تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

وقوع چندین انفجار و درگیری در کابل

مردان مسلح طالبان، با ورود به یک منطقه پرتردد در مرکز شهر کابل و نزدیک کاخ ریاست جمهوری، با نیروهای امنیتی افغان درگیر شدند.

این درگیری‌ها که از ساعات اولیه صبح آغاز شده بود، شش ساعت ادامه داشت.

چند ساعت پس از آغاز این حمله، حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که درگیری در کابل پایان یافته و «امنیت» در این شهر برقرار است.


AFP

بر اساس این بیانیه، پنج شهروند افغان در این درگیری‌ها جان باخته‌اند.

گزارش‌ها حاکی از زخمی شدن ۶۳ نفر در حوادث امروز افغانستان است. بیشتر این افراد از غیرنظامیان بوده‌اند.

تعدادی از مهاجمان مسلح نیز کشته و زخمی شده‌اند. وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده است که ۱۰ تن از مهاجمان کشته شده‌اند.

حملات طالبان در چهار راهی «پشتونستان» که در اطراف آن ساختمان‌های وزارتخانه‌های عدلیه، معادن، بانک مرکزی، هتل بین‌المللی «سرینا» و کاخ ریاست جمهوری قرار دارد، متمرکز شده بود.

همزمان با حمله این افراد مسلح، دست‌کم دو انفجار قوی نیز نزدیک «فروشگاه بزرگ افغان» و مرکز تجارتی «گلبهار» به وقوع پیوست و شعله‌های آتش و دود از اطراف این مراکز به هوا برخاسته است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان اعلام کرد این حملات از سوی ۲۰ نفر ازجنگجویان این گروه که از نقاط مختلف وارد کابل شده بودند، صورت گرفته است.


وقوع انفجار در یک منطقه تجاری در مرکز کابل (رویترز)

به گفته وی، هدف این حملات، مراکز مهم دولتی از جمله کاخ ریاست جمهوری، وزارت عدلیه (دادگستری)، وزارت معادن و بانک مرکزی بوده است.

سخنگوی طالبان افزود نخستین حمله به دروازه ورودی کاخ ریاست جمهوری صورت گرفته که طی آن شماری از نیروهای امنیتی کشته و مجروح شده‌اند.

امروز دوشنبه قرار بود ۱۴ نفر از وزرای کابینه جدید افغانستان که طی دو مرحله از ولسی جرگه، مجلس نمایندگان رای اعتماد گرفته‌اند، در مراسم ادای سوگند شرکت کنند.

با وجود خشونت‌های امروز افغانستان، این مراسم برگزار شده است.

زمری بشری، سخنگوی وزارت کشور افغانستان خبر داده است که مهاجمان، مجهز به سلاح‌های خودکار، بمب دستی و جلیقه انتحاری بودند.

سازمان ملل متحد، آمریکا، بریتانیا، فرانسه و شماری دیگر از کشورهای جهان با محکوم کردن حملات امروز کابل، بر ادامه کمک به دولت و مردم افغانستان تاکید کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)