تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

محسن کدیور: رژیم سقوط می‌کند

محسن کدیور پیش‌بینی کرد که رژیم ایران دیر یا زود، «سرنگون» می‌شود.

آقای کدیور در گفتگو با نشریه اشپیگل گفته است که نمی‌تواند زمان مشخصی برای این «سقوط» پیش‌بینی کند، اما به این نتیجه رسیده است که این اتفاق خواهد افتاد.

وی با اشاره به طرح «جسورانه‌تر و شفاف‌تر» مطالبات معترضان، افزوده است که با این حال هنوز باید منتظر ماند.


محسن کدیور

این روحانی دگراندیش، با بیان «ترس» حکومت از افزایش دامنه نارضایتی‌ها اظهار داشته که «هنوز امکان انجام اصلاحات مسالمت‌آمیز در کشور وجود دارد. اما مرحله بعدی می‌تواند شورش عمومی در ایران باشد.»

آقای کدیور با افزایش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به خاطر فشار بر مردم مخالفت کرده و پیشنهاد داده که غرب با دولت ایران به صورت یک «دولت مشروع» برخورد نکند.

وی بر ادامه «اصلاحات درونی» در ایران تاکید و هرگونه حمله نظامی به این کشور را نیز رد کرده است.

محسن کدیور به عنوان یکی از شاگردان آیت‌الله منتظری، در این مصاحبه، وی را معلم، پدر، راهنما و مهم‌ترین فرد زندگی خود معرفی کرده و گفته است که درگذشت وی نیز به جنبش سبز، «جان تازه‌ای» بخشیده است.

«هنوز امکان انجام اصلاحات مسالمت‌آمیز در کشور وجود دارد. اما مرحله بعدی می‌تواند شورش عمومی در ایران باشد»

وی با اشاره به حضور گسترده معترضان در مراسم تدفین آقای منتظری اظهار داشت که در این مراسم، شعارهایی مطرح شد که پیش از آن، هرگز در شهر مذهبی قم مطرح نشده بود.

اشاره وی به شعارهایی مثل «مرگ بر دیکتاتور» بود که علیه آیت‌الله علی خامنه‌ای از سوی شرکت‌کنندگان در این مراسم سر داده شد.

وی در پایان این گفتگو به اشپیگل گفته است که به جای عکس آیت‌الله خمینی و حتی آیت‌الله منتظری بر دیوار خانه‌اش، آیه‌ای از قرآن را با این مضمون که «خدا از همه چیز بالاتر است»، نصب کرده است.

محسن کدیور مدتی است که به عنوان استاد مهمان در دانشگاه دوک در آمریکا مشغول به کار است.

اصل مصاحبه را بخوانید

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آقای کدیور غیب می گوید! رژیم ساقط شده بوده است! و همراه آن اسلام سیاسی برای همیشه سقوط خواهد کرد و بدون علامت تعجب. زیرا در هیچ دوره ای از تاریخ ایران تا این اندازه از هر نوع تجاوزی و هر نوع کشتاری و هرنوع سرکوبی نشده و باید گفت که نخواهد شد. اینهمه را تمامیت روحانیت شیعه باعث و بانیش بوده و هستند. امروز با جوی که حاکم است منتظری را حتا پای یک مصلح جهانی پیش برده اند ولی از یاد نبریم که حتا در دکترین وجدانی و نظری آقای منتظری کشتار های علی و پیامبر قابل دفاعند، منتظری تنها مزیتی که بر دیگر روحانیون داشت درستکاری و شهامت گفتن اشتباهاتش بود. در صورتی که حتا در اندیشه اش نسبت به گردن زدنهای امام اول شیعیان و جنگهای ویرانگر پیامبر سبه و شک هم روا نداشت. بنا بر این اسلام را باید برای همیشه مسجد نشینش کرد، در غیر این صورت هر از گاهی تب آدمکشی که در بطن و متن آن است سر بر میشکد و دوباره می کشد ....و روز از نو و روزی از نو! بنا بر این باید به آنچه کدیور و امثال او می گویند با احتیاط تمام عیار برخورد کرد!

-- بدون نام ، Dec 26, 2009

از اینکه رژ یم مور د تنفر مر دم می با شد شکی در ان نیست اما تا کار گران و سایر اقشار
مردم از این اعتراضا ت حما یت نکند خبری از «سرنگون» شدن رژیم نیست .
ایرانی با غیرت حما یت حمایت

-- Amir ، Dec 26, 2009

آقای کديور کاملأ درست پيش بينی ميکند. اين رژيم قبل از هر چيز درقلب مردم سقوط کرده و آن هم بعد از حوادث کهريزک. ايرانی که فکر ميکرد اين رژيم برای آخرت و عاقبتش خوب است، از تجاوز ميشنود به نام خدا . اگر فقط شکنجه تنها بود اينقدر روي مردم تأثير نميکرد! هم اکنون ايران را بسيج و حکومت شبه نظامی احمدينژادو مجتبی خامنه ای ميگردانند از اسلام خبري نيست؛مهم ترس مردم است که ريخته و دگر اين رژيم در نزد مردم بي اعتبار شده. تحريمها و فشارها به مردم ميکنند تا برای هميشه از خير اين رژم بگذرند. اين جنبشها به يک رهبر مورد قبول همه احتياج دارد. منتظری تا حدی مورد قبول همه بود!

-- jahan ، Dec 26, 2009

در ادامه ی گفتار کدیور باید یک خبر بسیار مهم را که حاکی از فروپاشی این نظام است را بعرض ایرانیان عزیر برسانم. یکی از بستگان ما که در سفارت ایران در یکی از کشورهای اروپایی ست و به ایران آمده فاش کرد که کسانی که در وزارت امور خارجه کار می کنند همینک از سفرا گرفته تا کارمندان جزء در حال دزدی های به قول خودشان « به قدر قوه » هستند. و این به قدر قوه یعنی هر کس هر چقدر بتواند دارد می دزدد! دیگر اینکه تمامی مزدورانی که در اروپا و غرب هستند در حال آماده کردن پرونده های خودند برای درخواست پناهندگی در این کشور ها. ایشان از کشورهای انگلستان و ایتالیا و فرانسه و آلمان خبر می دهد که سفارتچی ها در حال خرید خانه و مستقلاتند و بعضا تاکسی خریده اند یا در حال خرید آن هستند تا از همینک برای خودشان کار باری برای بعد از سرنگونی حکومت دست و پا کنند. وزارت امور خارجه در جریان این مسائل است ولی از آنجا که تمامی این وزارتخانه ها در همین فکرند و در همین کار چه کسی می تواند جلو آنها را بگیرد. ولی واقعا چه بدبختی بزرگی که ما این حکومت ضد ایرانی را خودمان با دست خودمان سرکار آورده ایم، که حالا که در حال سرنگونی ست در حال غارت ایران نیز هست!
...
زنده باد جمهوری ایرانی

-- بدون نام ، Dec 26, 2009

جناب اقای بدون نام که حتا حاضر نشده اید نام خود را قید کنید کمی ارام باشید و از شتابزدگی بپرهیزید هر چه در تاریخ بر سر ما امده از افراط و تفریط است الان باید همه با همه نوع سلایق سیاسی برای سرنگونی دیکتاتور تلاش کنیم سپس انتخابات کاملا ازاد نوع حکومت را مشخص خواهد کرد.

-- sasan ، Dec 26, 2009

از تمام گفتگو لذت بردم مخصوصا این جمله(که به جای عکس آیت‌الله خمینی و حتی آیت‌الله منتظری بر دیوار خانه‌اش، آیه‌ای از قرآن را با این مضمون که «خدا از همه چیز بالاتر است»، نصب کرده است).

-- mohsen ، Dec 26, 2009

با وقایعی که امروز در روز تاسوعا اتقاق افتاد بایستی تایید کرد که نظر آقای کدیور درست است. با وجود چنین جو پلیسی ای باز هم ت
ده ها تظاهرات چند هزار نفره تنها در تهران اتفاق افتاده است. حکومت قدرت کنترل را از دست داده است.

-- مهدی ، Dec 26, 2009

یزید زمان کی از حکومت کناره گیری خواهد کرد؟چند صد نفر یا چند صد هزار نفر از مردم را حاضر است به خاک و خون بکشد تا حکومت خود را حفظ کند؟ ... را تا کی به میان عالمان و بزرگان واقعی دین ، یاران صدیق امام ره ،ول خواهد کرد؟ آیا اگر شاه بود با حسینیه امام خمینی و فرزند فاضل امام در شب عاشورا چنین می کرد.واقعاً تشخیص بین یزید و حسین برای ملتی که به قدمت تاریخ برای حسین سینه زده است مشکل است؟امروز فرق میان حسین آزاد مرد و اخلاق مدار و مظلوم ، با یزید ظالم باتوم به دست را حتی یک کافر بی دین و بدون اعتقاد به آئین اسلام و شیعه نیز براحتی تشخیص می دهد.اینها با چه رویی خود را مسلمان و پیرو علی می دانند.بی شرمی وبی حیائی تا چه حد؟به والله یزید هر جنایتی که کرد حداقل شیعه نبود و علناً خود را دشمن شیعه و پیروان علی ع می دانست لذا هیچ ضربه ای به مذهب شیعه وارد نکرد اما اینها با اعتقاد و علم به ماجرای عاشورا ، بر جای یزید می نشینند و گستاخانه خود را حسین معرفی می کنند!!!! یک عمر بی ایمان بر طبل ولایت و اهل بیت زدند تا حکومت خود را حفظ کنند و غافل از اینکه راه اهل بیت خواب و خیال نیست و هر که در این راه نباشد رسوای عالم خواهد شد و امروز رسواتر از اینها در دنیا کیست؟آیا بنی امیه مومنین راستین و آزادمرد را در زندان و سیاه چال ها حبس می کرد یا امیرالمومنین علی ع ؟ و امروز جه کسی این تاریخ ننگین را تکرار کرده است؟

-- بدون نام ، Dec 26, 2009

برادر یکی از نمایندگان ولی فقیه در استانی به من میگفت میدونی حقیقت چیه:(50 سالشه) گفتم نه: گفت موشها بعداز مدتی چنان چاق میشن که به خوردن هم میفتن...وضعیت فعلی مملکت ما هم همینه...جنگ بین اخونداست...ما باید از این فرصت استفاده کنیم و هر دو طرف رو بای کوت کنیم...بعد دموکراسی رو بنا کنیم

-- امیر ، Dec 26, 2009

چشم بسته زیر آبی رفتید آقای کدیور! همون دیر یا زودش مساله ست. وگرنه بقیه هم مثل شما می دانند که این ...ها دیگر جایی در ایران ندارند!!!

-- بدون نام ، Dec 26, 2009

این اقا غیب گو شده اند عمه من هم میداند که این رژیم / دیر یا زود \ رفتنی است چندی پیش مقاله ای از ایشان خوندم در دفاع از جنبش سبز و انکه همراهی با سه گروه مجاهدین سلطنت طلبان و چپی ها باعث بد نامی جنبش میشود و در تظاهرت نیویورک هم با / ورود احمدی نژاد \که به سر دستگی اقای اکبر گنجی همین سیاست عمل شد و اعلام کردند تنها با پرچم سبز وشعار سبز میتوان شرکت جست انروز هرگروهی به نوبت امدند و رفتند وهمه زیر دفاع ازملت ایران ولی درست بر خلاف کاری که در ایران انجام میگیرد.در ایران همه با همند وهر کسی هم شعار خود را میدهد. درست است که دعوت عمومی بشود وهر گروه با پرچم و شعار خود شرکت کنند و با نشان دادن وحدت خود در دفاع از مبارزات ملتمان در ایران خواهان دفاع ملتها شویم

-- Bahram ، Dec 27, 2009

به نظر من آقای کدیور اشتباه میکند رژیم جمهوری اسلامی با تعریف خامنه ای وجنتی سقوط کرده است ودارد نفسهای آخرش را می کشد ولی جمهوری اسلامی با تعریف آقای منتظری و آ قای کدیور دارد متولد می شود.

-- احسان از نیویورک ، Dec 27, 2009

جمهوری اسلامی ساقط خواهد شد اما به جایش هیچ چیز بهتری نخواهد آمد. اگر قرار باشد به جای ج.ا. چپی های توبه کرده دهه شصتی روی کار بیایند باز هم فقر و بدبختی و دزدی و شکنجه و عدم تحمل مخالفین خواهد بود و این بار به وضعی بدتر. چون این بار غرب چشم خود را به جنایات یک حکومت وابسته خواهد بست. کما اینکه در مورد عربستان می بندد.
به نظر من آینده روشنی برای ایران متصور نیست و کشور به احتمال زیاد تجزیه شده و دول همسایه و روسیه و بریتانیا به آرزوی 300 ساله خود یعنی تجزیه ایران خواهند رسید.

-- میم ، Dec 27, 2009

'....بر دیوار خانه اش آیه‌ای از قرآن را با این مضمون که «خدا از همه چیز بالاتر است»، نصب کرده است.'

بهتر است ایشان جملۀ بالای سرشان را به "انسان از همه چیز بالاتر است" تغییر دهند. چرا که ما هرچه در این 30 سال می کشیم پیرو همین طرز فکر ایشان است که هر بلایی را بر سر ملت بیاورند و بگویند که "گفتۀ خداست" و شما هم حق هیچگونه اعتراضی ندارید، چرا که "او از همه بالاتر است"!

-- بدون نام ، Dec 27, 2009

میم گرامی،
پله به پله، سرنگونی این نظام آغاز روشنیست.
دراین مقطع حساس باید تمرکز بر هدف اصلی کرد.

-- بابا بزرگ ، Dec 27, 2009

مهم نیست بر دیوار خانه چه می آویزیم، اینکه بر دیوار دل چه آویخته ایم اهمیت دارد. اینکه با هر عقیده و انگیزه ای، دیگران را هم محترم بدانیم مهم است. نه در حرف بلکه در عمل.

-- امیر ، Dec 27, 2009

به آنانی که سخندان و سخنور و سخنرانان خوبی هستند هرگز اعتماد مکن بخصوص از نوع عمامه ای آن که "علم کلام" تنها هنر ایشان بدی!

بله آقای کدیور عزیز، این امر حتی شامل حال شما نیز می شود!

آقای خامنه ای هم سابقه بیان کردن حرفها و شعارهای قشنگ را در پرونده وزین خود دارند و اتفاقاً هنوز هم در سخنوری بسی چیره دست تشریف دارند! (ساز هم که می نواخته اند و پیپ هم که می کشیده اند!)

اگر روزی در ایران یک سامانه درست برقرار شود، باید اولین کاری که بکند آن باشد که هیچ بهایی به سخنرانان حرفه ای بخصوص در مقامهای دولتی ندهد! اصلاً "مقام" باید در دولت از بین برود و فلک را سقف بشکافته طرحی نو در افکنده شود و گر نه این ره که می رویم به ترکستان است و روز از نو اما روزی همان خواهد بود که هزاران سال است در ایران و جهان مشاهده کرده ایم!

دولت یا باید به کلی از میان برود یا به کوچکترین اندازه خود رسیده و اختیارات آن کاملاً محدود شود. البته در مورد ایران، این فرمول به این سادگی ها هم مؤثر نخواهد بود.

-- بی اعتماد به صاحبنامان ، Dec 28, 2009

به نظر من چیزی به نام ولایت مطلقه فقیه نداریم و همه ولایت فقیه نسبی است. از برخی مردم شهرستانهای کوچک نباید دلگیر شد چون آنها علیرغم وضعیت بد زندگی نمی توانند به اقدامی دست بزنند. دوربین های مداربسته را باید از کار انداخت. باید مردم تیرکمان سیمی درست کنند. اما خمینی هم اگر می فهمید قرار است 30 سال دیگر همچنین اتفاقی بیفتد در نوفل لوشاتو می ماندو عمرا به ایران می آمد. جنگ سرد بهترین راه پیشبرد. اسلام دین شریف و مقدسی است. اما اسلام ظاهری ، اسلام بسیجی شکم پرست که کارش غیر از آدم فروشی بیش نیست نمی خواهیم. استادان جهادی باید برکنار شده و اساتید باسواد جایگزین شوند. بودجه فلسطین و غزه صرف کشاورزی و دامپروری ایران شود. چراغی که به خانه روا نیست به مسجد روا نیست.این گروه طالبانی ( ولایت مطلقه فقیه و ..) ایرانی اصیل نیستند

-- PINTORICO ، Dec 28, 2009

کار خیلی درستی که مردم ایران در تظاهرات خشونت آمیز می کنند آن است که دست به اسلحه گرم یا سرد نمی شوند و مقابله به مثل نمی کنند که نهایت ذکاوت و درستکاری و بزرگواری آنان را نشان می دهد.

اما اگر قرار باشد وضع به همین شکل ادامه یابد و خدای ناکرده مردم مجبور شوند دست به اسلحه شوند، بهترین کار آن است که تیر و کمان و حتی پلخمون را به کار بگیرند کما اینکه در این لحظات نیز دارند با پرتاب سنگ با حریف می جنگند. یا در صورت بکارگیری تفنگ و مانند آن، از گلوله های بیهوش کننده یا مشقی و چیزهایی از آن دست استفاده کنند تا ناز شصت خود را به این از خدا بی خبران نشان دهند. حتی از گاز اشک آور هم می توانند استفاده کنند که بهترین شکل مقابله به مثل اما به روش صلح جویانه آن خواهد بود.

البته امیدوارم کار حتی به چنان مراحلی هم نکشد و این دولت خود به دست خود و از درون متلاشی شود. چه بسا تعدادی از همین بسیجی ها و سپاهی ها و نیروی انتظامی هم بالاخره سر عقل بیایند و وجدانشان از خواب خرگوشی بیدار شده و به مردم بپیوندند.

با درود به روان پاک همگی مردم خوب ایران حتی بسیجیان و سپاهیان که حتماً آدم خوب و مومن واقعی در میانشان هنوز پیدا می شود.

-- مبارز ، Dec 28, 2009

حکومت کشتار و تجاوز ولایت فقیه اصلاح ناپذیر می باشد و با قیام بزرگ ملت ایران جارو خواهد شد. این نظام ضد زن و فاشیستی پاسخگوی نیازهای نسل جوان نیست. جوانان داخل کشور.... در مقابل اوباش تا دندان مسلح ولایت قهرمانانه مقاومت و ایستادگی می نمایند و تسلیم نمی شوند. دیروز یک عاشورای حقیقی و با عظمت بود علیه ظلم و استبداد مخوف مذهبی در ایران زمین. خامنه ای ...بزودی پشت میله های زندان خواهد بود.

-- فاطمه ، Dec 28, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)