تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

راه‌کار‌های فعالان زن برای خروج از «بحران»

گروهی از فعالان حقوق زنان با انتشار بیانیه‌ای، پنج راه‌کار خود برای خروج ایران از وضعیت «بحرانی» را اعلام کردند.

آنها در بیانیه خود نوشته‌اند که در راه‌کار‌های پنج‌گانه میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای برون‌رفت از شرایط بحرانی، به خواسته‌های زنان «توجهی» نشده است.


پنج راه‌کار امضاکنندگان این بیانیه، «لغو کلیه قوانین تبعیض‌آمیز و ضد زن، به رسمیت شناخته شدن حق زن بر بدن و ذهن خویش، رفع خشونت علیه زنان و محاکمه کلیه دست‌اندرکاران، عاملان و آمران جنایات سه دهه گذشته» است.

آنها همچنین اعلام کرده‌اند که مسائل زنان، بخش عمده‌ای از «بحران» جاری است و بدون دیدن و ارائه راه‌کار برای حل آن، «هیچ راه‌حلی پاسخگو نخواهد بود.»

پنج راه‌کار امضاکنندگان این بیانیه، «لغو کلیه قوانین تبعیض‌آمیز و ضد زن، به رسمیت شناخته شدن حق زن بر بدن و ذهن خویش، رفع خشونت علیه زنان و محاکمه کلیه دست‌اندرکاران، عاملان و آمران جنایات سه دهه گذشته» است

در بخش دیگری از این بیانیه، از خواسته‌های عمومی، همچون «آزادی اندیشه، بیان، تشکل و اجتماعات»، «لغو مجازات اعدام و شکنجه» و «آزادی بی‌قید و شرط و فوری کلیه زندانیان سیاسی» نیز حمایت شده است.

برخی از این خواسته‌ها در بیانیه میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز مطرح شده است.

امضا‌کنندگان این بیانیه در عین حال تاکید کرده‌اند که خواسته جامعه زنان، «تغییر رئیس جمهور و جا به جایی این فرد و آن فرد یا محدود شدن اختیارات رهبری نیست»، بلکه تحقق تغییرات «زیربنایی و ساختاری» است.

امضا‌کنندگان این بیانیه تاکید کرده‌اند که خواسته جامعه زنان، «تغییر رئیس جمهور و جا به جایی این فرد و آن فرد یا محدود شدن اختیارات رهبری نیست»، بلکه تحقق تغییرات «زیربنایی و ساختاری» است

شادی امین، گلرخ جهانگیری، فریبا داوودی مهاجر، شادی صدر، محبوبه عباسقلی زاده و شهلا عبقری از افرادی کسانی هستند که این بیانیه را امضا کرده‌اند.

فعالان حقوق زن از جمله افرادی هستند که طی شش ماه گذشته، در اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات و وضعیت موجود، نقش بسزایی دارند. گروهی از این فعالان، طی این مدت بازداشت و زندانی شده‌اند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، ۲۳ آبان ماه برخورد‌های خشونت‌بار با زنان معترض به نتیجه انتخابات را محکوم کرده بودند.

آمار دقیقی از تعداد زنانی که طی شش ماه گذشته از سوی ماموران انتظامی و امنیتی بازداشت شده‌اند، در دست نیست.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

زنده باد!! از صراحت لهجه این بیانیه دلم روشن شد!! ما مردان ایرانی‌ بسیار مدیون اینچنین زنانی شجاع هستیم که باید بگم در مجموع در سی‌ سال گذشته بسیار به ایشان ستم شده و ما مردان "غیرتمند" هم اکثرا هیچگونه اقدام و اعتراضی نکردیم. این بیانیه باید یاد آور سکوتهایمان در قبال جمهوری اسلامی باشد برای ما مردان. این امتحانیست بزرگ برایمان. آیا مردم حمایت خواهند کرد (در نظرات همین صفحه مثلا)؟ و یا اینکه مکبرین جمهوری اسلامی که در صف سبز قرار دارند باز میگوین اینها خارج نشینند و یا مشروب خور و یا "ضعیفه" و لاجرم نصف مردان؟؟ اینجاست که معلوم میشود ما مردم طرفدار آزادی چقدر بنیه اخلاقی‌ داریم و صداقت. من این بیانیه را در کنار بیانیه سبزهای سکولار و پیشروتر از بیانیه ۵۴ نفر روشنفکر میبینم. صراحت این بیانیه‌ها راه را بر دو دوزه بازی و تقییه میبندد. این هم اتمام حجت.

-- Ali ، Jan 18, 2010

با سلام بنده به عنوان یک زن که جزو نیمه دیگر بشرین است و بنا بر تمامی آمار و ارقام هم در ایران و هم در جهان جزو اکثریت جنس دیگر انسانهاست بر تمامی خواسته های زنان و دختران ایران تاکید می کنم، در خانواده ی من تمامی مردان نیز فمینست هستند. اما فمینیست به معنای واقعی کلمه، یعنی نه می خواهند و نه سزاوار آن هستند که جایگاه مردان را بگیرند، زنان جایگاه خودشان را می خواهند، جایگاه زن، ضد مرد نیست! جایگاه زن همچون نرینگانی تنها از مرد بودن به مذکر بودن خود می نازند نیست که در پی جنگ باشند، زنان اگر رییس جمهور شوند و یا نخست وزیر و یا وزیر همانا زن خواهند ماند، وزن بودن یعنی از ظرافتی فکری و کاربردی ای برخوردار است که از نه از مرد بالاتر است و نه پایین تر ، اما غیر از آن است. همانطور که صدای زن با مرد فرق دارد و در عین حال در گفتار تمامی معانی را تداعی می کند در رفتار نیز این چنین است زن باید برابری انسانی با مرد داشته باشد. در فرصتی دیگر نظراتم را بیشتر خواهم گفت!
زنده باد آزادی زنان و مردان. که اگر زنان آزاد نشوند مردان نیز آزاد نخواهند بود
زنده باد انقلاب سبز
زنده باد جمهوری ایران
زنده باد جنبش زنان و هم جنبش مردان، جنبش مردم ایران

-- یک زن از تهران ، Jan 18, 2010

مهمترین چیزی که درباره آن سکوت شده ( ویا زیر "و ...) پنهانش کرده اند تا- شاید- بعدها ادعا کنند که " ما هم منظورمان همین بوده) ، حق شرکت فعال و برابر زنان در زندگی سیاسی-اجتماعی جامعه است . مثل اینکه برای خانم ها چندان مهم نبوده که زنان نمیتوانند در پستهای کلیدی جامعه ( مثل قضاوت ، رئیس جمهوری ) شرکت داشته باشند ، زیرا جزو "رجل" جامعه نیستند . نکند اینها هم معتقدند "الان موقعش نیست " .

-- ناهید ناظری ، Jan 18, 2010

درود برشما زنان شجاع ایران. دوباره نشان دادید چقدر در این دوران سخت ابدیده شده و همیشه پیشقدم هستید. در این انقلاب سبز چیزی که شاخص وتحسین انگیز است این است که گروه های مردم خود پیگیر حقوق و مطالبات خاص خود هستند وعلاوه بر ان از حقوق جمعی هم حمایت می کنند. من به عنوان یک زن از این بیانیه حمایت میکنم و به عنوان یک همسر و یک مادر از حقوق و ازادی و مبارزه مردان برادران و فرزندانم حمایت می کنم. ما زنان ایران دیگر منتظر این و ان فرد نیستیم که به ما ازادی بدهند حق دادنی نیست حق گرفتنی است.

-- taban ، Jan 18, 2010

کاش در متن یا پاورقی لینکی هم به موضوع مورد بحث یعنی اصل بیانیه میدادید تا خوانندگان بتوانند آن را به طور کامل مطالعه کنند.

-- یادداشتهای برفی ، Jan 19, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)