تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

دیدار براون با کرزی در افغانستان

نخست وزیر بریتانیا در یک سفر از پیش اعلام نشده، وارد ولایت نا آرام قندهار در جنوب افغانستان شد و با حامد کرزی، رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد.

گوردون براون، برخلاف سفرهای پیشین‌اش، شب را با سربازان بریتانیایی سپری کرد و در دیدار با کرزی، خواستار «نقش جدی‌تر» دولت افغانستان در برخورد با طالبان شد.

افزایش نیروهای بریتانیایی، آموزش و تقویت نیروهای ارتش و پلیس افغانستان، از محورهای اصلی گفتگوهای براون با حامد کرزی اعلام شده است.


عکس‌ها: AP

بیشتر نیروهای بریتانیایی که شمار آنها نزدیک به ۹ هزار نفر است، در ولایت هلمند و شماری هم در قندهار حضور دارند؛ ولایاتی که از مراکز اصلی نفوذ شورشیان هستند.

در اوایل ماه جاری میلادی و در پی تشریح راهبرد جدید آمریکا مبنی بر اعزام ۳۰ سرباز اضافی به افغانستان، بریتانیا نیز متعهد به اعزام ۵۰۰ نظامی به این کشور شده است.

باوجود تعهدات جدید در راستای امور نظامی، دولت بریتانیا اعلام کرده است کنفرانسی را درباره افغانستان در هشتم بهمن سال جاری (۲۸ ژانویه ۲۰۱۰) در لندن برگزار خواهد کرد.

در این کنفرانس، ۴۳ کشور عضو ائتلاف بین‌المللی دعوت خواهند شد تا در راستای همکاری‌های بیشتر در فعالیت‌های انسان دوستانه، تقویت نیروهای امنیتی افغان و توانمند ساختن سیستم حکومت‌داری تصمیم‌گیری شود.


تلاش برای جلب حمایت‌های آتی بین‌المللی نیز از دیگر اهداف برگزاری این کنفرانس اعلام شده است.

دو روز پیش از این، باب اینزورث، وزیر دفاع بریتانیا نیز طی سفر به کابل، با همتای افغان خود دیدار کرد.

وی در نشستی خبری گفت که «مردم بریتانیا می‌خواهند پیشرفت را ببینند، اما می‌دانند که دست یافتن به آن آسان نخواهد بود و ما همانطور که در گذشته، قربانی داده‌ایم، در آینده هم قربانی بیشتری خواهیم داد.»


وزیر دفاع بریتانیا تاکید کرد که با آموزش و تجهیز نیروهای پلیس و ارتش افغانستان و واگذاری تامین امنیت به خود افغان‌ها، این نیروها به تدریج از حمایت نیروهای خارجی از جمله نیروهای بریتانیایی، «بی‌نیاز» خواهند شد.

با این حال، به گفته ژنرال عبدالرحیم وردک، وزیر دفاع افغانستان، «نبود تجهیزات پیشرفته و آموزش‌های لازم»، از عوامل وابستگی نیروهای نظامی افغان به نظامیان خارجی است و باید کمک‌ها در این خصوص افزایش یابد.

افزایش حملات طالبان در ولایت نا آرام هلمند در جنوب افغانستان، تا کنون منجر به جان باختن ۱۰۰ سرباز بریتانیایی شده است.

با اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان، شمار نظامیان بین‌المللی و افغان به ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید. مقامات بلندپایه نظامی گفته‌اند با سپری شدن زمستان، «جنگ سخت و سرنوشت‌ساز» با شورشیان که شمار آنان حدود ۳۰ هزار تن برآورد شده است، آغاز خواهد شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)