تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درخواست برای اعتراض به اعدام‌های سیاسی

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، با ارسال نامه‌ای به آیت‌الله منتظری و مهدی کروبی از آن‌ها خواست که در برابر خطر اجرای احکام اعدام زندانیان سیاسی سکوت نکنند.

این نامه که در تارنمای «دیده‌بان حقوق بشر کردستان»، منتشر شده، از این دو چهره اصلاح‌طلب به دلیل سکوت در برابر اعدام احسان فتاحیان، زندانی سیاسی ایرانی کرد، انتقاد کرده‌است.

ماه گذشته احسان فتاحیان به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی»، از طریق عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کردستان در زندان سنندج اعدام شد. وی در دادگاه بدوی محکوم به ده سال حبس تعزیری شده بود.

این نامه از این دو چهره اصلاح‌طلب به دلیل سکوت در برابر اعدام احسان فتاحیان، زندانی سیاسی ایرانی کرد، انتقاد کرده‌است

هم‌اینک ۱۴ زندانی سیاسی ایرانی کرد در انتظار اجرای حکم اعدام هستند، برای پنج نفر از بازداشت‌شدگان رویدادهای اخیر پس از انتخابات در تهران حکم اعدام صادر شده‌است و گفته می‌شود برخی زندانیان در استان سیستان و بلوچستان با اتهاماتی سیاسی در خطر اعدام قرار دارند.

این نامه با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر صدور احکام اعدام و اقدام به اجرای آن برای فعالان سیاسی کم‌سابقه بوده و به ندرت اتفاق افتاده، اعدام احسان فتاحیان را «شکستن طلسم اعدام زندانیان سیاسی» دانسته‌است.

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان می‌گوید که ادامه سکوت در برابر این اعدام‌ها می‌تواند راه را برای اجرای احکام مشابه دیگر هموار کند.

تأئید حکم اعدام زینب جلالیان
کمیته گزارشگران حقوق بشر از تأئید حکم اعدام زینب جلالیان، زندانی سیاسی ایرانی کرد در دیوان عالی کشور خبر داده‌است.

این زندانی سیاسی دو سال پیش به اتهام «محاربه» و همکاری با حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) بازداشت شد و از آن زمان در زندان سنندج به سر می‌برد.

بنا به این گزارش زینب جلالیان این اتهام را نپذیرفته‌است، به گفته نزدیکانش وی هیچگاه دست به اسلحه نبرده‌است.

گفته می‌شود این زندانی سیاسی در سن ده سالگی به دلیل مخالفت خانواده‌اش با ادامه تحصیل از خانه فرار کرده و در پژاک فعالیت کرده‌است.

گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها همچنین حاکی از محکومیت ایوب پرکار، عضو پیشین ارتش ایران به اعدام است.

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران ایوب پرکار را به اتهام «محاربه از طریق عضویت در سازمان مجاهدین خلق»،به اعدام محکوم کرده‌است. وی که پس از پایان جنگ از ارتش اخراج شده بود، از دی‌ماه سال گذشته در بازداشت به سرمی‌برد.

ایران دومین آمار اعدام را در جهان دارد. در ماه‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری بیش از ۱۵۰ نفر به خاطر اتهاماتی همچون قتل، قاچاق مواد مخدر و تجاوز به عنف در ایران اعدام شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آقاي منتظري و كروبي نشان دهيد كه با اين آدمكشان فاصله داريد و حمايتگر جان انسان هستيد. هر چند در پاره‌اي موارد بدان اشاره نموده‌اييد. اما صراحتا اعلام موضع بفرماييد كه كدام طرفي هستيد.

-- بدون نام ، Dec 5, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)