تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

سه کشته در حمله انتحاری افغانستان

در پی یک حمله انتحاری در ولایت «پَکتیکا» در جنوب افغانستان، سه نفر از جمله یک مامور پلیس کشته و ۱۸ نفر که بیشتر آنان از غیرنظامیان بودند، زخمی شدند.

عبدالقیوم کتوازی والی پکتیکا گفت این حمله ساعت ۱۰ صبح جمعه به وقت محلی نزدیک میدان «شهیدان» شهر «شَرَن» مرکز این استان رخ داد.

وی گفت، فرد انتحاری که تاکنون هویتش مشخص نشده، جلیقه‌ای مملو از مواد انفجاری را بین شماری از رهگذران منفجر کرد.

به گفته والی پکتیکا، زخمی‌شدگان که دو تن از آنان ماموران پلیس بودند به بیمارستان مرکزی شهر منتقل شدند.

مقامات افغان و مقامات بین‌المللی می‌گویند شورشیان به دلیل «ضعف» مقابله مستقیم، حملات انتحاری و بمب‌گذاری را افزایش داده‌اند که بیشتر قربانیان این گونه حملات، غیرنظامیان میباشند.

فرد انتحاری که تاکنون هویتش مشخص نشده، جلیقه‌ای مملو از مواد انفجاری را بین شماری از رهگذران منفجر کرد

در میانه سال جاری میلادی، سازمان ملل متحد نسبت به افزایش تلفات غیرنظامیان افغان در جریان خشونت‌های فزاینده این کشور، ابراز نگرانی کرد.

بر اساس گزارش یوناما، هیئت معاونت سازمان ملل برای افغانستان، طی شش ماه نخست سال جاری، شمار قربانیان غیرنظامی با ۲۴ درصد افزایش نسبت به زمان مشابه سال گذشته به ۱۰۱۳ نفر رسید.

۵۹ درصد از کشته‌شدگان که شمارشان ۵۹۵ نفر است توسط مخالفان دولت کشته شده‌اند که در این میان بیش از ۴۰۰ تن از آنان در جریان حملات انتحاری و بمب گذاری شورشیان، جان باخته‌اند.

سازمان ملل دراین گزارش، ادامه درگیری‌ها را سبب افزایش آسیب‌پذیری غیرنظامیان خوانده و از همه طرف‌های درگیر خواسته‌است با پایبندی به موازین حقوق بشری از واردآمدن «اثرات ناگوار» بر غیرنظامیان جلوگیری کنند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)