تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آمریکا «مخالف» پیشنهاد هسته‌ای ایران است

آمریکا با پیشنهاد ایران مبنی بر مبادله سوخت در جزیره کیش «مخالفت» کرده است.

یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه، اظهار نظر متکی را در تضاد با طرح «عادلانه» آژانس عنوان کرده است.

این مقام دولت باراک اوباما، پیشنهاد ایران را حاوی «نکته جدیدی» ندانسته و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است که ۷۵ درصد اورانیوم با غلظت پائین خود را به صورت «یک‌جا» به آژانس تحویل داده و فرصت را از دست ندهند.

این مقام دولت اوباما، پیشنهاد ایران را حاوی «نکته جدیدی» ندانسته و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است که ۷۵ درصد اورانیوم با غلظت پائین خود را به صورت «یک‌جا» به آژانس تحویل دهند

منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در بحرین گفت که تهران آماده تبادل ۴۰۰ کیلوگرم از اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد خود در جزیره کیش است.

یک مقام کاخ سفید نیز در گفتگو با آسوشیتدپرس اعلام کرده است که واشینگتن با این پیشنهاد جمهوری اسلامی مخالف است و آن را «مغایر» با طرح مبادله سوخت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌داند.

مقام‌های غربی، پیش از این، راه‌اندازی مراکز هسته‌ای جدید از سوی ایران را «غیرقابل قبول» دانسته و نسبت به افزایش تحریم‌ها به سران این کشوره هشدار داده بودند.

آمریکا تا پایان سال جاری میلادی به ایران فرصت داده است تا مناقشه هسته‌ای خود را حل کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی در ماه جاری اعلام کردند که طراحی و ساخت ۱۰ مرکز غنی‌سازی اورانیوم را در دستور کار دارند و برای سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران نیز اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد تولید می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)