تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

جلوه جواهری به شش ماه زندان محکوم شد

جلوه جواهری، عضو کمپین یک میلیون امضاء برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز، به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش تارنمای «تغییر برای برابری»، شعبه ۳۰ دادگاه انقلاب تهران، اتهام وی را «اجماع و تبانی با هدف اقدام علیه امنیت کشور» اعلام کرده است.

خانم جواهری، ۲۳ خرداد ۱۳۸۷ به همراه هشت نفر دیگر از فعالان حقوق زنان در مقابل گالری ابریشم تهران دستگیر شد. در این روز، برخی گروه‌های زنان قصد داشتند برنامه‌ای را به مناسبت سالگرد تجمع ۲۲ خرداد برگزار کنند.

به گفته مینا جعفری، وکیل جلوه جواهری، دادگاه به دلیل عضویت در کمپین یک میلیون امضاء، وی را به استناد ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به این مجازات محکوم کرده ‌است.


جلوه جواهری

کمپین یک میلیون امضاء حرکت جمعی از فعالان زن برای اعتراض به قوانین تبعیض‌آمیز است. در سه سال گذشته بیش از ۵۰ نفر از اعضای این کمپین بازداشت شده‌اند.

خانم جعفری می‌گوید که اتهام عنوان شده در رای صادره، با کیفرخواست مغایرت دارد و این رای بدون توجه به دفاعیات جواهری و وکیل وی صادر شده‌ است.

به گفته او برخی از بازداشت‌شدگان ۲۳ خرداد همان روز از این اتهام تبرئه شده‌اند و پرونده آنها به دادگاه عمومی فرستاده شده ‌است.

وی ابلاغ نشدن رای به وکیل را یکی دیگر از موضوعات خلاف قانون در این پرونده اعلام کرد و افزود: «این موضوع برخلاف ماده ۲۱۳ قانون آئین دادرسی کیفری است.»

وکیل جلوه جواهری با بیان اینکه پس از مراجعه به دفتر شعبه ۳۰ دادگاه و تقاضای کتبی از ریاست دادگاه انقلاب برای ابلاغ متن رای، هیچ پاسخی دریافت نکرده، اظهار داشت که متن رای دادگاه را فقط در دفتر شعبه مطالعه کرده ‌است.

به گفته وکیل جلوه جواهری، دادگاه به دلیل عضویت در کمپین یک میلیون امضاء وی را به این مجازات محکوم کرده ‌است

جلوه جواهری، پیش از این سه بار بازداشت شده است. وی نخستین بار ۱۳ اسفند ۱۳۸۵ به همراه ۳۲ نفر دیگر از فعالان جنبش زنان در برابر دادگاه انقلاب تهران بازداشت شده بود.

این عضو کمپین یک میلیون امضا، ۱۰ آذر ماه ۱۳۸۷ نیز به بهانه فعالیت در سایت تغییر برای برابری، دستگیر شد و پس از ۳۰ روز بازداشت در بند عمومی زندان اوین، با با ضمانت بانکی پنج میلیون تومانی آزاد شد.

دادگاه انقلاب وی را به همراه پروین اردلان، مریم حسین‌خواه و ناهید کشاورز به شش ماه حبس تعزیری محکوم کرد که این حکم در دادگاه تجدید نظر به شش ماه حبس تعلیقی تقلیل یافت.

خانم جواهری ۱۱ اردیبشهت ماه سال جاری نیز در منزلش دستگیر شده بود. ماموران امنیتی پس از بازداشت همسرش، کاوه مظفری به بهانه شرکت در تجمع روز جهانی کارگر، منزل وی را تفتیش کرده و جلوه جواهری را نیز به زندان اوین منتقل کردند.

اتهام این فعال حقوق زنان «اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در کمپین یک میلیون امضاء و تجمع و تبانی» اعلام شد. وی ۱۷ خرداد ماه با قرار کفالت ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)