تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«همکاری ایران با آژانس ادامه می‌یابد»

یک مقام جمهوری اسلامی، از ادامه همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد.

علی باقری، معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل شورای عالی امنیت ملی، امروز سه‌شنبه در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف گفت که ایران به همکاری‌های خود با آژانس ادامه می‌دهد تا از «ظرفیت‌های» آن استفاده کند.

ایران در واکنش به قطعنامه جمعه گذشته شورای حکام درباره برنامه‌های اتمی‌اش، تهدید به کاهش همکاری‌های خود با آژانس کرده بود.

علی باقری می‌گوید که ایران به همکاری‌های خود با آژانس ادامه می‌دهد تا از «ظرفیت‌های» آن استفاده کند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با صدور بیانیه‌ای از دولت خواسته بودند تا همکاری‌های خود با آژانس را کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای باقری گفته که خروج ایران از آژانس برای جمهوری اسلامی «نفعی» ندارد.

وی افزوده با وجود «نقص‌هایی» که در ساختار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود دارد، «ایران باید از جایگاه آژانس» استفاده کند و منافع خود را پیش ببرد.

تنش‌ها درباره چگونگی تامین سوخت رآکتور اتمی تهران، پس از آنکه مقام‌های جمهوری اسلامی خواستار تبادل سوخت همزمان در خاک ایران شدند، میان تهران و غرب افزایش یافته است.

ایران می‌گوید که تنها در صورتی حاضر به ارسال اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد به خارج از کشور است که طرف‌های غربی نیز سوخت مورد نیاز رآکتور تهران را در خاک این کشور تحویل دهند.

باقری افزود با وجود «نقص‌هایی» که در ساختار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود دارد، «ایران باید از جایگاه آژانس» استفاده کند و منافع خود را پیش ببرد

جمهوری اسلامی می‌گوید اطمینان ندارند که با ارسال اورانیوم خود به خارج از کشور، بتوانند اورانیوم با غنای ۲۰ درصد مورد نیاز را از روسیه دریافت کنند.

براساس پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قرار بود ایران برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران در ازای تحویل اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد، از روسیه اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تحویل بگیرد که نحوه اجرای این پیشنهاد مورد توافق قرار نگرفته است.

به «بن‌بست» رسیدن مذاکرات ایران و غرب در این خصوص، منجر به صدور قطعنامه آژانس علیه برنامه‌های اتمی تهران شد که دولت ایران در واکنش به صدور این قطعنامه اعلام کرد ۱۰ مرکز غنی‌سازی اورانیوم خواهد ساخت.

تصمیم ایران برای طراحی و ساخت مراکز جدید غنی‌سازی اورانیوم، واکنش قدرت‌های غربی را برانگیخته است.

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه، تصمیم ایران در طراحی و ساخت ۱۰ مرکز جدید غنی‌سازی اورانیوم را «نقض جدی قطعنامه‌های شورای امنیت» عنوان کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

واقعا هر چی فکر میکنم تنها به این نتیجه میرسم كه دولت ...این جمهوری اسلامی از دم دیوانه شده اند . در این موقعیت كه هر عقل سلیمی دنبال ره و چاه معقولی میگردد اینان با برنامه های عقب مانده و خرافی شان مردم را روز بروز از این نظام مرتجع متنفر میکنند. انگار راهی جز این ندارن و میدانند دیر تا زود به ...خواهند رفت.

-- بدون نام ، Dec 2, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)