تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آژانس خواستار شفاف‌سازی ایران شد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار شفاف‌سازی مقام‌های ایران در خصوص ساخت مراکز جدید غنی‌سازی اورانیوم شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آژانس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که مقام‌های ایران هنوز به طور مستقیم، آژانس را در خصوص تصمیمشان در جریان نگذاشته‌اند.

دولت ایران در واکنش به قطعنامه شورای حکام، سازمان انرژی اتمی این کشور را موظف به طراحی و پیش‌بینی تاسیس ۱۰‬ سایت غنی‌سازی اورانیوم در مقیاس سایت نطنز کرده است.

هیات دولت ایران به ریاست محمود احمدی‌نژاد، به سازمان انرژی اتمی ماموریت داده تا دو ماه آینده، کار ساخت پنج مرکز غنی‌سازی اورانیوم را آغاز کند.

این تصمیم، واکنش‌های قدرت‌های غربی را برانگیخته و آنها ایران را به افزایش تحریم‌ها تهدید کرده‌اند.


AFP

آژانس افزوده است که از تصمیم ایران در راه‌اندازی مراکز جدید غنی‌سازی از طریق رسانه‌ها آگاه شده و از ایران می‌خواهد که در خصوص این خبر، شفاف‌سازی کند.

ایران در واکنش به قطعنامه جمعه گذشته شورای حکام درباره برنامه‌های اتمی‌اش، تهدید به کاهش همکاری‌های خود با آژانس کرده بود. این در حالی است که علی باقری، معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل شورای عالی امنیت ملی، گفته که ایران به همکاری‌های خود با آژانس ادامه می‌دهد تا از «ظرفیت‌های» آن استفاده کند.

باقری افزوده که خروج ایران از آژانس برای جمهوری اسلامی «نفعی» ندارد.

بیانیه جدید آژانس در شرایطی صادر شده که یوکیا آمانو، مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از امروز اول دسامبر، به طور رسمی کار خود را آغاز کرد و جانشین محمد البرادعی شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)