تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

ماهی مقصود
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «راه باز است» به بررسی وضعیت داخلی ایران پرداخته و توصیه‌هایی برای بهبود اوضاع ارائه کرده است.

به نوشته این روزنامه، «هر کسی تلاش نکند خود را تبرئه نماید و طرف مقابل را مقصر جلوه دهد. دوم اینست که طرفین بپذیرند که اشتباه کرده‌اند. سوم آنکه برای تعیین میزان اشتباهات چانه‌زنی نکنند. چهارم اینکه همه درصدد جبران این اشتباهات برآیند و اراده‌ای جدی برای این کار داشته باشند و پنجم اینکه همه حفظ نظام را اصل بدانند.»

روزنامه جمهوری اسلامی می‌نویسد: «علاوه بر خسته شدن، مردم احساس خطر هم می‌کنند. دعواها در هفته‌های اخیر بقدری بالا گرفته و تند و خشن شده که همه را نگران کرده است.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «یک جریان صاحب اقتدار در کشور اکنون فقط بر طبل جنگ می‌کوبد و هر اقدامی برای آشتی را محکوم و طرد می‌نماید. از ابتکارات این جریان اینست که همه را به جان همدیگر انداخته و حملات را متوجه اساس نظام ساخته و خود را دور از تیررس شعارها و حملات نگهداشته و همواره منتظر فرصت است تا از این آب گل‌آلود، ماهی مقصود را بگیرد.»

متن کامل سرمقاله

گره بزرگ
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «پذیرش رکود در بخش مسکن» به بررسی وضعیت مسکن در ایران پرداخته است.

به نوشته دنیای اقتصاد، «آیا دولت به عنوان سیاستگذار کلان و بازیگر بی‌بدیل و همه‌کاره در بازارهای پول و سرمایه، کالا و کار، حاضر است این داوری را که فعالیت‌های اقتصادی در حال حاضر با گره‌های کور مواجه شده است، بپذیرد؟ در صورتی که پاسخ دولت منفی باشد و وجود سردرگمی و ابهام و رکود در کسب و کار را نپذیرد، که دیگر حرفی برای گفتن و تلاشی برای ارائه راه‌حل وجود ندارد.»

این روزنامه افزوده است: «اما اگر دولت داوری معاون اقتصادی بانک مرکزی مبنی بر وجود رکود در بخش مسکن را می‌پذیرد و قبول دارد که دست کم تعدادی از رشته‌های صنعتی نیز رکود را تجربه می‌کنند، آنگاه باید به این فکر باشد که کار از کجا شروع شود و گره بزرگ کدام است تا با دست این گره بزرگ باز شود.»‌

دنیای اقتصاد در سرمقاله خود نوشته است: «اگر دولت داوری معاون اقتصادی بانک مرکزی درباره رکود مسکن را نپذیرد و راه‌حل‌های مناسب ارائه ندهد، شاهد تداوم رکود در صنعت نیز خواهد بود و آنگاه باید منتظر افزایش نرخ بیکاری نیز باشد. گره را باید سروقت و با دست باز کرد تا نیازی به کمک گرفتن از دندان نباشد.»

متن کامل سرمقاله

پاسخ به سئوال
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله امروز خود با عنوان «چند سوال پیش پا افتاده!» به انتقاد از اظهارات اخیر مشاور مطبوعاتی احمدی‌نژاد در توجیه تعطیلی نشست خبری اعضای دولت پرداخته است.

به نوشته این روزنامه، «سـه روز قبل، یک مقام دولتی افاضه فرموده‌اند که سوالات خبرنگاران روزنامه‌ها و برخی خبرگزاری‌ها از وزیران، سوالات پیش پاافتاده است، البته خدا را سپاسگزاریم که نه رزق و روزی خبرنگاران به دست این مشاور کم لطف است و نه آنها در امور اخلاقی و شرعی، مقلد افرادی مانند او هستند.»

روزنامه آفتاب یزد می‌نویسد: «سوال مشخص این مقاله، پیرامون لایحه بودجه سال ۱۳۸۹ است. عدم تلاش برای تقدیم به موقع این لایحه به مجلس در تمام ۵ سال گذشته به ویژه تاخیر رسمی و غیرقانونی سال جاری، نشان می‌دهد که از نظر برخی مسئولان دولتی، این لایحه نیز یک سند پیش پاافتاده می‌باشد و لابد تاخیر بیش از یک ماهه در ارائه آن به مجلس و کاهش حدود ۵۰ درصدی از فرصتی که برای بررسی آن در اختیار نمایندگان مجلس می‌باشد، هیچ مشکلی در دقت و پختگی آن ایجاد نخواهد کرد.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «گمان هم نمی‌کنیم این سوالات از برخی سوالاتی که در مصاحبه‌های سفارشی با ‌ CNN و سایر شبکه‌های آمریکایی مطرح می‌شود پیش پا افتاده‌تر باشد. پس امیدواریم ما را هم در حد خبرنگاران چشم آبی ‌ CNN قابل بدانند و یکبار به این سوالات پیش پا افتاده پاسخ دهند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «۱۹ دی و ربع قرن روزنامه‌نگاری»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «از ادعای تقلب تا فراخوان کشف حجاب»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «زنگ خطر در سوکوترا»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «جلب اعتماد جوانان به سیاست‌ها و برنامه‌ها»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)