تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

رضا دقتی جایزه خود را به ندا تقدیم کرد

رضا دقتی‌، عکاس و خبرنگار بین‌المللی ایرانی‌، با دریافت جایزه مهم لوسی (Lucie) آن را به ندا آقاسلطان و شهروندان ایرانی تقدیم کرد.
رضا دقتی از عکاسان مشهور جهان و عکاس رسانه‌ای نشریه معروف نشنال جیوگرافیک است.

جایزه لوسی که «اسکار جامعه عکاسان» نامیده شده، در تالار تئاتر مرکزی لینکلن، در شهر نیویورک به این عکاس ایرانی اعطا شد. این جایزه همه ساله در رشته‌های گوناگون عکاسی‌ به بزرگترین عکاسان جهان تعلق می‌گیرد.


رضا دقتی

آقای دقتی‌، به هنگام دریافت این جایزه خطاب به حاضران گفت:
«ما صدای کسانی‌ هستیم که بی‌ صدایند، ما اینجا هستیم تا جهان چشمانش را به روی دردها و جنگ‌ها نبندد. من این جایزه را به کسانی‌ تقدیم می‌کنم که در نبرد برای جهانی‌ بهتر حتی از ادا کردن جان خود نیز دریغ نکردند. هم‌چنین این جایزه را به شهروندان ایرانی‌ تقدیم می‌کنم، مبارزان بی‌ نام و نشان راه آزادی که توانستند از طریق تلفن‌های همراه‌شان تصویرهایی را به عنوان سند و مدرک ثبت کنند. با احترام ویژه به یک صدا که در ایران خاموش شد، چرا که تصمیم گرفته بود در راه آزادی و عدالت قدم بردارد. زن جوانی که تصویر مرگش تمامی‌ صفحه‌ها را تسخیر کرد، او نامش ندا بود، تقدیم به ندا!»

طی سه دهه اخیر بسیاری از عکس‌های رضا دقتی بر روی جلدهای شماره‌های پرتیراژ مجله جهانی نشنال جیوگرافیک منتشر شده‌است

ندا آقاسلطان، ‌۲۷ ساله، در تاریخ ۲۰ ژوئن ۲۰۰۹ در تهران کشته‌شد. وی که به همراه سه نفر از جمله کاسپین ماکان در حال ترک یکی از تظاهرات‌های اعتراضی به نتایج انتخابات بودند در برابر دوربین یک تلفن همراه جان داد. تصاویر لحظه مرگ او در رسانه‌های جهان پخش شد.
نشریه آمریکایی تایم، اخیراً ندا آقاسلطان را به عنوان یکی از قهرمانان برجسته سال ۲۰۰۹ معرفی کرد.

رضا دقتی در ادامه این مراسم گفت:
«هنگامی که این جایزه را در دست گرفتم بلافاصله ذهنم متوجه همه دوستان و همکارانم شد. خصوصاً کسانی‌ که زندگیشان را نه تنها وقف بل‌که قربانی میکنند تا شاهد وقایع مهم دنیای ما باشند.»

«هنگامی که این جایزه را در دست گرفتم بلافاصله ذهنم متوجه همه دوستان و همکارانم شد»

رضا دقتی، عکاس، معمار و مؤسس بنیادهای خیریه است. وی در ماه مه ۲۰۰۵، به خاطر «احیای مطبوعات آزاد، اشاعه آزادی بیان در دنیا، مبارزه برای احیای حقوق کودکان و مبارزه بر علیه استبداد» به دریافت نشان شوالیه ملی لیاقت فرانسه نائل شد.

وی در سال ۱۹۹۶ جایزه «امید» یونیسف را برد و در سال‌های پس از آن نیز جوایز مختلفی را از دانشگاه‌ها و نهادهای معتبر علمی دریافت کرده‌است.

طی سه دهه اخیر بسیاری از عکس‌های او بر روی جلدهای شماره‌های پرتیراژ مجله جهانی نشنال جیوگرافیک منتشر شده‌است. آقای دقتی مؤلف ۱۲ کتاب است که عنوان آخرین کتاب معروف او «جنگ و صلح» می‌باشد.


ندا آقاسلطان

او هم‌چنین مؤسس «بنیاد آیینه» است. این بنیاد ناسودبر در جهت آموزش و توانمندسازی زنان و کودکان از طریق استفاده از رسانه و ارتباطات فعالیت دارد.

ندا آقاسلطان به عنوان یکی از نمادهای جنبش معترضان ایران موسوم به «جنبش سبز» به‌شمار می‌آید.
دانشگاه آکسفورد بریتانیا سال گذشته میلادی بورسیه‌ای به نام ندا آقاسلطان تاسیس کرد و بلوار ایران در صنعا، پایتخت یمن نیز به نام بلوار ندا آقاسلطان تغییر نام داده‌است.

محمود احمدی‌نژاد پیش‌تر، قتل ندا آقاسلطان را «مشکوک» قلمداد کرده و احمد خاتمی، یکی از نمایندگان رهبر ایران، در نماز جمعه تهران، «معترضان» را عامل قتل وی معرفی کرده بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

درود به این هم میهن عزیز که در هنگام دریافت جایزۀ خود یاد ندا را گرامی داشتند و از مبارزان گمنامی که در راه کسب آزادی جان بر کف به مبارزه علیه ظلم و ستم برخاسته اند تقدیر کردند.به امید روزی که دوربین ایشان و هزاران عکاس در سراسر دنیا تصاویری از لحظات مرگ استبداد و تولد دمکراسی در ایران و دیگر سرزمین های محروم از آزادی به ثبت برسانند.

-- دل ملت ، Jan 8, 2010

سپاس از رفتار آزادی خواهانه ی شما...
به ایمیل شما برای ارتباط بیشتر نیاز دارم.

-- کبوتر ، Jun 3, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)