تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مجلس افغانستان ۱۰ وزیر کرزی را رد کرد

مجلس نمایندگان افغانستان، ۱۰ وزیر دومین فهرست پیشنهادی حامد کرزی، رئیس جمهوری این کشور را رد کرد.

رد گسترده وزرای پیشنهادی، ضربه دیگری بر تلاش‌ها به منظور انسجام سیاسی حکومت تحت رهبری حامد کرزی است که با خشونت‌های رو به افزایش و انتظارات داخلی و بین‌المللی روبرو است.

ولسی جرگه، مجلس نمایندگان افغانستان، در نشست امروز شنبه، از میان ۱۷ نامزد وزیر، تنها صلاحیت هفت نفر از جمله یک زن را تائید کرد.

این افراد که در ترکیب آن سه وزیر زن برای وزارت‌های بهداشت عمومی، امور زنان و کار و امور اجتماعی قرار داشت، هفته گذشته به مجلس معرفی شده بود.

وزیران پیشنهادی، همه از چهره‌های نو بودند و شماری هم در سه دوره پیشین حکومت کرزی حضور داشتند. آنها نیازمند کسب نیمی از رای ۲۲۴ نماینده حاضر درمجلس بودند تا برای یک دوره پنج ساله انتخاب شوند.

زلمی رسول، به عنوان وزیر امور خارجه، آمنه افضلی، وزیر کار و امور اجتماعی و وزاری عدلیه، حج واوقاف، اقتصاد، انکشاف روستاها و مبارزه با مواد مخدر نیز موفق به کسب رای اعتماد شدند

در این فهرست، زلمی رسول، رئیس پیشین شورای امنیت ملی این کشور و یکی از مشاوران با نفوذ آقای کرزی به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب شد.

آمنه افضلی، وزیر پیشنهادی برای وزارت کار و امور اجتماعی نیز موفق به کسب رای اعتماد شد.

وزاری عدلیه (دادگستری)، حج واوقاف، اقتصاد، انکشاف (توسعه) روستاها و مبارزه با مواد مخدر نیز موفق به کسب رای اعتماد شدند.

این دومین بار است که اکثریت فهرست پیشنهادی حامد کرزی ازسوی نمایندگان رد می‌شود. در دور نخست، از میان ۲۴ نامزد، تنها هفت نفر رای اعتماد گرفتند.

در دور نخست، وزیران دفاع، کشور، دارایی، آموزش و پرورش، اطلاعات و فرهنگ، کشاورزی و معادن موفق به کسب آراء لازم شدند.

کابینه ۲۵ نفره کرزی می‌بایست پیش از نشست بین المللی لندن که قرار است هشتم بهمن سال جاری برگزار شود، تشکیل شود.

دولت افغانستان اعلام کرده که انتظار ندارد در این نشست، کمک بیشتر مالی از سوی جامعه بین‌المللی به این کشور شود، اما خواستار تقویت حکومت‌داری و حذف نام شماری از رهبران شورشیان از فهرست «سیاه» سازمان ملل خواهد شد تا بتواند روند صلح با مخالفان مسلح را به پیش ببرد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)