تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

سبز‌های سکولار: ایرانی بی‌تبعیض می‌خواهیم

گروهی از کنشگران سیاسی و مدنی خارج از کشور، با انتشار بیانیه‌ای ۱۵ بندی، اعلام کردند که تلاش برای ایرانی «بی‌تبعیض» را آغاز کرده‌اند.

در این بیانیه، از مردم ایران و رسانه‌ها خواسته شده که برای رسیدن به این هدف، این مجموعه را یاری کنند.


این فعالان افزوده‌اند که که نظام فعلی ایران، «مشروعیت» خود را از دست داده و تنها راه برون رفت از این وضعیت، «انحلال کامل حکومت موجود و به رای گذاشتن نوع حکومت آینده» است.

آنها اعلام کرده‌اند که «نمایندگان مجلسین مؤسسان و شورا، و دولت آینده ایران» نیز باید با برگزاری انتخاباتی آزاد و زیر نظارت نهادهای بین‌المللی انتخاب شوند.

این فعالان افزوده‌اند که که نظام فعلی ایران، «مشروعیت» خود را از دست داده و تنها راه برون رفت از این وضعیت، «انحلال کامل حکومت موجود و به رای گذاشتن نوع حکومت آینده» است

در بند‌های متعددی از این بیانیه، به انواع «تبعیض‌ها» در گذشته و حال ایران اشاره شده و آمده است: «به نظر ما، مشکل اصلی و تاریخی ملت ایران، تحمل رنج مدام ناشی از سلطه انواع تبعیض‌ها بوده است.»

امضاکنندگان این بیانیه اعلام کرده‌اند که برای ایرانی بدون تبعیض، شایسته‌سالار، قانونمند و آزاد تلاش خواهند کرد.

در بخش دیگری از این بیانیه همچنین آمده است: «ما معتقدیم که نیروهای مسلح کشور و نیروهای انتظامی و فرماندهان آنان، نباید حق شرکت در فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی را دارا باشند.»

متن کامل بیانیه را بخوانید

«به نظر ما، مشکل اصلی و تاریخی ملت ایران، تحمل رنج مدام ناشی از سلطه انواع تبعیض‌ها بوده است»

بیانیه «سکولار‌های سبز» در شرایطی منتشر می‌شود که پیش از این ۵۴ روشنفکر در نامه‌ای، از راه‌کار‌های پنج‌گانه میرحسین موسوی برای خروج ایران از «بحران» حمایت کرده بودند.

پنج روشنفکر دینی نیز چندی پیش با انتشار بیانیه‌ای از راه‌کار‌های موسوی حمایت کرده بودند.

میرحسین موسوی در بیانیه هفدهم خود خواستار «مسئولیت‌پذیری دولت در مقابل ملت، تدوین قانونی شفاف و اعتماد برانگیز برای انتخابات، آزادی زندانیان سیاسی، آزادی مطبوعات و رسانه‌ها و به رسمیت شناختن حقوق مردم برای اجتماعات قانونی و تشکیل احزاب و تشکل‌ها» شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این کسانی که خارج از کشور هستند و به قول خودشون دارن تلاش میکنند ایران رو آزاد کنند حاضر نیستند توی ایران دیگه زندگی کنند. با هر کس که اینجا صحبت میکنی علنا می شنویم که قصد ندارند به ایران برگردند. کسانی که قصد ندارند به ایران برگردند نباید برای ایران تصمیم بگیرند. اینها فقط دوست دارند ایران آزاد داشته باشند که اگر 5 سال یک بار یک هفته به ایران می روند مشروب و رقص و پارتیشون به راه باشه. همین. بیشتر ایرونی های خارج از ایران هیچ آگاهی در مورد خواسته های ایرونی های داخل ندارند و متاسفانه فقط ظاهر رو میبینند و خیلی از آنها بیش از 10 سال است به ایران نرفته اند.

-- nashenas ، Jan 16, 2010

در قرآن آمده: "بعضی را بر بعضی برتری دادیم." یعنی تبعیض قائل شده. مشکل اصلی ما تبعیض و در رأس آن قرآن است.

-- آریا ، Jan 16, 2010

به کمونیست های سابق و سکولار دموکرات جمهوری خواهان فعلی
سوال این است :اگر به حقوق بشر و دموکراسی و آزادیهای اجتماعی اعتقاد دارید طبق کدام اصل سلطنت طلبان را که بخشی از مردم ما هستند مثل مجاهدین و کمونیست ها (فدایی توده ای کمونیست کارگری راه کارگر ) و ملی ها و ملی مذهبیها و لیبرالها و سکولارها ی واقعی (نه کمونیست هایی که رنگ عوض کرده اند تا واقعیت کمونیستی خودشان را که مقبولیت ندارد در هیچ کجای دنیا - درصد اقبال مردم به آنها در آلمان و ایتالیا و .... حقی در نظام آینده کشور برای آنها قائل نیستید .مگر ماندلا برای سفیدها هیچ حقی قائل نشد چون قبلا حکومت دست آنها بوده و بسیار وحشتناک تر از حکومت مدرن شاه (استبدادی مدرن ) عمل کردند ؟
همینجا مشخص میشود که تمام این افراد با نامهای مختلف و نقاب های مختلف میخواهند حق مسلم سلطنت طلبان را با انحصار طلبی شبیه ولایت فقیه پامال کنند هیچ اعتقادی به حقوق بشر و دموکراسی و آزادیهای اجتماعی ندارند . اینها همان کمونیست های شرمنده سابق هستند که حالا که نقاب مذهبی خط امامی دیگر کاربرد ندارد و مردم از موسوی عبور کرده اند نقاب جدید جمهوری خواهی (از نوع فیدل کاسترو و کم جونگ ایل و بشار اسد و قذافی و ...) و سکولار دموکراتیک (ازنوع پوتین و چاوز ) برای خود انتخاب کرده اند . مگر دموکراسی میتواند علیه رفراندوم و رای گیری باشد ؟ مگر اینهمه کشور مترقی که شما در اروپا دارید در آنها مفت میخورد و از آنها دموکراسی یاد نگرفته اید مشروطه سلطنتی ندارند ؟ مگر ده ها جمهوری مادام العمر سوسیالیستی و غیر سوسیالیستی نیستند که زندان بشر و مایه شرم بشریت هستند و میلیونها انسان را کشتند ؟ پس دعوای شما کمونیست های سکولار ! شده همان دعوای روشنفکر دینی است . چرا برای آنها حقی قائل نیستید ؟ میگوید که آنها به ولایت برمیگردند؟ شما هم به کمونیسم و ریس جمهور مادام العمر بر میگردید ! دعوای شما کمونیست های سکولار ! شده همان دعوای مجاهدین خلق است . چرا برای آنها حقی قائل نیستید؟ میگویید آنها ریس جمهور مادام العمر دارند ؟ شما هم به همان جا ختم میشوید ! دعوای شما کمونیست های سکولار ! شده همان دعوای مسلطنت طلبان است . چرا برای آنها حقی قائل نیستید؟ میگویید آنها به حکومت استبداد فردی و شاه دائمی برمیگردند شما هم به کم جونگ ایل بر میگردید !بگوید کمونیست هستید - به انتخابات به عنوان کارناوال بورژوازی نگاه میکنید و نتیجه ان را قبول ندارید چون هیچ آدم آزادیخواهی به کمونیسم و اشکال نقاب زده ان رای نمیدهد ! بگویید میترسید مردم ایران که طرفدار فرهنگ غرب هستند به لیبرالهای مذهبی یا سلطنت طلبان رای دهند برای همین از رفراندوم وحشت دارید . بگویید به هوش و آگاهی مردم شک دارید و میخواهید آنها را مثل گوسفند به میل خودتان به بهشت کمونیستی خودتان ببرید مثل اسلامیستها !بگویید که میدانید کمونیست ها اقلیت نا چیزند و به همین دلیل وحشت دارند از رای مردم و میخواهند استصواب راه بیاندازند مثل حکومت مذهبی فعلی !ارتجاع سیاه و سرخ دو متحد همیشگی سر راه سکولاریسم و لیبرالیسم و دموکراسی هستند .طبق کدام اصل حقوق بشر با حق رای سلطنت طلبان و رفراندوم و رشید شناختن ملت در تشخیص نوع حکومتشان مخالفید ؟ با ماسک سکولار نمیتوانید ماهیت کمونیستی خودتان را پنهان کنید که با انتخابات و رفراندوم مخالفید چون میدانید سلطنت طلبان یا ملی مذهبیها ان را خواهند برد . پس استصواب میخواهید راه بیاندازید و ریس جمهور مادام العمر فیدلی قذافی

-- simin azar ، Jan 16, 2010

بنده در کنج تعفنکده جنوب شهر تهران که زیر نفس ...ولی امر مسلمین جهان به این روز افتاده از خواهران و برادران خارج نشین تشکر می کنم. سه هفته قبل از مرگش دایی مادر من در سن هشتاد و نه سالگی همه ی ما را دور خودش جمع کرده بود و به ما سفارش کرد که هر طور شده مانع از حضور ملا و تلقین خوان و روضه خوان در موقع خاکسپاریش شویم. او گفت خوشبختانه برای من و بدبختانه برای این دین این حکومت باعث شده که آخرین غبار اسلامیت از درون من زائل شود. بنده به شما بگویم که آفتاب لب بامم ولی در هیچ حکومت ضد دینی این چنین دین را ویران نکردند که در زیر سایه ی این حکومت اسلامی فاشیستی نابودش کردند، ...خمینی...هم اسلام را نابود کرد هم ایران را ویران. اما ...این رهبر معظم ... حتا روی آن ...را هم سفید کرد ...
آری و من به خواهران و برادران ایرانی که سکولار هستند تشکر می کنم که با این کارشان برای حفظ باقی مانده ی اسلام حتا از کار اصلاحطلبان نیز مهمتر است. زیرا نجات اسلام در سکولاری ست.
زنده باد جمهوری ایرانی
زنده باد انقلاب سبز

-- بدون نام ، Jan 16, 2010

با سلام

تشکر از کار گروهی و بیانیه گروهی
به عنوان یک ایرانی مسلمان مایل هستم بدانم که اکثریت مردم ایران راتشکیل می دهند با گرایشهای مختلف
بند ١٠ یعنی که مثلا تولد حضر ت محمد ( ص) جشن گرفته نشود و یا تعطیل رسمی نباشد .
اگر در غرب کریسمس و تولد حضرت عیسی تعصلیل نیست .

اولا ما دراروپا قرار نداریم و در خاورمیانه هستیم و با نفت و جنگ هایش و اسلام به عنوان دین اصلی
دوما :‌این دوستان تقریبا همه خارج ازایران هستند و فکر می کنند که در ایران رژیم عوض شده است و حکومت ملی سر کار هست و مردم می توانند در مورد سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند.

سوما :‌امضا ی دو تن از وابستگان گروه ضد استقلال و وابسته مجاهدین ( حسن داعی )‌و زری اصفهانی کلیت بیانیه و صداقت انرا بشدت خدشه دار می کند

سعید کانادا

-- saed ، Jan 17, 2010

اقای عزیز اگه شمام یک حکم سنگین خرده بودی یا به خاطر نجات جان خواهر و برادرت مجبور به ترک ایران میشدی این حرف را نمیزدی. ایرانیهایی در خارج هستند که خیلی از موسوی و امسال اون بیشتر میفهمند و ایرانم از اون بیشتر دوست دارند. فکر هم نکن در خارج همه مشغول مشروب خوری هستند. بیشتر مشغول درس و کار هستند. اینامکه میگید همش توهمات جمهوری اسلامییه. مطمین باش ایران به همون اندازه که به تو تعلق داره به اونهام داره. چطوره وقتی میخواهید فیلمها و اخبار تظاهرات پخش بشه ایرانیهای خارج از کشور را میشناسید اما وقتی اوضاع اروم میشه دوباره میشن مشروب خور. با سپاس. م.

-- masoud ، Jan 17, 2010

دوستان تنظیم کننده بیانیه نظری در باره رهبری جنبش یعنی اقابان موسوی ، کروبی وخاتمی نداده ند وبدین خاطر این ظن را دامن میزنند که دنبال جایگزین سازی رهبری هستند . متاسفانه اکثر دوستان امضاکننده از تحریم کنند گان انتخابات هستند و کسانی چون اقای اسماعیل علا؛ شرکت کننده گان در انتخابات را شماتت و مورد توهین نیز قرار میدادند . این دوستان چگونگی گذار به دموکراسی را مهندسی نکرده اند . موسوی قانون اساسی را برای جلوگیری از انارشی برای گذرا پیشنهاد میکند و در بیانیه شماره 17اولین قدم دراین راه را ازادی مطبوعات ، اجتماعات وانتخابات از اصول قانون اساسی میدانند .خوب بود بیانیه دوستان سکولار نظر خود را دراین موارد مشخص میکردند .

-- mehdi ، Jan 17, 2010

هموطنان علاقمند به سکولاریسم، موسوی و کروبی هم مثل شما آزادیخواه و عدالت طلبند! در حال حاضر خیلی مهمه که از موسوی و کروبی حمایت بشه. البته و خوشبختانه در داخل ایران مردم هر وقت لازم بوده سنگ تمام گذاشته اند و در نتیجه هنوز حکومت جرات نکرده این دو رو دستگیر کنه. این دو، ( کروبی با افشای جنایات مزدوران خامنه ای، و موسوی با ایستادگی و قبول نکردن تقلب انتخاباتی و زمین زدن اقتدار خامنه ای که ۱۰۰ بار انتخابات رو "سالم" اعلام کرد و به عناوین مختلف معترضین رو تهدید و سرکوب کرد و میکنه) یکی از عوامل مهم روحیه گرفتن و اتحاد مردم و شدت و تداوم اعتراضات، و در نتیجه به لرزه افتادن حکومت دیکتاتوری ولایت فقیه شده اند. و خیالتون راحت باشه، موسوی و کروبی، اگه صحبت از قانون اساسی و "آرمانهای امام" میکنن، منظورشون جنبه های مثبتشون هست. مثل "میزان رای ملت است"، حق آزادی اجتماعات، آزادی مطبوعات، آزادی های مدنی و اصل همه پرسی... و در نهایت همین اصول هست که در صورت پیاده شدنشون، بهترین زمینه رو برای مبارزه برای رسیدن به یک سیستم و جامعه سکولار و بدون تبعيض به وجود میاره، مگه نه اینکه آزادی و دموکراسی راه رسیدن به سکولاریسم و یا هر بینش و عقیده عدالتخواهانه ست؟ پس بیایم برای رسیدن به این حقوق و آزادیها، اتحاد خودمون رو با همدل و هماهنگ کردن هر چه بیشتر آزادیخواهان داخل و خارج کشور هر چه مستحکمتر کنیم.

-- Mehran ، Jan 17, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)