تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مذاکرات ایران و غرب ادامه می‌یابد

مذاکرات شش قدرت جهانی و ایران که به منظور پی بردن به ماهیت برنامه اتمی ایران در ژنو آغاز شده بود، با توافق برای ادامه گفتگوها پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری‌ها، در جریان این مذاکرات، سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد ایران با مقام‌های ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، یک هفته پس از اعلام ساخت دومین مرکز غنی‌سازی اورانیوم ایران در ژنو سوئیس با یکدیگر گفتگو کردند.


هیات ایرانی شرکت کننده در مذاکرات(عکس‌ها از رویترز)

ایران در طول روزهای گذشته، در چندین نوبت دست به آزمایش‌های موشکی نیز زد.

آقای سولانا به طور رسمی اداره کننده مذاکرات بود. این مذاکرات در دو نوبت صبح و بعدازظهر و پشت درهای بسته انجام سد.

واحد مرکزی خبر دور اول مذاکرات را از ساعت یازده و سی دقیقه به وقت تهران اعلام کرده است.

این خبرگزاری به نقل از شورای عالی امنیت ملی ایران نوشته است که طرفین، توافق کردند که در پایان ماه جاری(اکتبر)، نشست دیگری برگزار کنند.


همچنین، قرار شده است برای هماهنگی در خصوص گفتگوهای آتی، نشستی در سطح معاونان تشکیل شود.

اعضای گروه ۱+۵ پیش‌تر ابراز امیدواری کرده‌اند که ایران در جریان این مذاکرات، گفتگوهایی «سازنده» انجام دهد.

ایران نیز اعلام کرده است که غرب باید از «فرصت» مذاکره با ایران استفاده کند.

این مذاکرات پس از ارائه بسته پیشنهادی تهران به نمایندگان ۱+۵ در تهران که جمهوری اسلامی در آن هیچ اشاره‌ای به فعالیت‌های هسته‌ای خود نکرده بود، از سوی سولانا درخواست شد.


با این که غرب در طول روزهای گذشته بر طرح مسئله هسته‌ای ایران در جریان این مذاکرات تاکید کرده است، اما مقام‌های تهران گفته‌اند که در چارچوب بسته پیشنهادی به مذاکره خواهند پرداخت.

خبرگزاری ایسنا، هیات ایرانی شرکت کننده در این مذاکرات را سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی، علی باقری معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی، حمیدرضا عسگری‌ مشاور حقوقی وزارت خارجه و مشاور حقوقی رییس سازمان انرژی اتمی، محمد‌هادی زاهدی‌وفا مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی، و مهدی صفری معاون وزیر امور خارجه معرفی کرده است.


سولانا و ویلیام برنز نماینده آمریکا در مذاکرات

ویلیام برنز معاون وزیر امورخارجه آمریکا، هی یافی معاون وزیر امورخارجه چین، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، مارک لیال گرانت مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه‌ بریتانیا، ژاک اودیبر مدیر‌کل امور سیاسی و امنیتی وزارت امور خارجه فرانسه، فولکر اشتانسل مدیرکل امور سیاسی وزارت امور خارجه آلمان، خاویر سولانا نماینده عالی سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیه اروپا و رابرت کوپر مدیر‌کل امور خارجی و سیاسی- نظامی شورای اتحادیه اروپا از طرف غرب در این مذاکرات شرکت داشتند.

جزئیاتی از این مذاکرات منتشر نشده است، اما دیپلمات‌ها گفته‌اند که به احتمال زیاد، بخش قابل توجهی از گفتگوها در طول دیدارهای خصوصی انجام خواهد گرفت.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)