تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«ژاپن در پیوستن به تحریم ایران تردید نخواهد کرد»

وزیر خارجه ژاپن امروز پنج‌شنبه گفت که اگر گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران شکست بخورد و «اگر جامعه جهانی تصمیم بگیرد تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کند ژاپن بدون هیچ گونه شکی به این تحریم‌ها خواهد پیوست.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاتسویا اوکادا این مطلب را امروز پنج‌شنبه در توکیو و پس از دیدار با همتای آلمانی خود، گوئیدو وِستروِله بیان کرد.

«اگر ایران جنگ‌افزار هسته‌ای داشته باشد اوضاع بسیار وخیمی حاکم خواهد شد و دیگر نمی‌توانیم روند گسترش هسته‌ای را در جهان متوقف کنیم»

آقای اوکادا افزود:
«اگر ایران جنگ‌افزار هسته‌ای داشته باشد اوضاع بسیار وخیمی حاکم خواهد شد و دیگر نمی‌توانیم روند گسترش هسته‌ای را در جهان متوقف کنیم.»

ژاپن و آلمان در جریان این دیدار توافق کردند تا در زمینه خلع سلاح هسته‌ای بازسازی افغانستان و تغییرات آب‌وهوایی همکاری کنند.

گوئیدو وستروله، که سمت معاون صدر اعظم آلمان را نیز دارد در این دیدار و در ملاقات خود با نخست‌وزیر ژاپن گفت:
«توکیو و برلین باید موضعی یک‌پارچه برای جلوگیری از تجهیز ایران به سلاح هسته‌ای اتخاذ کنند.»

این دیدار وزرا، نخستین ملاقات در این سطح میان دو دولت جدید آلمان و ژاپن است.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که ویلیام کنارد، نماینده ایالات متحده در اتحادیه اروپا روز گذشته گفت که ایران باید در انتظار افزایش تحریم‌ها بر سر مناقشه هسته‌ای خود باشد.
وی که در نشستی خبری در بروکسل سخن می‌گفت افزود که «در شش ماه آینده، درباره تلاش‌های آمریکا برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران، اخبار بیشتری منتشر خواهد شد.»

دولت اوباما از ژاپن، چین و کشورهای دیگر خواسته‌است تا به منظور اعمال فشار بر ایران بر سر برنامه هسته‌ای آن کشور، از میزان خریداری نفت از ایران بکاهند

دولت اوباما از ژاپن، چین و کشورهای دیگر خواسته‌است تا به منظور اعمال فشار بر ایران بر سر برنامه هسته‌ای آن کشور، از میزان خریداری نفت از ایران بکاهند.

دولت توکیو در سال ۲۰۰۸ انتقال هر گونه فناوری حساس به ایران را منع نمود و در سال ۲۰۰۷ دارایی‌های نزدیک به ده شرکت ایرانی فعال در ژاپن را که مظنون به شرکت در برنامه‌های هسته‌ای هستند ضبط کرد.

قدرت‌های غربی برنامه هسته‌ای ایران را مشکوک قلمداد می‌کنند و از احتمال به‌کارگیری این برنامه در جهت ساخت جنگ‌افزار کشتار جمعی نگران هستند. جمهوری اسلامی ایران این نگرانی را بی‌پایه می‌داند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)