تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

کمپین یک میلیون امضاء برنده جایزه «کوادریگا»

کمپین یک میلیون امضاء برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز، برنده جایزه «کوادریگا» در آلمان شد.

این جایزه هر سال، همزمان با سالگرد اتحاد دو آلمان، به نهادها، جنبش‌ها و یا افرادی که در راه همبستگی و اتحاد مردم تلاش کرده‌اند، اهدا می‌شود.

رضوان مقدم، فعال حقوق زن و از اعضای کمپین یک میلیون امضاء، سوم اکتبر برابر با ۱۱ مهر ماه، جایزه کوادریگا را دریافت می‌کند.

این کمپین هم‌اکنون نامزد جایزه سالانه مجله گلمور است که سالانه تعدادی از زنان موفق و همچنین گروه‌هایی که برای احقاق حقوق زنان فعالیت می‌کنند را کاندید اهدای جایزه خود می‌کند.

نام این جایزه؛ «کوادریگا» اشاره به نماد چهارگانه‌ای است که در بالای دروازه براندنبورگ در مرز سابق دو برلین شرقی و غربی قرار دارد. این دروازه از پس از فروریزی دیوار برلین به نماد اتحاد دو آلمان تبدیل شده ‌است.

کمپین یک میلیون امضاء برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز، حرکت جمعی از زنان ایرانی است که از شهریور ماه ۱۳۸۵ آغاز شده و هدف از آن «ارتقاء برابری جنسیتی در قوانین جمهوری اسلامی» است.

این کمپین، در ژانویه ۲۰۰۹ نیز جایزه سیمون دووبوار را در فرانسه از آن خود کرد. این جایزه به خاطر «جسارت زنان ایرانی و بدیع بودن شکل مبارزه‌شان» به این کمپین اهدا شد.

تارنمای «تغییر برای برابری»، پایگاه خبری کمپین یک میلیون امضاء در تهران نیز در سال ۲۰۰۸ برنده جایزه ویژه گزارشگران بدون مرز در مسابقه سالانه رادیو آلمان شد.

در هفدهمین دوره‏ مراسم اهدای جوایز سال «آزادی بیان» از سوی سازمان گزارش‏گران بدون مرز هم، تارنمای تغییر برای برابری، به عنوان یکی از نامزدهای بخش وبلاگ‌ها مطرح شد.

جایزه بنیاد فمینیستی مجوریتی از دیگر جوایزی است که این کمپین از آن خود کرده ‌است. این بنیاد که در آمریکا مستقر است، آوریل ۲۰۰۹ «جایزه سراسری زنان» خود را به کمپین یک میلیون امضاء در ایران اهدا کرد.

در سه سال گذشته ۵۰ نفر از اعضای کمپین یک میلیون امضاء بازداشت شده‌اند. سه نفر بدون بازداشت به دادگاه فراخوانده شده‌اند و نزدیک به ۱۵ نفر احضار و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند

این کمپین هم‌اکنون نامزد جایزه سالانه مجله گلمور است. این نشریه آمریکایی سالانه تعدادی از زنان موفق و همچنین گروه‌هایی که برای احقاق حقوق زنان در کشورهای دیگر فعالیت می‌کنند را کاندید اهدای جایزه خود می‌کند.

در سال‌های اخیر، برخی از اعضای این کمپین با دستگیری و محکومیت‌های قضایی از سوی مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی مواجه شده‌اند.

در سه سال گذشته، ۵۰ نفر از اعضای کمپین یک میلیون امضاء بازداشت شده‌اند. سه نفر بدون بازداشت به دادگاه فراخوانده شده‌اند و نزدیک به ۱۵ نفر احضار و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

پنج سال و شش ماه حبس تعلیقی مجموعه احکامی است که تا کنون برای فعالان کمپین صادر شده و تعدادی از پرونده‌ها نیز در انتظار تشکیل دادگاه یا صدور حکم هستند. اعضای کمپین در سه سال گذشته در مجموع ۲۷۳ روز در بازداشتگاه‌های وزرا، گیشا، بند ۲۰۹ و بند عمومی زندان اوین به سر برده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)