تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درخواست از دولت‌ها برای قطع رابطه با ایران

اتحادیه دانشجویان دانشگاه‌های اروپا از دولت‌ها خواست در واکنش به وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران، روابط خود با جمهوری اسلامی را قطع کنند.

در بیانیه این اتحادیه، از تمامی دولت‌های اروپایی، شوراهای محلی، سازمان‌های غیردولتی، گروه‌های حقوق بشری، موسسات آموزشی و سازمان‌های دانشجویی خواسته شده که در خصوص وضعیت نامناسب حقوق بشر در ایران سکوت نکنند.


این اتحادیه در بیانیه‌ خود از گروه‌های حقوق بشری و سازمان‌های غیردولتی خواسته به مقام‌های جمهوری اسلامی برای رعایت حقوق بشر، فشار‌های بیشتری وارد کنند.

چهره‌های دانشگاهی و سازمان‌های دانشجویی جهان از دیگر گروه‌هایی هستند که این بیانیه از آنها خواسته در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران واکنش نشان دهند.

این اتحادیه با محکوم کردن شکنجه‌ها، تجاوز‌ها و بازداشت‌ها در ایران، هشدار داده که «شرایط توصیف شده در هفته‌های اخیر، افزایش چشمگیری داشته که می‌تواند دلیلی بر سقوط وضعیت حقوق بشر به اسفبارترین» وضعیت ممکن باشد

در ایران بیش از شش ماه است که فشار‌های دولتی بر فعالان سیاسی، مدنی، دانشجویی و روزنامه‌نگاران افزایش یافته است.

در این مدت که با اعتراض‌های گسترده‌ای به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد ماه همراه بوده، بسیاری از این فعالان احضار و بازداشت شده‌اند.

اتحادیه دانشجویان اروپا اعلام کرده که طی این مدت، جهان شاهد «بی‌عدالتی آشکار» جمهوری اسلامی علیه معترضان اصلاح‌طلب بوده است.

این اتحادیه با محکوم کردن شکنجه‌ها، تجاوز‌ها و بازداشت‌ها در ایران، هشدار داده که «شرایط توصیف شده در هفته‌های اخیر، افزایش چشمگیری داشته که می‌تواند دلیلی بر سقوط وضعیت حقوق بشر به اسفبارترین» وضعیت ممکن باشد.

در بیانیه این اتحادیه، از تمامی دولت‌های اروپایی، شوراهای محلی، سازمان‌های غیردولتی، گروه‌های حقوق بشری، موسسات آموزشی و سازمان‌های دانشجویی خواسته شده که در خصوص وضعیت نامناسب حقوق بشر در ایران سکوت نکنند

در بخش دیگری از این بیانیه، به بازداشت‌های پس از حوادث روز عاشورا به خصوص دستگیری ۸۰ دانشجو اشاره شده و آمده است که دستگاه‌های قضایی و امنیتی، حکم برخی از این بازداشت‌شدگان را نیز صادر کرده‌اند.

در حوادث عاشورا و تحولات پس از آن، بیش از ده‌ها نفر بازداشت و زندانی شده‌اند. مقام‌های قضایی اعلام کرده‌اند که تعدادی از این بازداشت‌شدگان با اتهام «محاربه» روبرو هستند.

مجازات «محاربه» در ایران، اعدام است. نهاد‌های مدافع حقوق بشر از صدور قریب‌الوقوع چنین حکمی برای گروهی از معترضان ابراز نگرانی کرده‌اند.

در هفته‌های اخیر فشار‌ها بر دانشجویان معترض نیز افزایش یافته است، به طوری که ده‌ها دانشجو به کمیته‌های انضباطی احضار و با محرومیت‌هایی مواجه شده‌اند.

متن کامل بیانیه را بخوانید

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

لطفاکلمات رااصلاح بفرمائیدزندانیانیکه موردتجاوزوشکنجه و
اعدام قرارگرفته اندمعترضین بحکومت غاصب... اند
ومخالف باکلییت این جنایتکاران .اوضاع وخیم امروزازاصلاح و
غیره گذشته مردم قیام کرده اندبرعلیه این رژیم مزدوردست
نشانده.اصلاح طلبی بگورسپرده شده.

-- ایراندخت ، Jan 18, 2010

به نظر بنده هیچ اتفاقی نمی افته با این شعار ها و اعلامیه ها. حکومت جمهوری اسلامی این ها رو به هیچ حساب میکنه و فقط و فقط مردم هستند که میتونن تغییر ایجاد کنن.
البته خود حکومت شده ماجرای این ضرب المثل معرف که عدو شود سبب خیر!! خودش داره با دستای خودش گور خودش رو میکنه... ندیدم و نخواست این که مخالف های بسیاری وجود داره باعث نابودی میشه.
البته این اعلامیه ها و بیانیه ها دلگرمی مردم هست که مردم دنیا پشتشونه...

-- ایران سرفراز ، Jan 18, 2010

اگر دولتهای غربی شرف داشتند روابطشان را با این رژیم و دیگر سرکوبگران و جنایتکاران جهان قطع می کردند. کشورهای غربی تنها به دنبال منافع خود. ادعای پشتیبانی آنان از حقوق بشر را نباید باور کنیم و باید خودمان آزادیمان را به دست آوریم.

-- فرشاد ، Jan 18, 2010

خامنه ای باید در دادگاههای بین المللی محاکمه و به سزای عمل خود برسد.

-- بدون نام ، Jan 19, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)