تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

رای به تشکیل سازمان هدفمندکردن یارانه‌ها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تشکیل سازمان هدفمندکردن یارانه‌ها موافقت کردند.

پیشنهاد تشکیل «سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها» که از سوی جمعی از نمایندگان تهیه شده بود با ۱۳۴ رای موافق، هشت رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید.

نمایندگان پس از بحث و بررسی در خصوص ماده ۱۵ لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، امروز سه‌شنبه به دولت اجازه دادند ظرف یک ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، سازمانی با ماهیت شرکت دولتی، به نام «سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها» تاسیس کند.


همچنین دولت مجاز شد درآمد‌های حاصل از اجرای این قانون را که به خزانه واریز می‌شود، پس از وصول و کسر سهم خود در اختیار سازمان قرار دهد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز پس از نهایی شدن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، از دولت خواست تا نهایت تلاش خود را در اجرای این لایحه بکار گیرد.

پیشنهاد تشکیل «سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها» با ۱۳۴ رای موافق، هشت رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید

آقای لاریجانی گفت که اجرای «درست این لایحه، باعث رونق کار در کشور می‌شود و بهره‌وری را افزایش خواهد داد.»

این لایحه در شرایطی به تصویب نمایندگان مجلس رسید که شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز سه‌شنبه به خبرگزاری ایرنا گفته که «بودجه سال آینده کشور بدون در نظر گرفتن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها تدوین شده است.»

لایحه‏ هدفمند کردن یارانه‏ها بیش از دو سال، مورد بحث محافل اقتصادی و بیش از شش ماه بود که در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی قرار داشت.

با تصویب نهایی این لایحه در مجلس، دولت موظف شد تا یارانه انرژی را در سال آینده قطع کرده و آن ‌را با قیمت‌های بین‌المللی عرضه کند.

این لایحه در شرایطی به تصویب رسید که وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته که «بودجه سال آینده کشور بدون در نظر گرفتن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها تدوین شده است»

دولت و مجلس شورای اسلامی در رابطه با پیش‌بینی‌هایی که در زمینه درآمد ناشی از حذف یارانه‌ها و افزایش بهای سوخت در این لایحه شده‌ است، اختلاف نظر داشتند.

در لایحه ارائه شده از سوی دولت، این درآمد باید به حسابی که در اختیار دولت است واریز می‌شد، اما نمایندگان مجلس معتقد بودند که این درآمد باید به حساب خزانه ریخته شده و در چارچوب قانون بودجه سالانه هزینه شود.

این لایحه چندی پیش بدون در نظر گرفتن نظر دولت، تصویب و به شورای نگهبان فرستاده شد که این شورا با طرح ایراداتی، آن را به مجلس بازگرداند.

مجلس ایران امروز با رفع ایرادات شورای نگهبان و تامین نظر دولت، باردیگر این لایحه را برای تائید نهایی به شورای نگهبان خواهد فرستاد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

«پس از وصول و کسر سهم خود در اختیار سازمان قرار دهد.» یک منبع درآمد دیگر برای دولت که مردم را سرکوب کند. با وجود اینکه علی‌الاصول از لحاظ اقتصادی راه درست واقعی کردن قیمت انرژی و ارائه‌ی گسترده‌ی خدمات عمومی مثل وسایل نقلیه‌ی عمومی است٬ اما با توجه به ماهیت و تاریخ این رژیم٬ حذف یارانه‌ها تنها فشار بیشتری به طبقات پایین و متوسط جامعه وارد خواهد کرد.

-- امید ، Jan 5, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)