تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مرگ یک خبرنگار بریتانیایی در افغانستان

بر اثر انفجار یک مین دست‌ساز کنار جاده‌ای در جنوب افغانستان، یک خبرنگار بریتانیایی و یک سرباز آمریکایی جان باختند و چهار نفر دیگر از جمله یک عکاس بریتانیایی به شدت زخمی شدند.

روپرت همر ۳۹ ساله، خبرنگار روزنامه «ساندی میرر»، یک گشت ارتش آمریکا در شهرستان «ناوه» ولایت هلمند را همراهی می‌کرد که خودروی حامل آنها با مین برخورد کرد.

در این حادثه، فلیپ کوبرن، خبرنگار عکاس و سه سرباز نیروی دریایی آمریکا هم به شدت زخمی شده‌اند.

قاری یوسف، سخنگوی طالبان، طی پیامی مسئولیت این حادثه را برعهده گرفت و گفت این مین ازسوی طالبان در مسیر گذر کاروان نیروهای خارجی کار گذاشته شده بود.


روپرت همر

همر، پیش از این طی چهار مرحله برای تهیه گزارش به افغانستان سفر کرده بود و همکار عکاس وی نیز سابقه تهیه گزارش از افغانستان، عراق و رواندا را در کارنامه‌اش دارد.

این نخستین خبرنگار بریتانیایی است که در خشونت‌های افغانستان جانش را از دست می‌دهد.

کارگذاری مین‌های دست‌ساز کنار جاده‌ای از جمله مهمترین تاکتیک‌های جنگی است که از سوی طالبان به کار گرفته می‌شود و تاکنون موجب قربانی شدن شمار زیادی از نظامیان خارجی و غیرنظامیان شده است.

ماه گذشته، میشل لانگ، یک خبرنگار کانادایی که برای بازدید از یک پروژه، نظامیان کانادایی را همراهی می‌کرد، در ولایت قندهار کشته شد.

با مرگ روپرت همر، شمار خبرنگارانی که از زمان حمله نیروهای تحت رهبری ایالات متحده به افغانستان درسال ۲۰۰۱ میلادی در این کشور کشته می‌شوند به ۱۸نفر رسید.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)