تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نارضایتی جامعه مدنی افغانستان از کابینه جدید

شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر افغانستان، با انتقاد از حضور شماری از «چهره‌های ناقض حقوق بشر» در کابینه پیشنهادی این کشور، نسبت به «حضور کمرنگ» زنان در این کابینه، ابراز نگرانی کرده است.

شماری از نمایندگان این شبکه که در کابل گرد هم آمده بودند، طی یک نشست خبری، از مجلس نمایندگان خواستند تا در انتخاب وزیران «دقت» کنند و به افرادی که متهم به فساد، نقض حقوق بشر و قانون‌شکنی هستند، رای ندهند.

باری سلام، عضو این شبکه گفت که حامد کرزی، رئیس جمهوری برای انتخاب وزیران، خواسته‌های جامعه مدنی را درنظر نگرفته و در این خصوص با آنها مشورت نکرده است.

کرزی، به تازگی فهرست ۲۳ نفر از اعضای کابینه که در ترکیب آن یک زن نیز گزارش شده را برای کسب رای اعتماد به ولسی جرگه، مجلس نمایندگان معرفی کرده است.

وی گفته است که چهار وزیر دیگر از جمله یک زن دیگر را نیز معرفی خواهد کرد.


اما احمد ضیاء سیامک هروی، معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید به دلیل وجود شمار زیاد نهادهای جامعه مدنی و حقوق بشر در افغانستان، رئیس جمهوری نتوانسته با همه صحبت کند، اما با نمایندگان تعداد زیادی از این نهادها مشورت شده است.

پیش از این، سازمان ملل و شماری از کشورها نسبت به فهرست جدید وزرای افغان، ابراز خوشبینی کرده بودند، اما کماکان انتقاداتی به ویژه در خصوص حضور کمرنگ زنان داشته‌اند.

در ترکیب کابینه جدید، نزدیک به نیمی از وزرای پیشین حضور دارند و تنها هشت نفر که پیشینه کار در حکومت آقای کرزی را نداشته‌اند، برای وزارتخانه‌های غیرکلیدی نامزد شده‌اند.

تاکنون وزیران پیشنهادی کرزی برای وزارتخانه‌های امور خارجه، انکشاف شهری، رئیس امنیت ملی و دادستان کل معرفی نشده‌اند و قرار است سه وزیر برای وزارتخانه‌های «کار و اموراجتماعی»، «شهدا و معلولین» و همچنین وزارت «سواد آموزی» معرفی شوند.

در حالی که دولت‌ گذشته تحت رهبری حامد کرزی، به فساد گسترده متهم است و دست‌کم نام ۱۵ وزیر پیشین در فهرست افراد متهم به فساد دیده می‌شود، انتظار می‌رفت رئیس جمهوری افغانستان تغییرات قابل ملاحظه‌ای را در کابینه جدید لحاظ کند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)