تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تشریح استراتژی جدید آمریکا در افغانستان

باراک اوباما با اعلام اعزام ۳۰ هزار سرباز اضافی به افغانستان گفت که این تصمیم را بدلیل «به مخاطره افتادن» امنیت واشینگتن در افغانستان و پاکستان اتخاذ کرده است.

نخستین گروه از سربازان نیروی دریایی آمریکا تا «کریسمس» به افغانستان اعزام خواهند شد و گفته می‌شود تا تابستان آینده، اعزام تمام نیروهای اضافی تکمیل می‌شود.

رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه افزایش نیروها، زمینه را برای سپردن زمام امور امنیتی به نیروهای افغان فراهم خواهد ساخت، افزود که سربازان آمریکایی، بعد از یک سال و نیم، به تدریج و با استفاده از الگوی عقب‌نشینی از عراق، از افغانستان نیز خارج خواهند شد.


اوباما وارد محل سخنرانی در آکادمی نظامی وست پوینت می‌شود(عکس‌ها: AP)

وی که در آکادمی «وست پوینت» نیویورک سخنرانی می‌کرد، حملات ۱۱ سپتامبر که توسط القاعده صورت گرفت و قرار داشتن پایگاه عملیاتی طالبان در افغانستان را از دلایل حضور آمریکا در افغانستان عنوان کرد.

اوباما گفت که طالبان، پس از رانده شدن از قدرت، با حمایت القاعده، از پایگاه تازه خود در پاکستان دوباره با افغانستان بازگشته‌اند.

با این حال، به گفته رئیس جمهوری آمریکا، افغانستان از «دست نرفته، اما چند سال به عقب رفته است.»

شماری از دموکرات‌ها نگران تاثیر منفی هزینه‌های بالای جنگ فرسایشی افغانستان بر اوضاع داخلی این کشور هستند. برخی نیز براین باورند که افزایش مخالفت‌های کنونی مردم آمریکا با جنگ افغانستان، موجب تضعیف وجهه دموکرات‌ها خواهد شد.

برآورد می‌شود که اعزام ۳۰ هزار سرباز اضافی، دست‌کم ۳۰ میلیارد دلار به هزینه سال جاری ارتش آمریکا در افغانستان که حدود ۶۸ میلیارد دلار بود، بیفزاید.


اوباما پس از سخنرانی در جمع دانشجویان آکادمی وست پوینت

اوباما در این سخنرانی، از متحدان آمریکا نیز درخواست کرد که نیروهای بیشتری به افغانستان اعزام کنند و افزود که مطمئن است طی روزها و هفته‌های آینده، سربازان بیشتری اعزام خواهند شد.

در حالی که قرار است کشورهای عضو ناتو در ماه آینده در مورد افزایش شمار سربازان‌شان در افغانستان تصمیم بگیرند، روز گذشته دوشنبه، دولت بریتانیا اعلام کرد قصد دارد ۵۰۰ سرباز را به افغانستان اعزام کند تا به ۹ هزار سرباز دیگر این کشور در ولایت هلمند بپیوندد.

روزنامه «لوموند» هم به نقل از مقام‌های ارشد فرانسوی نوشته است که پس از مذاکرات هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا با برنارد کوشنر همتای فرانسوی‌اش، دولت فرانسه تصمیم گرفته، ۱۵۰۰ سرباز دیگر به افغانستان اعزام کند.

شمار نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان به ۶۸ هزار نفر می‌رسد که بخشی از آنها تحت فرمان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی قرار دارند. بخشی دیگر نیز در چارچوب نیروهای ائتلاف به رهبری ارتش این کشور به شکل مستقل عمل می‌کنند.


در بهارسال جاری، اوباما دستور اعزام ۲۱ هزار سرباز را به افغانستان صادر کرد، اما با تشدید فعالیت شورشیان، انتظار می‌رفت وی به درخواست ژنرال استانلی مک‌کریستال، فرمانده آمریکایی ناتو، برای اعزام بیشتر از ۳۵ هزار سرباز موافقت کند.

از اواخرسال ۲۰۰۲ و همزمان با آغاز حمله آمریکا به افغانستان تا مارس سال جاری که اوباما نخستین استراتژی این کشور را در قبال افغانستان اعلام کرد، نزدیک ۷۰۰ سرباز آمریکایی در افغانستان کشته شده بودند. اکنون با گذشت هشت ماه از آن زمان، شمار قربانیان آمریکا در این کشور به ۸۴۵ تن رسیده است.

مقام‌های افغان می‌گویند در صورت تعهد جامعه جهانی به آموزش و تجهیز سربازان افغان، آنها قادر خواهند بود طی چهار سال آینده، به جای قوای خارجی، مسئولیت حفظ تامین امنیت را به عهده گیرند.

قرار است امروز چهارشنبه، ژنرال استانلی مک‌کریستال، فرمانده ارشد ناتو در افغانستان نیز که پیش از این بر اعزام دست‌کم ۴۰ هزار سرباز اضافی به این کشور تاکید داشت، سخنرانی کند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)