تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آیت‌الله منتظری: حفظ نظام یک واجب نفسی نیست

آیت‌الله منتظری از مراجع تقلید شیعه امروز چهارشنبه در جلسه درس اخلاق گفت «نکته‌ای که باز این روزها زیاد گفته می‎شود این‌است که حفظ نظام واجب است.‏ ‏حفظ نظام یک واجب نفسی نیست. به این معنا که اگر برای حفظ نظام‏ ‏اسلامی، دستورات اسلامی زیر پا گذاشته شود نظام حفظ نخواهد شد.‏»


آیت‌الله منتظری

وی افزود:
«حفظ نظام مقدمه است برای حفظ و انجام دستورات اسلامی؛ اگر بنا باشد‏ ‏به بهانه حفظ نظام، اقدامات ضد اسلامی انجام شود، نه نظام خواهد ماند نه‏ ‏اسلام.»

«اگر بنا باشد‏ ‏به بهانه حفظ نظام، اقدامات ضد اسلامی انجام شود، نه نظام خواهد ماند نه‏ ‏اسلام»

آیت‌الله حسین‌علی منتظری در بخشی دیگر از سخنان درس خود گفت:
« ‏مگر شعارهای اولیه انقلاب «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» نبود؟‏ ‏استقلال یعنی زیر یوغ خارجی‌ها نباشیم، و آزادی یعنی مردم در اظهار‏ ‏عقیده و بیان آزاد باشند، نه این‌که به محض ابراز نظر مخالفی کار به زندان و‏ ‏حبس کشیده شود. و کار به جایی برسد که برخی بگویند ما آزادی ابراز‏ ‏عقیده داریم ولی آزادی پس از آن را نداریم و ما را به زندان اوین می‎برند.»

رئیس پیشین مجلس خبرگان قانون اساسی ادامه داد:
«و‏ ‏جمهوریت هم یعنی حاکمیت بر اساس رأی مردم شکل گیرد، و اسلامی‏ ‏یعنی چون مردم مسلمان هستند حکومت بر اساس مبانی اسلامی باشد.»

«آیت‌الله خمینی گفته‌بود: نباید نیروهای نظامی در‏ ‏سیاست دخالت نمایند.»
آیت‌الله منتظری که از مهمترین شارحان نظریه ولایت فقیه است در جلسه درس اخلاق امروز خود گفت:

«جمله‌ای است که از آیت‌الله خمینی‏ ‏خیلی معروف است و به حق هم هست و آن این که: نباید نیروهای نظامی در‏ ‏سیاست دخالت نمایند. این کلام درستی است و دلیل آن هم این است که‏ ‏آن‌ها چون مسلح‌اند ممکن است در امور سیاسی از قدرت نظامی سوء‏ ‏استفاده و افراد را مرعوب کنند.»

وی افزود:
«این که نیروهای مسلح مثل بقیه مردم از‏ ‏حقوق شهروندی برخوردارند درست است و اگر انتخاباتی برگزار شد آن‌ها‏ ‏هم حق دارند رأی بدهند، اما این که بخواهند گرداننده اوضاع سیاسی مثل‏ ‏انتخابات باشند این کار غلطی است. آقایانی که دائم از امام خمینی و پیروی‏ ‏از کلام ایشان سخن می‎گویند باید به آن‌ها گفت : مگر امام نیروهای مسلح را از‏ ‏دخالت در سیاست منع نکردند؟»

«مگر امام نیروهای مسلح را از‏ ‏دخالت در سیاست منع نکردند؟»

منتقدان حکومتی در ایران اخیراً نسبت به نقش فزاینده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر نیروهای نظامی و انتظامی در امور سیاسی و اقتصادی ایران در دوره پس از انتخابات ابراز نگرانی کرده‌اند.

آیت‌الله منتظری در این باره افزود:
«برخی‌ها خیال می‎کنند چون اسلحه دارند باید اعمال قدرت‏ ‏کرده و از قدرت و سلاح در هر کجا استفاده کنند. هر جامعه‌ای که می‎خواهد‏ ‏صالح باشد نیروهای مسلح آن باید افرادی باشند که قساوت قلب نداشته و‏ ‏دلسوز و رحیم باشند. شما ملاحظه‏ ‏کنید در ماجراهای بعد از انتخابات افرادی از قدرت خود سوء استفاده کرده، ‏ ‏افرادی را در بازداشتگاه کهریزک زندانی کرده و باعث شدند حیثیت‏ ‏نیروهای انتظامی و امنیتی ما لطمه بخورد.»

آقای منتظری در ادامه از نیروی ‏مسلح ایران خواست تا «سلاحشان را در مقابل دشمن بگیرند نه مردم و‏ ‏دوستان.»

«نیروی مسلح سلاحش را در مقابل دشمن بگیرند نه مردم و‏ ‏دوستان»

وی در بخش‌های پایانی درس خود در این پیوند گفت:
«یک کشور باید در مقابل دشمنان و کسانی که به کیان کشور و نظام تعدی‏ ‏می‎کنند نیروهای مسلح کارآزموده داشته باشد؛ اما نباید نیروهای نظامی، ‏‏انتظامی و امنیتی به گونه‌ای عمل کنند که مردم نسبت به آن‌ها ذهنیت منفی‏ ‏داشته باشند. بل‌که مردم وقتی آن‌ها را مشاهده می‎کنند احساس امنیت کنند و‏ ‏نگویند آن‌ها به جای برخورد با دشمن با ما کار دارند و به جای حفاظت از‏ ‏کشور و محافظت از نظام به دنبال سرکوب ما هستند و ما باید از آن‌ها وحشت‏ ‏داشته باشیم.»

اعتراضات پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری که به نتایج اعلام‌شده این انتخابات انجام شده تا کنون شمار زیادی بازداشتی و موارد زیادی از ضرب و شتم و شکنجه و قتل در بر داشته‌است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

گفتن این حرفهای حق اینقدر سخت است که بقیه علمای عظام سکوت کرده اند.مردم فریاد میزنند،این آقایان سالی یک جمله میگویند.واقعن خسته تباشید.

-- سحر ، Oct 14, 2009

آقای منتظری این اژدهای آدمخواری که از چاه جهل جماران و جمکران بیرون آمده را باید خود روحانیت دوباره در چاه کند، و گر نه او سرازیر چاه خواهد شد. خود روحانیت

-- بدون نام ، Oct 14, 2009

آقای منتظری، هموطنان ایرانی، ایرانیان بهایی را نیز از یاد نبرید! نبریم!

-- بدون نام ، Oct 14, 2009

نظام ولایت فقیه که اختراع خود منتظری است دیر یا زود از بین خواهد رفت ولی دین اسلام بر جا خواهد ماند و با پاک سازی آن از هر گونه فرقه ای ماند سنی و شعیه و صوفی و غیره و غیره فط اسمی بجا خواهد ماند و ملایان و آیت اللها و درویشان و مفتیان و غیره وغیره هم دکانهایشان تعطیل خواهد شد. به امید آنروز.

-- بدون نام ، Oct 14, 2009

سلام.خیلی برام جالبه.کسایی که سر سوزنی اعتقاد به آخوندها ندارن امروز برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی و رهبری شعار روحانی واقعی منتظری صانعی رو سر میدهند. کسانی که اگه دستشون برسه همه آخوندارو اعدام می کنند خبر گزاری هاشون سنگ منتظری رو به سینه می زنن و منتظری یه دفعه واسشون قدیس شده. درسته منتظری یه زمانی آدم بزرگی بوده ولی یادمون نره امام آخر کار بهش گفت آقای منتظری از اون جایی که شما ساده لوح هستید در هیچ کار سیاسی دخالت نکنید و بخاطر کارهاتون(قضیه باند مهدی هاشمی و...) زود تر توبه کنید تا در قعر جهنم نروید. اگه کسی دوست داشت متن کامل نامه های امام رو براش می زنم .یادمون نره ملاک حال فعلی افراده. شمر که سر امام حسین رو برید دایی حضرت ابوالفضل بوده و در جنگ صفین هم تو سپاه حضرت علی می جنگه و جانباز هفتاد درصد می شه. ملاک واسه ما اینه که الان حرف آدما چیه نه اینکه بیست یا سی سال پیش تو خط امام بودن. یا علی

-- محمد ، Oct 14, 2009

آقای محمد بر عکس فرمایشات ولایی سرکار ، مردم ایران ، مردم بخشنده و مهربانی هستند، اگر قرار بود آخوندان خونخوار را در تمامیت دشمن باشند حالا نه عمامه ای بود و نه عمامه نشانی، شاید امروز از لطف کسانی چون منتظری و صانعی بشود این دین «««حنیف»»» را نجات داد و گرنه با فتوای بسیج ِ بسیج و پاسداران و حزب الله لبنان و حماس فلسطین در تجاوز سیستماتیک به دختران و پسران ما این متحلوف را نمی توان نجات داد. البته اگر در کشور دیگری بود یم و مردم خشنونت طلبی داشتیم آری آخوندان آنگاه سزاوار همه چیز می شدند ولی خوشبختانه مردم بسیار نجیبند!
مرگ بر جمهوری اسلامی
زنده باد جمهوری ایرانی
و البته این شعار حتا به گوشهای کر نیز رسیده است.

-- بدون نام ، Oct 15, 2009

 . آیت‌الله منتظری پدر انقلاب مقدّس  اسلامی فرمودند:
استقلال یعنی زیر یوغ خارجی نباشیم و آزادی یعنی مردم در اظهار عقیده و بیان آزاد باشند. نه این‌که به محض ابراز نظر مخالفی، کار به زندان و حبس
چقدر ناراحت کننده است که اشخاصی‌که سی‌سال پیش فریاد می‌زدند استقلال،آزادی، جمهوری اسلامی  همان اشخاصی‌هستند که استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را از بین بردند. انشا‌الله خداوند به اینها میفهماند که معانی این  شعارها که دوباره این روزها میشنویم چی‌هست. همین شعار‌هایی‌که انقلاب عزیز اسلامی ما را سی‌ساله پیش به دنیا آورد.

-- mahboobeh ، Jan 22, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)