تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

احمدی‌نژاد: رای روسیه به قطعنامه اشتباه بود

محمود احمدی‌نژاد، با انتقاد از رای مثبت روسیه به قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران گفت که مسکو در این‌باره مرتکب «اشتباه» شده است.

آقای احمدی‌نژاد که سه‌شنبه شب با کانال یک تلویزیون ایران گفتگو می‌کرد، رای روسیه به قطعنامه روز جمعه آژانس را ناشی از تحلیل «نادرست» مسکو از شرایط کنونی جهان دانست.

روسیه و چین از متحدان ایران به شمار می‌روند که مخالف هرگونه سیاست خصمانه در حل و فصل پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی هستند.


با این حال، این دو کشور به قطعنامه اخیر آژانس علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران رای مثبت داده‌اند.

به گفته احمدی‌نژاد، کشور‌های دیگری هم که به این قطعنامه رای دادند یا «فریب» خورده یا تحت «فشار» مجبور به این کار شده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جمعه گذشته با صدور قطعنامه‌ای علیه برنامه‌ هسته‌ای ایران، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که ساخت و ساز تاسیسات غنی‌سازی «فردو» را متوقف کنند.

احمدی‌نژاد این قطعنامه را «مسخره‌ترین» قطعنامه آژانس اتمی دانست و گفت: «آن‌قدر قطعنامه بدهند تا خسته شوند.»

احمدی‌نژاد قطعنامه اخیر را «مسخره‌ترین» قطعنامه آژانس اتمی دانست و گفت: «آن‌قدر قطعنامه بدهند تا خسته شوند»

وی همچنین آژانس را تهدید کرد در صورتی که اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را برای رآکتور تحقیقاتی ایران تامین نکند، تهران اقدام به تولید آن خواهد کرد.

احمدی‌نژاد اظهار داشت که آژانس تاکنون «خدمتی» به ایران نکرده است و دولت براساس خواست مجلس، می‌تواند همکاری‌های خود با این سازمان را کاهش دهد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که ایران، طراحی و ساخت ۱۰ مرکز غنی‌سازی اورانیوم را از مدت‌ها قبل آغاز کرده است و «تعهدی» ندارد که طراحی و ساخت آنها را به اطلاع آژانس برساند.

آقای احمدی‌نژاد همچنین از کسانی که در داخل ایران، پیش‌نویس توافقنامه وین را «فریب و کلک» خوانده بودند انتقاد کرد و گفت: «عده ای در داخل سر و صدا کردند که این توطئه و فریب غرب است و عده‌ای آن طرف مخالف این کار بودند.»

حمله به آمریکا، غرب و اسرائیل
محمود احمدی‌نژاد در ادامه گفتگوی تلویزیونی خود، حملات تازه‌ای به سیاست‌ها و مواضع آمریکا، غرب و اسرائیل کرد.

او گفت که رفتار باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا «نگران‌ کننده» است، چراکه به اعتقاد وی، «اوباما موفق نشده است کار درست و حسابی انجام دهد و حرف‌های بوش را زدن و مسیر بوش را رفتن، چیز جدیدی برای دنیا نیست.»

احمدی‌نژاد اظهار داشت که در صورت تشدید تحریم‌ها علیه ایران، تهران «ظرف یک هفته، همه بنزین‌های مورد نیاز وارداتی خود را در داخل، تولید خواهد کرد»

به گفته احمدی‌نژاد، «ما خواستیم تحولات مثبت اتفاق بیفتد، اما کارهای اوباما خیلی چنگی به دل نمی‌زند.»

وی همچنین احتمال اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه ایران را رد کرد و اظهار داشت که در صورت وقوع چنین مسئله‌ای، تهران «ظرف یک هفته، همه بنزین‌های مورد نیاز وارداتی خود را در داخل، تولید خواهد کرد.»

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که خاورمیانه و دنیا به جمهوری اسلامی نیاز دارند، چرا که ایران «امروز در آفریقا، آمریکای جنوبی، آسیا، اقتصاد جهانی و مناسبات سیاسی جهانی حضور دارد.»

او باردیگر اظهار داشت که غرب، «همان‌طور که ادبیاتش رو به افول است، قدرتش، اقتصادش و اثرگذاریش نیز رو به افول است.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

درست مثل زمان پهلوی وقتی حمایت اجنبی رو از دست دادند!

-- آگالیلیان ، Dec 1, 2009

تو هم اینقدر رجز بخوان تا تا ....بگیری! این دیگه انتخابات نیس که هی آب ببندی به صندوقات و بدی به خورد خلق الله! گردنتم از صدام کلفت تر نیس! موشکاتم که فتوشاپی بود دفاع هواییت هم تجدید شد که! روسها هم ضدموشک اس300 بهت نمیفروشند! جان مادرت مملکت را به باد مده!

-- اورینب ، Dec 1, 2009

جوک گفته بنده خدا.

-- Sabz ، Dec 2, 2009

محمود راستگو در جای دیگری گفته بود که اوباما اشتباه کرده، حالامیگه روسیه و چین در اشتباهند و نهایتا تمام دنیا. تعجبی نیست که ایشان دل به امام غایب بسته اند.

-- نامدار ، Dec 2, 2009

در صورت تشدید تحریم‌ها علیه ایران، تهران «ظرف یک هفته، همه بنزین‌های مورد نیاز وارداتی خود را در داخل، تولید خواهد کرد
---
" از قول ما سلام برسونید بگید آقا بکنش دو هفته . اینجوری بنزین هم صادر میکنیم . خوبه نه .

-- him ، Dec 2, 2009

این محمود هم چه قمپزهای در می کنه.

-- مهدی ، Dec 2, 2009

همه اشتباه می کنند جز ایشان.....!!!!!!

-- بدون نام ، Dec 2, 2009

گویا این آقا دنیا را از دریچه ای میبیند که وجود حقیقی ندارد! در حالیکه حتی بویی از ادبیات دیپلماتیک نبرده، چه رسد به خود سیاست!

-- میم.ه ، Dec 3, 2009

بابا اين ديگه كيه؟ اصلن ميدونه بنزين چجوري توليد ميشه؟ اگه اين خارجيها ما رو تحريم كنند همين بنزيني هم كه الان داريم توليد ميكنيم نميتونيم توليد كنيم، ديگه چه برسه به بنزين اضافه.
تو مملكت ما مسئولين فقط حرف الكي ميزنند. مثل اون يكي كه ميگفت "اگه مردم صرفه جويي كنند تحريم ها بي اثر ميشه" آخه يكي نيست به اين آقا بگه پس اين هماپيماها كه افتاد چي بود. اينكه همة پروژه‌هاي نفتي كه معلق شدند چيه؟

-- نيما ، Dec 7, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)