تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

افق‌های سند چشم‌انداز
روزنامه مردمسالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «دعوت به حرکت در مسیر سند چشم‌انداز» به لزوم حرکت در مسیر سند چشم‌انداز پرداخته است.

به نوشته این روزنامه، «چشم‌انداز را آرمان قابل دستیابی جامعه در یک زمان بلند مدت می‌گویند که متناسب با ارزش‌ها و آرمان‌های نظام و مردم تعیین می‌گردد. در واقع چشم‌انداز سیاست گذاری‌های کلان را تدوین می‌کند تا برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت و دارای افق، مشخص باشند.»

روزنامه مردمسالاری می‌نویسد: «در یک مقایسه ساده بین ایران ومالزی در نحوه اجرای سند چشم‌انداز، در ابتدایی‌ترین نقطه اختلافی، به میزان آگاهی جامعه و مدیران از این سند برخورد می‌کنیم. یکی از آیتم‌های لازم برای اجرای هر سند و برنامه‌ای در یک سازمان، آگاهی و همراهی مدیران و زیر مجموعه‌ها از آن است.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «گاهی به شاخص‌هایی نظیر تورم، رشد اقتصادی، بیکاری، GNP،GDP، تراز تجاری، ریسک کلی و... و مقایسه با کشورهای منطقه این هشدار را می‌دهد که باید تلاش و توانمان را برای رسیدن به افق‌های سند چشم‌انداز بیشتر کنیم.»

متن کامل سرمقاله

«ایران ستیزی»
سرمقاله امروز روزنامه قدس با عنوان «مداخلات سایبری شبکه العربیه» به انتقاد از آن چه «دخالت‌های» شبکه العربیه در امورد داخلی ایران نامیده، پرداخته است.

به نوشته قدس، «شبکه العربیه وابسته به عربستان سعودی که در اغتشاشات پس از انتخابات ایران سعی در بحرانی نشان دادن وضعیت داشته و دارد، علاوه بر خبرسازی کذب در اقدامی به نظرسازی در قالب نظرسنجی با عنوان تشدید برخورد با معترضان در ایران منتشر کرده است.»

این روزنامه افزوده است: «نشریه العربیه در حوزه رسانه‌های منطقه‌ای از دیدگاه‌های افراطی برخوردار بوده و تاکنون با ارائه تحلیل‌های ضد شیعی و متعصبانه، ایران ستیزی را در رفتار رسانه‌ای خود به نمایش گذاشته است.»‌

قدس در سرمقاله خود نوشته است: «شبکه العربیه با فضاسازی سایبری در راستای هدف‌های ایران ستیزی، در سال‌های اخیر اقدام‌های ضد ایرانی گسترده‌ای را در دستور کار قرار داده است تا از این منظر هزینه اربابان فرامنطقه‌ای را جهت دستیابی به هدف‌ها به حداقل برسانند.»

متن کامل سرمقاله

بحران اقتصاد
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود با عنوان «چرا این مقدار مطالبات؟» در خصوص وضعیت اقتصادی ایران نوشته شده است.

به نوشته این روزنامه، «۴۸۰ هزار میلیارد ریال آخرین گزارش از مطالبات معوقه بانک‌ها است که این رقم قریب یک هفتم تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های جاری است و این خود به تنهایی، بحران عظیم اقتصاد ایران را نشان می‌دهد. خوشبختانه این بار علاوه بر کارشناسان اقتصادی، مقام‌های پولی و مالی نیز به این وضعیت نگران کننده اذعان دارند.»

روزنامه دنیای اقتصاد می‌نویسد: «این که تصور می‌شود مانند کشورهای غربی، وقتی اقتصاد در رکود است، می‌توان با شوک پولی آن را برطرف ساخت، از تحلیل ساده‌انگارانه‌ای ‌برمی‌آید که بدون تحصیل مبانی علمی ‌تنها با یک قرینه‌سازی به دنبال چاره است.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «یکی از سیاست‌هایی که اتفاقا از نظر اجرایی به دست بانک مرکزی می‌تواند انجام شود، اصلاح نرخ ارز است. تورم را نمی‌توان با افزایش مصنوعی ارزش واقعی پول ملی برای مدت طولانی مهار کرد و اصولا واردات بی‌رویه کالاهای نهایی که به واسطه ارزش‌گذاری ساختگی پول ملی توجیه اقتصادی پبدا کرده است، نمی‌تواند درماندگی اقتصاد را برای مدت زیادی پنهان کند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «جنگ قدرت در ساختار رژیم صهیونیستی»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «تقویت یا تضعیف، کدام یک؟»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «قیام ۹ دی»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «سال طلایی انقلاب»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)