تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مخالفت چین با تشدید تحریم ایران

نماینده چین در سازمان ملل اعلام کرد که شورای امنیت در ماه جاری میلادی(ژانویه)، افزایش تحریم ایران را در دستور کار ندارد.

چین در این ماه، ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد. این کشور، بارها با افزایش تحریم ایران مخالفت کرده است.

ژانگ یسوی، نماینده چین در سازمان ملل، به خبرنگاران گفته است که «به دلیل ادامه تلاش‌های دیپلماتیک، اکنون، زمان مناسبی برای افزایش تحریم ایران نیست.»


ژانگ یسوی، نماینده چین در سازمان ملل(AFP)

شورای امنیت سازمان ملل که چین یکی از اعضای دائم آن است، به علت فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، تاکنون سه دوره تحریم علیه ایران تصویب کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، نماینده چین در عین حال، خواستار «صبر و تامل» بیشتر برای رفع اختلاف‌ها بر سر پرونده اتمی ایران شد.

اظهارات وی در حالی مطرح شده است که مقام‌های آمریکایی از آغاز مذاکرات برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران خبر داده‌اند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته اعلام کرد که ایالات متحده، مذاکرات با متحدانش برای افزایش تحریم ایران به منظور ایجاد فشار بر جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران را آغاز کرده است.

خانم کلینتون افزوده است که هدف از اعمال تحریم‌های جدید، پذیرفتن تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از سوی تهران بدون آسیب وارد کردن به مردم این کشور است.

اظهارات این مقام چین، در حالی مطرح شده است که مقام‌های آمریکایی از آغاز مذاکرات برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران خبر داده‌اند

گروه ۱+۵ و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پس از افشای ساخت دومین مرکز غنی‌سازی اورانیوم در ایران، تهران را به خروج بخش اعظم اورانیوم غنی شده خود تشویق کردند، با این حال این تلاش‌ها تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

ضرب‌الاجل دولت باراک اوباما به مقام‌های ایران برای پذیرفتن پیشنهاد تامین سوخت اتمی با پایان سال گذشته میلادی به اتمام رسیده است.

هیلاری کلینتون در عین حال افزوده است که برای پرهیز از بستن در گفتگو با ایران، از واژه ضرب‌الاجل استفاده نمی‌کند، اما نمی‌توان آنقدر صبر کرد که ایران توانایی غنی‌سازی اورانیوم خود را اعلام کند.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز با استقبال از این اظهارات کلینتون گفت: «ما هم با ایشان هم عقیده هستیم و معتقدیم هیچ‌‌گونه ضرب‌الاجلی وجود ندارد.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دم چینی ها گرم که قدرشناس هستند و نمکدان را نمی شکنند.

-- mansour piry khanghah ، Jan 6, 2010

قدرتها با خون و سرمایه کشور ما باهم میجنگند . چه !!!! اهریمنانه .

-- Ahmad ، Jan 6, 2010

مرگ بر چین

-- آرش کمانگیر ، Jan 7, 2010

پس کی زمان تحریم است؟ وقتی‌ همه صنایع داخلی‌ ایران به نفع صنایع بنجل چینی‌ نابود شد؟ معلوم است که تحریم نمیکند. نفت ارزان می‌گیرد و بنجل بر میگرداند.

-- ستاره ت ، Jan 7, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)