تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اظهار تأسف روسیه از رویکرد هسته‌ای ایران

روسیه از آن‌چه «رد پیشنهاد تبادل هسته‌ای آژانس از سوی ایران» نامید اظهار تأسف کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه امروز جمعه در یک نشست خبری گفت:
«متأسفیم که ایران، تا آن‌جایی که معلوم است، امکانی برای موافقت با قاعده‌ای که پیشنهاد شده نمی‌بیند.»

این سخنان وزیر خارجه روسیه در حالی بیان می‌شود که وزیر خارجه جمهوری اسلامی چهارشنبه‌شب اظهار داشت که ایران موضوع تبادل سوخت هسته‌ای را رد نکرده‌است.


سرگئی لاوروف (عکس از AP)

منوچهر متکی در مصاحبه خود با شبکه دوم تلویزیون ایران گفت:
«آخرین نکته‌ای که برای تامین سوخت مطرح شد و ایران آن را رد نکرد موضوع تبادل سوخت است اما در غیر این صورت ایران توان تامین سوخت مورد نیاز خود را دارد.»

بر پایه پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، ایران می‌تواند با فرستادن بخش اعظم اورانیوم با خلوص پایین خود به خارج، میله‌های سوختی برای رآکتور تهران دریافت کند و با این کار از نگرانی‌های قدرت‌ها در مورد ساخت احتمالی بمب‌های اتمی در ایران بکاهد.

آقای لاوروف در نشست خبری امروز خود افزود:
«هدف ما روشن است. ما می‌خواهیم که جامعه جهانی هیچ شکی در سرشت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران نداشته باشد.»

روسیه که از اعضای دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل است از معدود قدرت‌های جهانی است که روابط نزدیکی با محمود احمدی‌نژاد دارد.

این سخنان وزیر خارجه روسیه در حالی بیان می‌شود که وزیر خارجه جمهوری اسلامی چهارشنبه‌شب اظهار داشت که ایران موضوع تبادل سوخت هسته‌ای را رد نکرده‌است

وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنانش در مورد تنبیه ایران توسط تحریم‌ها گفت که شورای امنیت می‌تواند «اقدامات بیشتری را در مورد ایران بررسی کند» ولی با این وجود افزود:
«عمل کردن با منطق تنبیه علیه ایران رویکرد معقولانه‌ای نیست.»

دیپلمات‌های غربی این هفته گفتند که ایران عملاً پیشنهاد اعتمادسازی آژانس از طریق تبادل هسته‌ای رد کرده‌است.

ایران با ارسال یک‌جای بخش اعظم اورانیوم خود به کشورهای غربی موافق نیست و خواستار ارسال اورانیوم و دریافت سوخت به صورت تدریجی و هم‌زمان شده‌است.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه گفت که کشورش در برابر تأخیرهای ایران «صبر نکرده و از موضع خود عقب نشینی نخواهد کرد.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این پیام(دستور غیر مستقیم) به ایران جهت خرید اسلحه و موشک و غیره از روسیه میباشد.
به نظر من اگر دولت ایران به مردم و خواسته های به حق انان احترام بگذارد، نه روسیه و نه امریکا و نه دولت جنایتکار دیگری قادر به حمله،توهین،تهدید و باجگیری از دولت ایران خواهد بود.
قول انجام یک انتخابات ازاد توسط ولی فقیه در تابستان و یا پاییز سال اینده با شرکت نمایندگان احزاب مردم مسلمان (شیعه و سنی) ،بدون دخالت ولی فقیه و اعلام عدم صلاحیت منتخبین احزاب مسلمان ،کمک بزرگی برای اشتی ملی و وحدت ایرانیان بوده و ایجاد دز محکمی جهت مبارزات ضد امریالیستی خواهد بود.
چون ممکن است به دلایل گوناگون اقای خامنه ای قادر به گرفتن چنین تصمیمی نباشند،ضرورت دارد که نیروهای اصلاح طلب مسلمان ضمن همبستگی سیاسی با دولت اقای احمدی نزاد در مبارزه با زیاده خواهی امریکا و روسیه، مانع از هر گونه باجگیری این مفت خوران از مردم ایران گردند.ضمنا با گرفتن مجوز از وزارت کشور جهت انجام تظاهرات ---در روزهای غیر ملی ---و انعکاس خواسته های به حق مردم مسلمان و غیر مسلمان و جذب حمایت مردم از خواسته های اپوزیسیون،شرایط اصلاح و یا تغیر قوانین را ایجاد نمایند.
رفقای چپ،دوستان سکولار ملی-مذهبی و غیر مذهبی توجه بفرمایند؛رسیدن به یک ازادی نسبی نیاز به دوری جستن از زیاده خواهی همگان است.ضمنان تلاش برای رسیدن به یک جامعه سوسیالیستی،کمونیستی اقدامی بهوده و دور از عقل است و تلاش برای ایجاد یک جامعه ازاد به شکل جوامع غربی زمانی موثر و نتیجتا موفق خواهد بود که مردم ایران متحدا با دخالت و زیاده خواهی استعمارگران غربی و شرقی مخالفت و خط قرمز خود را نشان دهند.لذا رفقا و دوستان نامبرده فوق بدون داشتن توقعی موظف به حمایت از جنبش اصلاح طلبان مسلمان میباشند.البته اگر انان واقعا خیر مردم ایران را می خواهند و اگر غیر از این است،بهتر است دوستان چپی و سکولار به کلی راه خود را با خیرخواهان مردم ایران جدا کنند.
نیروهای اصلاح طلب مسلمان(تحت راهنمایی رهبران سالم) باید با نیروهای افراطی (با هر عقیده ای)مبارزه کرده و انان را به صفوف خود راه ندهند.ضمنا هر فردی که شعار سازمان و یا گروهکی را بیان کرد او را از صفوف خود خارج نموده و در صورت سماجت ان فرد اخلالگر را تحویل پلیس بدهید.وجود افراد وابسته به دول غربی یا شرقی و یا کسانی که برای انان تبلیغ میکنند،بهانه خوبی برای افراد مستبد و مفسد در دولت، جهت لجن پراکنی میباشد.
قابل عرض ست افراد سودجو و فرصت طلب کوهکها ماموریت دارند که جنبش مردمی ما را به نفع خود مصادره کنند و اگر موفق به مصادره ان نشوند،با انجام اقدامات تخریبی خود تلاش به درگیری بین ماموران با تظاهر کنندگان کرده و ایجاد اشوب میکنند که بدینوسیله برای استعمارگران خوش رقصی نمایند.موفق باشید

-- mansour piry khanghah ، Jan 22, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)