تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

افتتاح خط لوله جدید گاز ترکمنستان به ایران

فاز اول خط لوله دوم صادرات گاز ترکمنستان به ایران، در مراسمی با حضور محمود احمدی‌نژاد و رئیس جمهوری ترکمنستان افتتاح شد.

محمود احمدی‌نژاد که به ترکمنستان سفر کرده است، امروز چهارشنبه در مراسمی با حضور قربان‌‌قلی بردی‌ محمد‌اف، رئیس جمهوری ترکمنستان، این خط لوله را افتتاح کردند.

با آغاز به‌کار فاز اول این خط لوله، سقف واردات سالانه گاز ایران از ترکمنستان، با هشت میلیارد متر مکعب افزایش به ۱۴ میلیارد متر مکعب می‌رسد.


محمود احمدی‌نژاد و رئیس جمهوری ترکمنستان(AP)

خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به ایران، ۱۸۲ کیلومتر است و از میدان گازی دولت‌آباد ترکمنستان به انتهای خط لوله شمال و شمال شرق ایران در منطقه سنگ بست استان خراسان رضوی متصل می‌شود.

احمدی‌نژاد و رئیس جمهوری ترکمنستان، امروز فاز نخست این خط لوله که از میدان گازی دولت‌آباد ترکمنستان تا خروجی پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد است را افتتاح کردند.

طول خط لوله گاز دولت‌آباد، سرخس،‌ خانگیران، بیش از ۳۰ کیلومتر و ظرفیت سالانه انتقال آن حدود ۱۲ میلیارد متر مکعب است.

با تکمیل این خط لوله، پیش‌بینی می‌شود در پایان عملیات فاز دوم این پروژه، انتقال گاز از ترکمنستان به ایران روزانه ۳۳ میلیون متر مکعب برسد و در مراحل بعدی این ظرفیت تا ۵۰ میلیون متر مکعب قابل افزایش است.

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، احداث فاز دوم خط انتقال گاز وارداتی ترکمنستان به ایران، با اعتباری افزون بر ۱۹۰ میلیارد تومان آغاز شده است

به گفته علیرضا غریبی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، احداث فاز دوم خط انتقال گاز وارداتی ترکمنستان به ایران، با اعتباری افزون بر ۱۹۰ میلیارد تومان آغاز شده است.

عملیات اجرایی فاز دوم خط لوله به طول ۱۲۰ کیلومتر از منطقه سرخس تا سنگ بست در استان خراسان رضوی را در بر می‌گیرد.

مقام‌های گازی ایران و ترکمنستان تیرماه سال‌جاری بر روی فرمول جدید گاز وارداتی به توافق رسیدند که قرار است فرمول واردات گاز هر سه سال یک‌بار، مورد بازنگری قرار گیرد.

بر اساس این توافق جدید، حجم گاز وارداتی ایران از ترکمنستان با افزایش شش میلیارد متر مکعبی، به ۱۴ میلیارد متر مکعب در سال خواهد رسید.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)