تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

حمایت ۵۴ روشنفکر از راه‌کارهای موسوی

بیش از ۵۰ تن از روشنفکران، دانشگاهیان و فعالان سیاسی خارج از کشور، با انتشار بیانیه‌ای، از راه‌کار‌های مطرح شده در بیانیه هفدهم میرحسین موسوی، حمایت کردند.

در بیانیه این افراد، راه‌کار‌های پنج‌گانه آقای موسوی، «برنامه‌ حداقلی متناسب با مرحله‌ کنونی» ارزیابی شده است.

آنها، بیانیه هفدهم آقای موسوی را «تاثیرگذارترین» بیانیه وی طی ماه‌های گذشته دانسته‌اند که «بهنگام» صادر شده و منجر به بروز شکاف در بلوک قدرت شده است.


امضاکنندگان این بیانیه اعلام کرده‌اند که «خواهان دگرگونی ساختاری دموکراتیک، دفاع از حقوق تمامی شهروندان با هر ایمان، آرمان، ایدئولوژی، قومیت و جنسیت، و به ویژه، جدایی دین از حکومت هستند.»

این روشنفکران افزوده‌اند که بیانیه میرحسین موسوی را «دارای پیشنهادات اساسی‌ای می‌دانند که توافق گسترده بر سر آنها می‌تواند بر یکپارچگی و هماهنگی درونی جنبش مسالمت‌آمیز مردم ایران، اثری بسزا داشته باشد.»

در بخش دیگری از بیانیه این روشنفکران آمده که برجسته‌ترین وجه بیانیه موسوی، چهار بند مربوط به «انتخابات آزاد» و پیش شرط‌های برگزاری آن است

میرحسین موسوی در بیانیه هفدهم خود خواستار «مسئولیت‌پذیری دولت در مقابل ملت، تدوین قانونی شفاف و اعتماد برانگیز برای انتخابات، آزادی زندانیان سیاسی، آزادی مطبوعات و رسانه‌ها و به رسمیت شناختن حقوق مردم برای اجتماعات قانونی و تشکیل احزاب و تشکل‌ها» شده است.

به اعتقاد امضا‌کنندگان این بیانیه، موسوی در بیانیه هفدهم، «دیگربار، بر تعهد خود نسبت به مردم ایران و جنبش کثرت‌گرایانه آنان پای فشرده» است.

آنها افزوده که موسوی در بیانیه خود، «با پرهیز از طرح مباحث عام و تجریدی، یک پلاتفرم سیاسی حداقلی، با مطالبات مشخص از حکومت، ارائه کرده است.»

این روشنفکران افزوده‌اند که بیانیه موسوی را «دارای پیشنهادات اساسی‌ای می‌دانند که توافق گسترده بر سر آنها می‌تواند بر یکپارچگی و هماهنگی درونی جنبش مسالمت‌آمیز مردم ایران، اثری بسزا داشته باشد»

در بخش دیگری از بیانیه این روشنفکران آمده که برجسته‌ترین وجه بیانیه موسوی، چهار بند مربوط به «انتخابات آزاد» و پیش شرط‌های برگزاری آن، از جمله آزادی زندانیان سیاسی، آزادی مطبوعات و رسانه‌ها، و تاکید بر حق تشکیل احزاب و برگزاری اجتماعات است.

روشنفکران در عین حال اعلام کرده‌اند که میرحسین موسوی نشان داده که به منظور پیشبرد خواسته‌های «جنبش»، آماده است با دستگاه حاکم مذاکره کند.

این روشنفکران همچنین از بیانیه مهدی کروبی که بر ضرورت پرهیز از خشونت و به کار بستن روش‌های مسالمت‌آمیز تاکید کرده، حمایت کرده‌اند.

آنها اعلام کرده‌اند که «مهدی کروبی نیز، از کارزار انتخابات ریاست جمهوری به این سو، نقشی انکارناپذیر در بیان و گسترش خواسته‌های دموکراتیک داشته است.»


آقای کروبی چندی پیش با انتشار بیانیه‌ای، «اعتراف، توبه ظالمان و بخشش مردم، اصلاح انحراف در انقلاب، پرهیز از خشونت، ریشه‌یابی و علت‌یابی حوادث اخیر و مناظره با نمایندگان حکومت» را پنج راه‌کار خود برای خروج از «بحران» اعلام کرده است.

این روشنفکران و فعالان سیاسی در عین حال «ایستادگی و شجاعت» مهدی کروبی را موجب تقویت «جنبش اعتراضی مردم ایران» دانسته‌اند.

این بیانیه را افرادی همچون یرواند آبراهامیان، داریوش آشوری، ژانت آفاری، تورج اتابکی، مهرزاد بروجردی، مازیار بهروز، محمد توکلی طرقی، حمید دباشی، عباس میلانی، علی میرسپاسی و آرش نراقی امضا کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

حالا کو این بیانیه؟؟ کجا منتشر شده؟ اسم کامل امضا کننده‌ها کجاس؟؟

-- سامان ، Jan 13, 2010

manam ba nazer ain asatid mowafegham . rah bron raft az ain bohran falan hamin beyane 17 aghaye mir hossain wa aghaye karoobi midanam

-- mohammad ghodsi ، Jan 13, 2010

سلام، من هم نظر آقای موسوی را در شرایط امروزی تایید می کنم. با تشکر

-- حافظه ی تاریخی ، Jan 13, 2010

افرین.اتحاد در بیرون و داخل ایران و حمایت همه گروههای سیاسی از جنبش سبز و مقاومت اقایان موسوی و کروبی در داخل نیروی محرکه اصلی است.یکی از دلایل عقب ماندگی تاریخی ایران حسادت ایرانیان نسبت به هم بوده امیدوارم این بار این رذیلت را از خود دور کنیم تا به نتیجه برسیم.

-- sasan ، Jan 13, 2010

اینائیکه اسمشون نوشته شده کی بودن؟ کسی اونها رو میشناسه؟ اسم بقیه 54 نفر کجاست؟

-- حسن ، Jan 13, 2010

بهتر است اقایان کروبی و موسوی تلاش کنند ازادی در انتخابات را برای خود مسلمانان به کرسی بنشانند و بعد سنگ بزرگ ازادی انتخابات برای غیر مذهبیون را به سینه بزنند. این فریبکاری استعماگران حامی شما اقایان دمکراتنما را نیروهای سکولار و سیاسیون عاقل ایرانی خوب می ناسند.
اینطور که معلوم است این دو نفر را کسانی دور کرده اند که افکار ایده الیستی دارند و درک درستی از اهداف و برنامه های سیاسی وتطعه گرانه دوستان دمکرات غربی خود(دولتهای به اصطلاح حامی دمکراسی) را ندارند.
این اقایان و خانمهای مدافع برگزاری انتخابات ازاد باید بدانند که حتی اگر اقای خامنه ای هم فردا اعلام انتخابات ازاد را بفرمایند،دوستان استعمار گر غربی انان با دخالتهای بیجای خود شرایطی چون افغانستان،عراق،کشورهای امریکای جنوبی را بوجود می اورند و با سیاستهای مالی خود کاری میکنندکه انتخابات به نفع مزدوران انان خاتمه یابد و اگر نتوانستند،از دولت منتخب مردم حمایت نکرده و زمینه سقوط انرا فراهم میکنند.
همچنین اگر نتیجه محاسبات انان کلا غلط باشد،انگاه بازی دمکراتیک را به هم ریخته و منتخبین مردم را اصلا به رسمیت نمی شناسند.نمونه روشن ان انتخابات مردم فلسطین و برنده شدن حماس و نیز برنده شدن مسمانان در الجزایر
ضمنا موسوی و کروبی هنوز خود را ادمهای پاک می شمارند و گمان میکنند که تنها اقای احمدی نزاد باید توبه کند.در صورتی که احمدی نزاد از نظر سیاسی نسبت انان حکم فرشته را دارد.٣٠سال در ان کشور حق و حقوق مردم لگدمال شد و اینان از همه گونه امکانات سود جویی خود را نمودند و خفقان گرفتند و امروز به امید دوباره سوار شدن بر گرده مردم و نیز با پادویی کردن برای استعمار گران،اقدام به مخالفت با رغیب و تلاش در فریب دادن مردم دارند.
mansourpirykhanghah@t-online.de

-- mansour piry khanghah ، Jan 13, 2010

فقط 54 نفر نیستند کاشکی می نوشتند 54 میلیون از موسوی و کروبی حمایت می کنند اینجوری بهتر است حقیقت همین است

-- حسن ، Jan 13, 2010

به چپها خصوصن توده ای اکثریتی و وب سایت های چپ مثل (ا - ر ) و ( پ - ن ) و ( ا - ا ) و ...

با حمله به لیبرالها و روشنفکران مذهبی و سلطنت طلبان و مجاهدین و .... نمی توانید نقص تئوری ها و باورها و تاکتیک و استراتژی خودتان را بپوشانید !
اول از همه تکلیفتان را با کمونیسم لنین استالین حزب توده کوبا مشخص کنید بعد میزان وابستگی لیبرالها و ملی مذهبیها و ... را به دین و ایدیولوژی مشخص کنید !
دوم تکلیفتان را با موسوی و خط امام و دولت احمدی و خامنه ای مشخص کنید بعد ادعا کنید مذهبی ها میخواهند رژیم را حفظ کنند و اسلام را ! انگار موسوی نمیخواهد ! لیبرالها هرگز ادعای انقلاب و سرنگونی نداشته اند . شما کشف نکردید . لیبرالهای مذهبی همواره گفته اند که مسلمانند ولی نه از نوع خامنه ای و موسوی . این را هم ثابت کرده اند . پس کشفی نکرده اید. گیریم که هر چه شما در مورد لیبرالها ی مذهبی میگوید درست ! این شما را که دنباله رو موسوی و زر افشان و رییس دانا ( به عبارت صحیح تر حزب توده ) راه افتاده اید که رژیم را حفظ کنید و ان را در خط روسیه نگاه دارید تبر یه نمیکند !
شما اولین وب سایتی بودید که فرو پاشی را مطرح کردید حالا عقب نشسته اید به خط قرمز موسوی . این را نمیتوانید انکار کنید . اگر صادق هستید باید اول قبول کنید که تحلیل اولیه شما و بقیه چپها از سرنگونی اشتباه بوده و رژیم سرنگون شدنی نیست ! اگر موسوی درست میگوید و دولت باید مسولیت پذیر باشد پس ادعای تقلب وسیع او دروغ بوده ! چون نمیتوان از یک دولت متقلب انتظار مسولیت پذیری دشت .
طفره نروید . تحلیل کنید چرا حزب توده بعد از ۱۶ آذر و بعد از تظاهرات عاشورا به کمک رژیم وابسته به روسیه و چین شتافت .
زر افشان چرا بعد از ۱۶ آذر در صدای امریکا ظاهر شد و حرکت دانشجویان در ۱۶ آذر را تخطیه کرد ؟
رییس دانا چرا بعد از عاشورا پرید بیرون و گفت زنان و کارگران ناراضیند و اعتراض دارند و به دولت پیشنهاد کرد قدری امتیاز بدهید تا ما از رسانه ها بخواهیم کنار بکشند ! اینها آشکارا به کمک خامنه ای امده اند این را یک بچه هم میفهمد . موسوی از شعار رای من کو عقب نشسته این را یک کور هم میبیند . اینکه لیبرال ها چرا چنین و چنان نکرده اند توجیه کننده کار چپها از توده ای تا فدایی تا حکمتی تا دموکرات تا سکولار ( اگر بتوان چپ را سکولار نامید ) نیست . دست از دنباله روی از حزب توده بردارید. موسوی و نبوی از لیبرالهای مذهبی بسیار مذهبی ترند .
چرا سخنان سروش را سانسور کردید ؟

-- rasty ، Jan 14, 2010

این جانب نیز از آقای موسوی و کروبی و این روشنفکرن عزیز حمایت می‌کنم. آزادگی ایشان و احترام ایشان به تمام انسان‌ها در خور تحسین است و تحول دموکراتیک را برای همه شهروندان نوید می‌‌دهد.

-- ستاره ت ، Jan 14, 2010

در برابر اين رژيم جنايتكار اين كمترين كار است.
هر چند كمي از مطالبات ايرانيان از اين رژيم رو به زوال را در بر مي‌گيرد ولي حداقل مي‌تواند جان انسانهاي بي‌شماري را نجات دهد.
شايد اگر اين رژيم كمي به خواسته ملتش عمل مي‌كرد اكنون خواهرزاده آقاي موسوي، ندا و سهراب و اشكان و كيانوش و ... و استاد فيزيك ذرات بنيادي دانشگاه تهران اقاي علي محمدي هم اكنون زنده بودند و هزاران ايراني بيگناه دربند اين رژيم سفاك كه در انتظار مرگ هستند آزاد مي‌شدند.

به اميد آزادي ايران و ايرانيان از دست اين دژخيمان و خونريزان خونخوار و دشمنان ايران و ايرانيان.

-- بدون نام ، Jan 14, 2010

با امضا کردن واز دور نشستن و گفتن لنگش کنید دردی از مردم وجنبش انها دوا نمی کند تا زمانیکه گروهها و اشخاص مخالف رژیم راهی برای اتحاد بین خودشان در جهت پیشبرد جنبش اعتراضی تنظیم وپیشنهاد نکنند باید نگران این شد که رژیم دیکتاتوری اخودها علیرغم داشتن جنگ وجدال درونی به تواند از این بحران هر چند مقطعی عبور کند.در انصورت مردم ایران هم ضمن دلسرد شدن از مبارزه اتحاد خود را نیز از دست خواهند داد.اما در حال حا ضر
نباید درانتظار جریاناتی مثل مجا هدین خلق ایران نشست زیرا انها فقط به فکر خودشا ن هستند ودو مسیر را بر گزیدند یا راه حسین بن علی یعنی همه قتل عام به شوند ودر تاریخ ایران به عنوان قهرمان ثبت شوند ویا مثل علی بن ابیطالب از طرف مردم ایران دعوت به حکومت شوند البته دوستان مجاهد خود به خوبی میدانند که شق دوم از محالات است.در نتیجه اتحاد جریانات وشخصیت های مخالف رژیم از به هدر رفتن نیروها و پتانسیل انها جلوگیری خواهد کرد پس بیاید از همین حالا به دنیا نشان دهیم که دمکرات شدن وماندن را یاد گرفته ایم.

-- Hamid ، Jan 14, 2010

Kong live Mir Hossain , Karoobi

-- بدون نام ، Jan 14, 2010

احمدی هم در اهواز شال سبز انداخت و هوادارانش در ماه محرم ! سوت و کف زدند ! در رسانه ملی شریعتمداری و کواکبیان با هم بحث آزاد ! کردند . مرتضوی رفت زیر اخیه ! موسوی از دولت خواست مسولیت پذیر باشد . توده ای فدایی از ان حمایت کردند . ۵۴ استاد ! و روشنفکر ! که در میان آنها ده ها فدایی سابق و توده ای که امروز خودشان را سکولار ! مینامند وجود دارند هم افتند بهتر از این نمیشه . زر افشان گفت جنبش دانشجویی ۶ ماهه نیست (منظورش نفی حرکت دانشجویانی مثل توکلی و مومنی و بهاره هدایت و ....بود ) به جنبش سبز در رادیو امریکا ! متلک پراند. رییس دانا به رژیم در حال فروپاشی گفت کمی امتیاز بدهید تا ما از رسانه ها (منظورش رسانه های زنجیره ای چپ که از روسیه بودجه میگیرند بود ) بخواهیم تا کنار بکشند . مشایی گفت نوح هم نتوانست عدالت برقرار کنه و هدیه تهرانی هدیه آسمانی است ! ونزوئلا بنزین داد به ایران ! چین مانع تحریم است و روسیه هم مخالفت میکند و ناز با امریکا ! روشنفکران دینی از موسوی و سازش و یک وجب عبور کردند ولی توده ای فدایی ها داد زدند فول شده پنالتی ! چرا گفتین ما مسلمونیم و جنبش سبز را مصادره کردین برای مسلمونا فقط مجاهدین و سلطنت طلبان حقی ندارند ما داریم ! شما هم ندارید. تازه چرا مخل سازش مذهبیهای خط امام ما با ولایت فقیه روسی میشین ؟ کمدی کلاسیک هم چنان ادامه دارد :

پروژه موسوی حالا ثابت شد کار مشترک توده ای فدایی و خامنه ای بود برای عدم نزدیکی ایران به امریکا و باقی ماندن در مدار روسیه . خوب موسوی که گفت تقلب شده بعد از ان همه خونریزی خامنه ای عقب نشست و گفت دولت مسولیت پذیر باشد ! ۵۴ نفر از توده ای فدایی ها و سایت های مربوط به آنها هم (که تا روز ۱۶ آذر و عاشورا شعار سرنگونی میدادند با اشاره زر افشان و ریس دانا فتیله را کشیدند پایین و) از بیانیه موسوی حمایت کردند . حالا بقیه هم میان و تا ۲۲ بهمن همه سبز قبا میشوند و شال سبز میاندازند اما نه شال سبز مردم که کل رژیم را و روسیه و چین را نمیخواهند و حزب الله محتشمی پور را . بلکه همان اسلام فقاهتی را .
مردم ایران باید خودشان برای آزادی و دموکراسی مبارزه کنند و به اینها کاری نداشته باشند .

-- comedian ، Jan 14, 2010

دوستان سبز
در22بهمن تنها یک شعار: رفراندوم، رفراندوم اینست خواست مردم
اگر همه جمعیت میلیونی در میدان آزادی این شعار را تکرار کننداز طریق دوربینهای رسانه میلی بگوش همه جهان می رسدو صدای نوچه دیکتاتور را خفه می کند. بیاد بیاورید که شعارهای پراکنده ، دلبخواه در تشیع جنازه آیت اله منتظری چقدر از قدرت صدای مردم کم می کرد. هر پنجاه نفر یک شعار متفاوت را تکرار می کردند. خواهشمندم در بالاترین پیشنهادبدهید.روز22بهمن فقط همین شعار و بس. مرگ بر ها را گفتیم و شنیدند. خواسته مردم را مطرح کنیم.

-- برنامه ریزی ، Jan 14, 2010

منهم بسهم خود ، ازاین آقایان اساتید بخاطر حمایتشان از آقای موسوی تشکر کرده و به شاگردان چنین استادانی احساس حسادت میکنم . خداوند سایه این استادان مسلمان و متعهد را از سر اسلام عزیز و ولایت فقیه کم نکند که ما هر چه داریم از صدقه ی سر این خدمتگزاران بی جیره و مواجب امام زمان داریم . مطمئنم که این اساتید که عمر پر حاصل خود را اغلب در فرنگ به مکاشفه در عالم وحی سپری کرده اند انشاالله اجر خود را در همان فردای تشکیل جمهوری دوم اسلامی از دست هم امام راحل و هم امام غائب خواهند گرفت و به لطف خداوند افتخار خواهند یافت که در رکاب حضرت مهدی به محاصره ی شهرها از طریق جمکران بپردازند . و از اینکه در این سی سال گذشته با تلقینات اجنبی و نگاه کردن به ماهواره فکر میکردم که در این ملک ملکوتی حقوق فردی و امتی من هم توسط امام راحل و هم آقای موسوی و هم خاتمی ، رفسنجانی ، خامنه ای ، غفاری ، خلخالی ، لاجوردی ، موسوی تبریزی و مجری برنامه ی پر بیننده ی " گیل گیل شو" جناب آیت الله گیلانی و خلاصه سایر عزیزان پایمال شده از این عزیزان استاد طلب مغفرت دارم و برای حسن ختام به آیه شریفه زیر نظرشان را جلب میکنم که فرمود " یاایهو الجاهلون من اهل الباد و لا صراط المستقیم و کشف العیون " .

-- سرخوش خوشخیال ، Jan 15, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)