کرد.
تو هم زیاد به خودت زحمت نده! نامه نگاری هم، دردی هم برای تو دوا نخواهد کرد. آن همه روزنامه که بستی، آن همه انسان آزاده که زندان کردی، آن همه انسان های پاک که کشتی (خانم زهرا کاظمی، زندانیان جوان کهریزک و ...) آن همه خون که به دل مادران کردی، همه سطور و صفحات کیفرخواست تو می شوند...

-- زوربای یونانی ، Jan 17, 2010

آقای سعید مرتضوی مثل اینکه نوبت واجبی خوردن شما رسیده!

-- کاوه ، Jan 17, 2010

مرتضوی یک دروغگوی حقیر از جناح ولایت فقیه می باشد. این جنایات زیر نظر خامنه ای انجام شده.

-- م. عدالت ، Jan 17, 2010

من هم موافقم که این گزارش اشتباه هست. چون از مقصران اصلی دیگری چون رادان، شاهرودی، حداد، خامنه ای، حسینیان، شریعتمداری ... نامی نبرده است.

-- کوشا ، Jan 17, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)