تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزاری نخستین جلسه دادگاه رهبران بهائی

نخستین جلسه محاکمه هفت رهبر جامعه بهائیان ایران در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

فریبا کمال‌آبادی، جمال‌الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضائی، بهروز توکلی و وحید تیزفهم، شش تن از رهبران جامعه بهائیان هستند که ۲۵ اردبیهشت ماه سال گذشته در منازل شخصی‌شان بازداشت شدند.

مهوش ثابت، یکی دیگر از رهبران جامعه بهائیان نیز ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ بازداشت شده بود.


«یاران ایران»؛ نشسته از چپ به راست: بهروز توکلى و سعید رضایى. ایستاده: فریبا کمال‌آبادى، وحید تیزفهم، جمال‌الدین خانجانى، عفیف نعیمى و مهوش ثابت

آن‌طور که خبرگزاری‌ها گزارش کرده‌اند، در کیفرخواستی که امروز سه‌شنبه در دادگاه این رهبران بهائی قرائت شده، آنها به «جاسوسی به نفع بيگانگان، فعاليت تبليغی عليه نظام، راه‌اندازی و گسترش تشكيلات غيرقانونی و همكاری با رژيم غاصب و اشغالگر قدس» متهم شده‌اند.

«مشاركت در جمع آوری اسناد طبقه‌بندی شده و ارائه آن به بيگانگان، تبانی و اجتماع با هدف اقدام عليه امنيت داخلی و خارجی ايران، مخدوش نمودن چهره جمهوری اسلامي ايران در عرصه بين‌المللی و افساد فی الارض» از دیگر اتهامات این افراد است.

جامعه جهانی بهائیان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده که دادگاه هفت رهبر جامعه بهائیان با «نقض موارد متعددی از ضوابط حقوقی» برگزار شده است

در کیفرخواست این افراد همچنین آمده که آنها «با برگزاری جلساتی در منازل سفرای كشورهای مختلف غربی، علاوه بر ارائه اخبار و اطلاعات، آخرين راهكارها و اقدامات را به بحث می‌گذاشتند.»

دادگاه این هفت رهبر جامعه بهائیان ایران در شرایطی برگزار شده که پس از حوادث روز عاشورا، تعدادی از بهائیان نیز به اتهام دست داشتن در حوادث این روز بازداشت شدند.

جامعه جهانی بهائیان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده که دادگاه هفت رهبر جامعه بهائیان با «نقض موارد متعددی از ضوابط حقوقی» برگزار شده است.

دیان علایی، نماینده جامعه جهانی بهائیان در سازمان ملل گفته که محاکمه این افراد، در واقع «محاکمه کل یک جامعه مذهبی» است.

در کیفرخواستی که در دادگاه این رهبران بهائی قرائت شده، آنها به «جاسوسی به نفع بيگانگان، فعاليت تبليغی عليه نظام، راه‌اندازی و گسترش تشكيلات غيرقانونی و همكاری با رژيم غاصب و اشغالگر قدس» متهم شده‌اند

آن‌طور که خانم علایی اظهار داشته است، وکلای این هفت نفر با «زور» توانسته‌اند در جلسه محاکمه موکلان خود حضور یابند.

هفت بهایی دستگیر شده، اعضای هیاتی هستند که به امور اولیه جامعه بهائیان ایران رسیدگی می‌کنند.

هم‌اکنون بیش از ۳۰۰ هزار بهایی در ایران زندگی می‌کنند.

بهائیت از زمان انقلاب ۵۷ به این‌سو، در قانون اساسی ایران به‌ رسمیت شناخته نمی‌شود.

فعالیت جامعه بهائیان از سال ۱۳۶۲ در ایران ممنوع اعلام شده و در حال حاضر، نزدیک به ۴۰ بهائی به اتهام‌های مختلف در ایران زندانی هستند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دادستان محترم,


الله وکیلی فکر نمیکم این هفت نفر گره مشکلات شما و دوستا ن شما را حل کند.سنگین و رنگین اینها را ازاد کنید قبل از اینکه بیشتر از این در ایران و مجامع بین المللی ابرو ریزی بشه.

-- Irani ، Jan 12, 2010

بار دیگر این رژیم استالینیستی فرزندان میهن را به اجرام واهی و خود ساخته محاکمه دروغین می‌کند و سلاخی خواهد کرد. کی‌ به دارد ملت بدبخت ایران می‌رسد؟ افرادی کره از این جنایت کارها طرفداری میکنند و می‌خواهد "اسلام عزیز" را خدمت کنند، چه جوابی‌ به این اهم قصاوت پس از ۳۰ سال بدبختی میدهند؟ ننگ ملت ایران از این جمهوری اسلامی.

-- دکتر میر حسین ، Jan 12, 2010

متاسفانه دامنه دامنه دروغ و تهمت بقدری گسترده شده است که انسان فقط میتواند به خدا پناه ببرد وبس. واقعا اتهاماتیکه به این هفت نفر محاکمه شوندگان بهایی دردادگاه امروز وارد شده عجیب وغریب است. ظاهرا هر جرمی که در زمین و آسمان وجود دارد برآنها بر شمرده اند و از هیچ تهمتی بر این بیچارگان فروگزار نکرده اند تو گویی که نه خدایی ناظر بر اعمال و گفتار ماست و نه روز جزایی در پی است. کسانیکه نه پست و مقامی در هیچ دستگاهی و نه درهیچ اداره ای دارای شغلی بوده اند چگونه به اسناد طبقه بندی شده دسترسی داشته اند؟ تا کنون کدام اقدام را علیه امنیت کشوری که به آن عشق میورزند انجام داده اند. هر ظلم و ستمی را تحمل کرده اند و جز از طریق مراجع قانونی دادخواهی نکرده اند، که البته هیچگاه هم عادلانه رسیدگی نشده است، از دخالت در سیاست ممنوع بوده اند و...و...و...، این چه عدالتیست امروز؟ وفردا چه جوابی دارند بر گذار کننده گان چنین بیدادگاه هایی بر اعمال خود در بارگاه عدل الهی براین بیدادگری ها.

-- ایرانی ، Jan 12, 2010

نظر وکیل محترم هفت بهائی بیگناهی که وجه المصالحهء رقابت های سیاسی در ایران شده اند:
http://televisionwashington.com/media1.aspx?lang=fa&id=2802&SectionID=3
شیرین عبادی در گفتگو با تلویزیون واشنگتن: اگر قاضی بیطرف باشد حکم تبرئه هفت رهبربهائی را صادر می کند
18:22GMT—1:22PM/EST
واشنگتن، 12 ژانویه (تلویزیون واشنگتن)—شیرین عبادی، یکی از وکلای هفت رهبر بهائی بازداشت شده در ایران که امروز اولین جلسه محاکمه آنها در تهران برگزار شد، در گفتگوی تلفنی با خبرنگار تلویزیون واشنگتن ، گفت: «اگر قرار به اجرای عدالت باشد و یک قاضی بیطرف بخواهد به دلایل اتهام موکلین من رسیدگی کند، غیر از حکم تبرئه هیچ حکم دیگر نمی تواند بدهد.»

عبادی با ابراز تاسف از اینکه مدتی است که دستگاه قضائی در ایران از «عدالت به دور افتاده» است، از نحوه برگزاری دادگاه امروز نیز انتقاد کرد و گفت: «طبق اطلاعی که از طریق خانواده موکلینم به من داده شد، امروز، جلسه اول دادرسی شروع شد و از وکلائی که کانون مدافعان حقوق بشر برای آنها تعیین کرده بودند و چهار نفر هستند، من، آقای سلطانی، آقای اسماعیل زاده و خانم پراکند؛ آقای اسماعیل زاده و خانم پراکند در دادرسی شرکت کردند. دادرسی علیرغم درخواست ما متاسفانه غیر علنی اعلام شد و حتی بستگان را هم از اتاق بیرون کردند.»
عبادی با توضیح اینکه موکلینش طبق کیفر خواست، به «جاسوسی برای آمریکا و اسرائیل، اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام» متهم شده اند، گفت: « پرونده را من خوانده ام و متاسفانه یا خوشبختانه هیچ دلیلی بر بزهکاری و اثبات اتهاماتی که دادستان ادعا می کرد، در پرونده وجود ندارد.»
وی در خصوص تعویق محاکمه بازداشت شدگان نیز گفت: «این پرونده از روز اول هم تشکیلش درست نبود، یعنی بایستی موکلین من فورا آزاد بشوند و تا به الان هم که به تعویق افتاده، بر خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران است.»
این برنده جایزه صلح نوبل در خصوص دلایل افزایش فشارها و اتهامات بر بهائیان طی ماههای گذشته نیز آن را مرتبط با اعتراضات خیابانی مردم و همچنین حوادث پس از انتخابات دانست و گفت: «اعتراضات خود جوش مردمی علیه وضعیت موجود سبب شده که [مسئولین جمهوری اسلامی] آن را به خارج منتسب بکنند. اول گفتند اسرائیل، آمریکا و انگلیس مسبب بودند، بعد گفتند که ندا [ آقاسلطان] را مردم کشتند. بعد گفتند که مردم خودشان همدیگر را مضروب کردند و کسی از مامورین گناهکار نیست. ادله فراوانی آوردند که هیچ کدام مورد قبول افکار عمومی در ایران قرار نگرفت و حالا نوبت بهائیان است که تقصیر اعتراضات و جنبش سبز را بیندازند بگردن بهائی ها، در حالتی که می دانید هیچ کدام از اینها درست نیست.»
عبادی تاکید کرد: «اگر مردم به خیابان می آیند برای اعلام نارضایتی از وضعیتشان است و این به هیچ دسته و گروهی هم ارتباط ندارد.»
وی در خصوص مشکلات دفاع از موکلان بهائی اش نیز گفت: «وقتی که من وکالت اینها را به اتفاق همکارانم قبول کردیم، بیش از یک سال بود که اینها در زندان بودند و اجازه ملاقات را با بستگان نداشتند. تا مدت هابه ما اجازه ملاقات داده نشد، تا اینکه بعد از یک سال و نیم که تحقیقات تمام شد، پرونده را فرستادند به دادگاه، آن موقع به من و سایر وکلا اجازه خواندن پرونده داده شد و وکلا توانستند یک نوبت، موکلینشان را در زندان ملاقات کنند.»
عبادی در این گفتگو همچنین با تشریح وضعیت بهائیان در ایران، از رعایت نشدن حقوق شهروندی پیروان این آئین نیز انتقاد کرد و گفت: «متاسفانه شهروندان بهائی از حقوق برخوردار نیستند؛ از جمله حق استخدام در ادارات دولتی را ندارند. حق گرفتن پروانه کسب را ندارند و یا حق تاسیس آموزشگاه های مختلف رو ندارند و از همه مهمتر از ابتدای انقلاب به این طرف حق رفتن به دانشگاه را هم نداشته اند.»
هفت رهبر بهائی، بهروز توکلی، سعيد رضائی، فريبا کمال آبادی، وحيد تيزفهم، جمال الدين خانجانی، عفيف نعيمی، در تاريخ ٢٥ ارديبهشت ١٣٨٧ در خانه هايشان در تهران دستگير شدند. مهوش ثابت نیز در ١٥ اسفند ١٣٨٦ در مشهد دستگير شده بود.
منبع: گزارش اختصاصی تلویزیون واشنگتن
© تلویزیون واشنگتن 2010. کلیه حقوق محفوظ است.

-- نوید ، Jan 15, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)