تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

واکنش‌های جهانی به خشونت‌ها علیه معترضان

ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، کانادا، آلمان و ایتالیا، با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای، خشونت‌های نیروهای امنیتی علیه معترضان در ایران را محکوم کردند.

روز گذشته راهپیمایی اعتراضی معترضان در تهران، با دخالت نیروهای امنیتی و لباس شخصی به خشونت کشیده شد و بر اساس اعلام پلیس ایران، دست‌کم پنج نفر کشته شدند.

یکی از قربانیان، علی موسوی، خواهرزاده میرحسین موسوی است که به ضرب گلوله جان باخته است.


AP

این در حالی است که گفته می‌شود با توجه به خشونت‌های روز گذشته پلیس، تعداد کشته‌شدگان بیشتر از آمارهای رسمی است. تعداد بسیاری نیز زخمی و به گفته پلیس، ۳۰۰ نفز هم بازداشت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ سفید «خشونت‌ها و برخورد ناعادلانه با شهروندان ایرانی را که بدنبال احقاق حقوق خود هستند، به شدت محکوم» کرده است.

مایک همر، یکی از سخنگویان کاخ سفید، «حکمرانی بر اساس ایجاد وحشت و از طریق خشونت را ناعادلانه» نامیده است.

وی افزوده که «تاریخ و امید همراه کسانی است که از راه‌های مسالمت‌آمیز، بدنبال احقاق حقوق جهانی خود هستند.»

آقای همر تاکید کرده که «ایالات متحده آمریکا نیز با تاریخ همسو است.»

مایک همر، یکی از سخنگویان کاخ سفید، «حکمرانی بر اساس ایجاد وحشت و از طریق خشونت را ناعادلانه» نامیده است

دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا نیز با ستایش «شجاعت» هواداران جنبش سبز، سرکوب آنها را «ناراحت کننده» خوانده و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است که به حقوق شهروندان خود احترام بگذارند.

پیش از آن، دولت فرانسه هم سرکوب خشونت‌بار معترضان در تظاهرات روز گذشته را محکوم کرد و خواستار راه حلی سیاسی برای حل مناقشه داخلی ایران شد.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه خود، تعداد کشته‌شدگان روز عاشورا در تهران را دست‌کم هشت نفر اعلام کرده و «خشونت‌های خودسرانه و نیز دستگیری معترضان معمولی» را محکوم کرده است.

وزارت خارجه ایتالیا هم سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز شهروندان را محکوم کرده است. دولت ایتالیا از مقام‌های ایران خواسته که با مخالفان خود وارد گفتگو شوند.

روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای، از تحولات داخلی ایران ابراز نگرانی کرده و از طرفین خواسته که برای پرهیز از تشدید خشونت‌ها، «خویشتنداری» کنند

وزارت خارجه کانادا نیز «استفاده دوباره از خشونت و سرکوب شهروندانی که در روز عاشورا بدنبال استفاده از حقوق قانونی خود مثل حق آزادی بیان و اجتماعات بودند و حق دارند که صدایشان شنیده شود» را محکوم کرد.

کانادا اقدامات روز گذشته حکومت علیه معترضان را «اسفناک» اعلام کرده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز خشونت‌های دولتی علیه معترضان را «غیرقابل پذیرش» خوانده و از دولت ایران خواسته برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع، با مخالفان گفتگو کند.

روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای، از تحولات داخلی ایران ابراز نگرانی کرده و از طرفین خواسته که برای پرهیز از تشدید خشونت‌ها، «خویشتنداری» کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

از خون شهیدان جنبش سبز لاله دمیده
انتقام خون تمام شهدای راه آزادی را به شدیدترین شکل ممکن خواهیم گرفت.فقط نظاره گر ملت غیور و بی دفاع ایران باشید.
در بهار آزادی جای شهدا خالی

-- علیرضا ، Dec 28, 2009

از کشور دوست وبرادر روحانیت معظم !!!!!!!!انگلیس(روباه پیر) پیامی داده نشد؟ من شنیده ام بالای 100 تن از اقا زادگان مسئولین در شهر ولایت مدار لندن!!!! درس میخوانند؟

-- لیلی ، Dec 28, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)