تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ندا آقاسلطان، یکی از قهرمانان سال ۲۰۰۹

نشریه آمریکایی تایم، ندا آقاسلطان را به عنوان یکی از قهرمانان برجسته سال ۲۰۰۹ معرفی کرد.

نام ندا آقاسلطان در میان ۱۰ قهرمان برجسته جهان در حوزه‌های مختلف، در جایگاه دوم قرار دارد.

این نشریه، هر ساله فهرستی از افرادی که فعالیت‌هایشان الهام‌بخش یا تاثیرگذار بر مردم جهان است، معرفی می‌کند.

ندا آقاسلطان در جریان اعتراض‌های خیابانی در تهران پس از اعلام نتیجه انتخابات، به ضرب گلوله جان باخت و لحظه جان باختن او که به وسیله یک موبایل ضبط شد، در تمام جهان پخش شد.

تایم نوشته است که لحظه جان باختن ندا «شاید پربیننده‌ترین لحظه مرگ یک انسان در تاریخ بشریت باشد.»


به نوشته این نشریه، این دانشجوی فلسفه بدون آن که بخواهد، به یک قهرمان و نماد سرکوب هزاران ایرانی از سوی حکومت جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

چلسی سولنبرگ، خلبان خطوط هوایی آمریکا که توانست جان بیش از ۱۵۰ مسافر و خدمه یک هواپیما را نجات دهد، در رده نخست این فهرست قرار دارد.

پیش از این نیز، دانشگاه آکسفورد بریتانیا بورسیه‌ای به نام ندا آقاسلطان تاسیس کرده بود.

کالج کوئینز دانشگاه آکسفورد در وب‌سایت خود اعلام کرده که با هدایایی که دو فرد دانش‌دوست در اختیار این کالج قرار داده‌اند، بورسیه‌ای به نام ندا آقاسلطان برای استفاده دانشجویان مقطع فوق‌ لیسانس در رشته فلسفه تاسیس کرده است.

کلیه داوطلبان و دانشجویان رشته فلسفه این کالج، در مقطع فوق لیسانس و بالاتر می‌توانند برای دریافت این بورسیه تقاضا بدهند و در صورت یکسان بودن شرایط، اولویت با دانشجویان ایرانی‌تبار است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

زنده‌گي دام نيست
عشق دام نيست
حتا مرگ دام نيست
چرا که ياران ِ گم‌شده آزادند
آزاد و پاک...

-- کاوه ، Dec 9, 2009

خودمونیم- دختر جوان بی نوا فقط داشته وسط جمعیت راه میرفته و این اتفاق براش افتاده- کشته شدن اتفاقی که آدم رو قهرمان نمیکنه!!!!طفلک روحش هم خبر نداشت که ممکنه یک آدم عوضی اون وسط هوس شلیک به سرش بزنه و گلوله اتفاقی اصابت کنه به یکی اون وسط که ندا باشه. خدا رحمتش کنه ولی مثل اینکه موضوع خوبی برای خیلی ها شد؟میدونم الان خیلی ها حمله می کنند ولی واقعیت جز این نیست!

-- بدون نام ، Dec 9, 2009

بر خلاف انچه جناب بی نام نوشته و بر طبق سخنان پدر و مادر و نامزد ندا او از مدتها پیش به جنبش پیوسته بوده و ماموران کودتا اورا از قبل نشان کرده بودند. جناب بی نام بهتر است قبل از نظر دادن لااقل مطالعه ای در این مورد بفرمایند.
ندا برای ما یک قهرمان است و سمبل ازادیخواهان ایران و حتی جهان. یک زن ایرانی بیگناه که ندای حق طلبانش را مزدوران کودتاچی تحمل نکردند و اخرین نگاهش برای همیشه ماندگار خواهد ماند.
زنده باد ازادی
زنده باد دمکراسی
زنده باد زنان و جوانان دلیر ایران زمین
پاینده باد ایران

-- Nam ، Dec 9, 2009

Aghaye/khanom bedooneh nam. Neda yek samboleh. samboleh hezaran nafar ke az dezhkhim haye jomhoorieh eslami khasteh khasteh hastand va eteraz mikonand va faghat be khatere in eteraz dastgir mishan, moredeh tajavoz gharar migiran, shekanje mishan va ya mesle Neda koshteh mishan.

bi khod saret ro too barf nakon. hameh midoonan che khabareh. khodet ham midooni ke chizi az omre in regime gaandideh namoondeh. vaghti ke var oftad shoma ... ham karetoon tamoomeh

-- Free Iran ، Dec 9, 2009

به این میگن مرگ درست حسابی. چقدر خدا دوسش داشت

-- بدون نام ، Dec 9, 2009

نظر شما از بی‌ اطلاعی شما است. بنا به اظهارات مادر و نامزد ندا، او فعالانه در تظاهرات شرکت می‌‌کرد . روانش شاد!

-- Armin ، Dec 9, 2009

جناپ بدون نام
اون خلبانی هم که جون ١٥٠ نفررو نجات داد ١ ادم معمولی بود. ندا میتونست من یا شما باشه و همین قهرمانش کرده. البته برای فهمیدن این مهم درک فرهنگی قوی لازمه که ظاهرا ندارید.

-- بابک ، Dec 9, 2009

این خبر من را به یاد جعبه سیاه مربوط به حسین فهمیده انداخت که وی در لحظات آخر عمرش گفته بود بابا هولم نده ، حالا شده داستان این خانم ، اساسا ما ایرانی ها قهرمان و قهرمان پروری و بطور اخص مرده ها را دوست داریم

-- رضا دریادل ، Dec 9, 2009

ندا سنبل تمامی هموطنانی است که هدف رفتار غیر انسانی رژیم قرار گرفته و میگیرند. تراژدی قتل او توسط دوربین موبایل تصویر شده و درست مثل یک اسطوره که بارها تکرار میشود و بیاد ها میماند. تراژی مبارزان ایرانی و یک دانشجوی غیر سیاسی را به نمایش میگزارد. باور نکردنی بودن شرایط زندگی مردم ایران است که در این فیلم تصویر میگردد.

-- Farzaneh ، Dec 9, 2009

بی نام عزیز...آنروز فقط ندا کشته نشد...خیلی ها کشته شدند...هیچ کدام از آنها هم نمی خواستند بمیرند..کشته شدن اتفاقی یعنی چه؟ آیا کسی عمدا کاری می کند که کشته شود ؟ یا ممکن است کسانی باشند که اگر شما هر کاری غیر از خواسته آنها انجام دهید شما را بکشند...و این است که آدم را قهرمان می کند ...راه رفتن در خیابان برای آزادی...ندا نماد شد...نماد آزادی طلبی...روحش شاد

-- گیتی ، Dec 9, 2009

فقط داشته وسط جمعیت راه میرفته؟؟؟


میدونی‌ چقدر شهامت می‌خواست که بعد از تهدید رهبری به خونریزی (در نماز جمعه ۲۹ خرداد) کسی‌ به خیابون بره؟ به نظر من تمام کسائی که روز ۳۰ خرداد به خیابونا رفتن دل شیر داشتن و هماشون قهرمانن. ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ تاریخ ایرانرو تغییر داد...

-- farhad ، Dec 9, 2009

خانم یا آقای "بدون نام،Dec 9,2009 "
منظور از عنوان قهرمان چیزی مثل هرکول یا تختی یا گاندی نیست. «ندا» خواسته یا ناخواسته تا هر وقت که ایرانیان در هر گوشه جهان برای آزادی و استقلال اجتماع کنند،در ذهن تک تک آنان زنده است و قهرمان است و یک شهید است(هرچند که ته دلم از بکار بردن کلمه سبک شده شهید راضی نیستم).
این چند کلمه هم یک یادآوریست ونه حمله.

-- بدون نام ، Dec 9, 2009

راه رفتن وسط جمعیت جرات و شجاعت میخواهد بخصوص وقتی بدانی امکان دارد تیری نیز از کمان خونریزان به سویت روانه شود. بهشت را به بها میدهند نه به بهانه بودن در میان جمعیت .

-- محسن ، Dec 9, 2009

ندا نه یک قهرمان که یک قربانی است. اتفاقا قهرمان نبودن او، ساده بودن او، معمولی بودن او و قربانی شدن او با آن نمایش مرگ، وجدان بشریت را تکان داده است. ندا نه یک قهرمان که فردی از یک ملت 60 ميلیونی است که جان، مال، آزادی و ناموس شان توسط یک حکومت تهدید می شود.

-- سامانی ، Dec 9, 2009


در جواب اون فرد بدون نامی که گفته بود: "کشته شدن اتفاقی که آدم رو قهرمان نمیکنه":
برای اطلاعتان، که بدانید آیا ندا اتفاقی کشته شده ویا اینکه این انسان شجاع، خود را آماده همه چیز ازجمله مرگ کرده بود، شما را رجوع می دهم به سخنان آقای کاسپین ماکان (نامزد ندا) که می توانید سخنان کامل وی را در لینک زیر ببینید:
http://news.gooya.com/politics/archives/2009/11/096272.php
کاسپین درباره ندا می گوید:
“از همان اول به معترض ها پيوست. خيلی شجاع و قوی بود. راستش را بخواهيد اين نگرانم می کرد. نمی خواستم صدمه ببيند. ازش خواستم به تظاهرات نرود. فکر می کردم شايد بازداشت بشود يا بلايی سرش بيايد. اما فقط به هدفش فکر می کرد: دموکراسی و آزادی برای ايرانی ها.”
ندا تقريباً در تمام تظاهرات شرکت کرد، بعضی ها را با مادرش، و بعضی ها را حتی با کاسپين.
وقتی به يادش می آيد که ندا چقدر زيبا دليل لزوم حضور همه را در تظاهرات توضيح می داد، در خودش فرو می رود. با هم جر و بحث داشتند.
“ندا گفت: تو توی هر کاری می کنم از من حمايت می کنی، چرا اين بار نه؟
“گفتم: تو اين جماعت را نمی شناسی. اگر بگيرندت چی؟
“گفت: مهم نيست کاسپين. وظيفه ام است. بگذار راستش را بهت بگويم، اگر بچه داشتم، بچه هم را هم کولم می گذاشتم و توی اين تظاهرات شرکت می کردم.
“اينجا بود که فهميدم ديگر نمی توانم جلويش را بگيرم.”

-- Rose Mary ، Dec 9, 2009

طبق گفتهٔ مادر ندا‌ بسیجیان به او گفته بودند که ندا و مادرش را از پیش در یکی از راهپیمایی‌های روزهای قبل نشان کرده بودند و پس از آن روز تحت نظر بودند. وقتی دیدند ندا دوباره در جمع تظاهرات ظاهر شد، فرصت یافتند تا او را ترور کنند، غافل از اینکه همین باعث سرنگونی جمهوری اسلامی خواهد شد.

-- سامان ، Dec 9, 2009

"بدون نام" عزیز، اگر مصاحبه با پدر ندا رو گوش کنی متوجه میشی که ندا در دو تظاهرات دیگه هم همراه با مادرش شرکت داشته و او را از قبل نشون کرده بودند.
روان این دخت ایران زمین شاد باد و فروهرش همراه با دیگر جانباختگان راه آزادی ایران در پناه اهورای ایران زمین.

-- آرش ، Dec 10, 2009

باز هم در جواب اون فرد بدون نامی که گفته بود: "کشته شدن اتفاقی که آدم رو قهرمان نمیکنه"
در نوشته قبلی ام یادم رفت که این نکته را نیز اضافه کنم که: مادر ندا در مصاحبه ای اخیرا اعلام کرده که در همون روزهای اول شهادت ندا، فردی از افراد حکومتی که به نزد مادر ندا رفته بود از زبانش در رفته بود و به مادر ندا گفته بود که: " ما ندا را نشان کرده بودیم."
این مصاحبه روی اینترنت هست و با اندکی جستجو قابل یافتن است.

-- Rose Mary ، Dec 10, 2009

اون روز هرکی از خونش بیرون اومد قهرمان بود!
من نرفتم نه اینکه از ترس.. یا منم بکشن نه ،
اون روز خیابون رو باور نداشتم ولی امروز دارم...
اما بازم نمیرم!
چون تنها راه نیست!
( اگه یه روز خیابون تنها راه باشه منم اونجام که بی هوا تیر بخورم )
و ...

***
با حضور و یاری مردم ، و با کمک خداوند ریشه مردمان ظالم و کوتاه فکری مثل شما رو که گرفتن حق رو به بازی و ... می گیرند میکنیم
***
شک ، نکن!

-- پشیمان ، Dec 10, 2009

ندا یکی از شهدای جنبش سبز ایران بود. یکی از 71 نفری که به دست جنایتکاران ولایت کشته شدند . این مطلب را جهت استحضار عزیزی مینویسم که کشته شدن ندا را یک اتفاق می داند.

-- یک هم وطن ، Dec 10, 2009

bahat movafegham...

-- hn ، Dec 10, 2009

من با نظر کاوه موافقم .

-- ... ، Dec 10, 2009

من با نظر کاوه موافقم .

-- ... ، Dec 10, 2009

اشتباه کردم با نظر بدون نام موافقم.

-- ... ، Dec 10, 2009

دوست عزیز بدون نام،

قسط حمله به شما را ندارم. حاکمیت دیکتاتوری آنچنان به مردم ایران آورد است که شما به عنوانه یک ایرانی‌ (خوب) منطق معکوس دارید.

عزیز من، این حق هر شهروند است که در تظاهرات اجتماعی از حق خود دفاع کند. این فرزند عزیز ایران نیز همین امر را انجام میداده است. اگر حکومت کودتا اینچنین پر رو است که جواب سوال شهروند را با گلوله بدهد، این ندای عزیز سنبل مظلومیت من و شما میشود. از این جهت قهرمان من و شما میتواند باشد. قهرمانی ایشان در بازتاب ارزش اجتماعی بین مللل این قتل سیاسی است.

گر هادی ما ز جهل گمراه نبود

گمراهی او در همه افاه نبود

کابینه نمی‌شد متزلزل هرگز

گر "خامن" خودپرست، خودخواه نبود

-- دکتر میر حسین ، Dec 10, 2009

Na agha , in juri ham ke migi nist ,

man khodam un ruza ke ruye Youtube ettefaghato donbal mikardam , chandin sahneye shahadat didam , amma mowrede Neda ba hameye sahne haye dige fargh dasht , chon sahneye shahadat bud , khuni ke az merie un va az halghesh be majraye tanaffosesh umad va az binie un kharej shod , va man agar budam ghodrate film bardari az un sahne ro nadashtam , amma afarin be un tavanmandi ke nazasht in sahne az dast bere , un nazasht ke Neda mofte moft az dast bere , un ba zabte in sahne , behtarin khedmat ro be Neda , khunevadash va tamame azadikhahane Iran kard va bozorgtarin zarbe ro be Khamenei va ommale jenayatkaresh zad .

Sahneye shahadate Neda , tasire besiar amighi ruye hame dasht , khode man moddat ha ashk mirikhtam ,

vaghean fekr mikoni Neda alaki alaki ghahraman shod ?

-- Mahsun ، Dec 10, 2009

تا آنجا که من میدونم، نامزدش گفته در تظاهرات سبزها همیشه شرکت میکرده ، حتی قبل از رای گیری. ضمنا" کشته شدن ناجوانمردانه او "حتی به طور اتفاقی" سمبلی است از خشونت در مقابل معترضان آرام.

-- ژیلا ، Dec 10, 2009

bedon nam ? sarnegoni rejim eslami nazdik ast. hanooz vaght dari ke az mozdoori dast bardari. neda sambol azadi

-- arad ، Dec 10, 2009

دوست عزیز "بدون نام" ندا یک رهگذر عادی و مرگش اتفاقی نبود، قاتلش هم خودسر نبود. همه کسانی که آگاهانه در تضاهرات (فارغ از اعتقادات و دلبستگیهایشان) شرکت می کنند قهرمان تاثیرگذارند، با حضورشان، با فریادها و شعارهایشان و حتی با مرگشان. اما در اینکه «بهانه خوبی برای خیلی ها شد» موافقم، این یک مبارزه سیاسی ست با ابزارهای سیاسی. سیاست هم چاقوی دو لبه ای ست اگر با آن بندهای استبداد را نبری رگهای زندگیت را می برند!
امیدوارم این رو یک «حمله» قلمداد نکنید.

-- آرش نیکنام ، Dec 10, 2009

درود به دست اندرکاران محترم مجله تایم...که بدون درنظر گرفتن رنگ.نژاد.ملیت. وفارغ از مرزها..برای آگاهی بشریت قلم و قدم برمی دارند
درود برشرف مردم وخبرنگاران وآزاد اندیشان وخصوصا مردم مدافع خون به ناحق ریخته ندا وسایر کشته شدگان جنبش سبز...درایران مدعیان وداعیه داران مسلمانی سنگ قبر ندارا ازبین بردند.غافل ازاینکه مرگ ندا فریاد مظلومیت مردم ایران وشقاوت وکوردلی متحجرین اسلام نما... را به جهانیان ثابت کرد.آری ننگ بارنگ پاک نمی شود.بقول خودشان هرچه قدر مارا بکشید ملت ما بیدارتر می شود.درود بی پایان به ندا آقاسلطان... و درود برشهامت وشجاعت آن ایرانی عزیز وگرامی ای که توانست با تکثیر فیلم لحظه جان سپردن ندا ... این جنایت ضدبشری ودرد ورنج ومصیبت مردم ایران را به جهانیان نشان داد.
بنظرمن این شخص مستحق بهترین جایزه جهانی اطلاع رسانی می باشند.

-- ایرانی ، Dec 10, 2009

estemargaran va donbalehaye an az har harbehei baraye goshoodane paye khood be iran estefadeh mikonand.khoshbakhtane j.e tavaneste ast ba harbehaye goonagoone doshmanane mardome iran moghabeleh konad.ama aghaye khamnei az paksazi zede iranie mosalman ajez ast.omidvaram ishan ba yek tajdide nazare asasi dar morede vazirane rantkhare amameei va kot o shalvari benamayand va ravabete dostie khood ba rantkharan,bandhaye mafiyaei va doshmanane mardome iran ra ham dar nazar nagirand
mardom dar hale hazer az biedalatihaye ejtemaei janeshan be lab rasideh ast va agar aghaye khamnei doorandishi nakonand,motmaenan estemargaran va sahionistha az in mogheyat behtarin bahre ra khahand bord
aghaye khamnei man be onvane yek IRANI az shoma estedaa daram ke nagozarid kar be jaei beresad ke shoma ham mesle shah dar lahazate payani khatab be mardom begooeid ke MARDOM MAN SADAYE SHOMA RA SHANIDAM.motmaen bashid angah mardom ham digar sadaye shoma ra nemishenavand va boghz o faryade mardom be ghadri rasa khahad bood ke hata shoma ham sedaye khod ra nakhahid shanid
mansourpirykhanghah@t-online.de

-- mansour piry khanghah ، Dec 10, 2009

ندا واقعا قهرمان بود و پدر و مادرش به مراتب قهرمانتر از ندا هستند! زیرا آنها دیدند که به فتوای امام زمان و قرآن و نایب برحق و ... امام زمان و مجری صدیق و صادق قرآن به دختران پسران ایرانی چگونه تجاوز کردند و چگون دختر نازنینشان را کشتند، و حالا آنها چگونه از راه سبز دخترشان دفاع و حفاظت می کنند! ما در تاریخمان زنانی این چنین زیاد داشته ایم ولی ندا الحق که ندای همه ی ما بود، و عجیب که اینک او نه تنهای ندای ماست بلکه ندای جهان آزاد و آدیخواهی ست.
مرگ بر ولایت فقیه
مرگ بر جمهوری کریه ضد انسانی اسلامی
زنده باد جمهوری ایرانی

-- بدون نام ، Dec 10, 2009

دوستان (یا بهتر است بگوییم حمله کنندگان عزیز)- بهتر است فیلم کامل تظاهرات آن روز را ببینید- و ببینید که ندا- که مطمئن باشید خیلی بیشتر از خیلی از شما به مرگش گریستم- همراه با معلم موسیقی اش خیلی عادی در حال قدم زدن بود که ناگهان تیر خورد. کدام فعالیت؟؟‌اعلامیه چاپ و پخش کرد؟در خیابان سخنرانی کرد؟؟‌بر علیه کسی صحبتی کرد؟ خواهش می کنم یک کمی مغزهای کوچکتان را به کار بیندازید.من از کاسپین ماکان می خواهم که لیست فعالیتهای این عزیز را با ذکر ماخذ و با سند به ما نشان دهد. وگرنه حرف زیاد می توان زد.خواهر من هم هر روز در تظاهرات شرکت می کرد و ممکن بود اتفاقی کشته شود! باز هم نظر من همین می بود. خلبانی که صحبتش را می کنید جان تمام سرنشینان هواپیما را نجات داده. و موضوعش با کشته شدن افراد در اعتراضات ساده خیابانی تفاوت دارد. از نظر من- قهرمان همه کسانی هستند که این روزها به خیابان می روند و شعار ؛مرگ بر دیکتاتور؛‌می دهند. اینها میدانند که نهایت راهشان ممکن است چه باشد. این که ندا سمبل اعتراضات مردم شد- درست-(با اینکه خیلی های دیگر به جز سهراب و ندا کشته شدند ولی هیچکس صحبتی از آنان نمی کند!!!) ولی با عرض معذرت از تمام کسانی که حرف من و امثال من را نمی فهمند- او قهرمان نبود. همانطور که مادر و خواهر من و هزاران هزار نفر دیگر که آنروزها در خیابان بودند قهرمان نیستند. همه به نشانه اعتراض به خیابانها آمدند. قهرمانان شجاع دانشجویان ١٦-١٧-١٨ آذرند که رنج اخراج از دانشگاه و دستگیری و شکنجه و تجاوز را اکنون به جان می خرند و فریاد آزادی سر می دهند. آنروزها- دومیلیون نفر به خیابانها آمدند و به مغزشان هم خطور نمی کرد که مورد شکنجه و تجاوز قرار خواهند گرفت!ولی کسانی که این روزها می روند می دانند. هر کدام از شما حمله کنندگان عزیز -اگر این روزها در اعتراضات شرکت می کنید از نظر من قهرمانید.

-- بدون نام ، Dec 10, 2009

می گویند که ماموران کودتا قبلا ایشان را نشان کرده بودند.! پس ندا ترور شده. ولی چرا بقیه را دستگیر کردند و ندا ترور شد؟؟‌پس نقشش خیلی مهم تر از این حرفها بوده. شاید هم رهبر تظاهرات آن روز بوده؟؟ این طور است که می گویند تاریخ تحریف می شود!!اگر شما مغزتان اینقدر کوچک نبود که ٣٠ سال پیش دنبال یک مشت ملا راه نمی افتادید- و الان باز هم همانها- اما از جناح مخالف دولت فعلی !!!!!!!!!! کروبی و موسوی !!! شعور تزریقی که نیست......

-- بدون نام ، Dec 10, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)