تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

۲۰ کشته در حمله انتحاری ارزگان

بر اثر وقوع یک رویداد انتحاری در شهر «دهراود» ولایت اُرُزگان افغانستان، دست کم ۲۰ نفر کشته و شمار زیادی زخمی شدند.

ژنرال جمعه گل همت فرمانده پلیس ولایت ارزگان گفت این رویداد مرگبار توسط یک حمله‌کننده انتحاری زمانی صورت گرفت که مردم برای دادوستد و خرید در «بازار روز» شهر گرد هم آمد بودند.
به گفته وی بیشتر کشته‌شدگان از غیرنظامیان، از جمله کودکان هستند.


افسر ارتش افغانستان در حال بازدید از خودرو منفجرشده

یک منبع پلیس ارزگان گفت در نزدیک محل بروز این رویداد، نشست مشترک شماری از بزرگان محلی با فرماندهان ناتو تحت شرایط ویژه امنیتی در حال برگزاری بود اما هنوز مشخص نیست که چرا این انفجار پیش از رسیدن به «هدف» به وقوع پیوست.

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان با محکومیت این حمله گفت «دشمنان مردم افغانستان با یک اقدام شرم‌آور در حالی‌که مردم سرگرم خرید نیازهای روزانه‌شان بودند، خانواده‌های زیادی را عزادار کردند.»

در پیام آقای کرزی که از سوی دفتر ریاست جمهوری منتشر شد، آمده‌است که «این‌گونه اعمال نشان‌دهنده بی‌خبری عاملان آن از احکام دین اسلام و ضدیت با مردم بی دفاع افغانستان است.»

هم‌زمان یک فردی دیگر با انفجار مواد انفجاری که به بدنش بسته بود، سبب مرگ یک افسر پلیس و زخمی شدن ۴ غیرنظامی در ولایت هلمند در جنوب افغانستان شد.

داوود احمدی سخنگوی والی هلمند گفت این رویداد زمانی رخ داد که کاروانی از پلیس در شهرستان «موسی‌قلعه» در حال گشت‌زنی بود.
تا هنوز هیچ گروهی مسئولیت این دو رویداد را بر عهده نگرفته‌است.

مقامات افغان و بین‌المللی می‌گویند شورشیان به دلیل «ضعف» مقابله مستقیم، حملات انتحاری و بمب‌گذاری را افزایش داده‌اند که بیشتر قربانیان این گونه حملات، غیر نظامیان هستند.

هنوز مشخص نیست که چرا این انفجار پیش از رسیدن به «هدف» به وقوع پیوست

پیش از این سازمان ملل متحد نسبت به افزایش تلفات غیرنظامیان افغان در خشونت‌های رو به ازدیاد این کشور، ابراز نگرانی کرده‌بود.

یوناما، هیأت معاونت سازمان ملل برای افغانستان، در گزارشی اعلام کرد در سال ۲۰۰۹ میلادی ۲۴۱۲ غیر نظامی در افغانستان کشته شده‌اند که بیشتر آن در نتیجه حملات طالبان بوده‌است.

این آمار ۱۴ درصد افزایش را نسبت به سال ۲۰۰۸ نشان میدهد؛ در این سال ۲۱۱۸ غیرنظامی افغان کشته شده بودند.

یوناما افزوده‌است سال ۲۰۰۹ از لحاظ تأثیرگذاری طرف‌های درگیر، «بدترین» سال برای غیر نظامیان از زمان فروپاشی طالبان در سال ۲۰۰۱ بوده‌است.

از تاریخ ۱ اوت ۲۰۰۶ نظامیان هلندی در چهارچوب یکی از برنامه‌های ناتو تحت عنوان نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت (آیساف) در استان ارزگان افغانستان مستقر شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)