تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اوباما: ایران باید گام‌های عملی بردارد

باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده، مذاکرات ایران و غرب را «شروعی سازنده» خواند و از تهران خواست که «گام‌های عملی سازنده‌ای» در ادامه گفتگوها بردارد.

اظهارات اوباما ساعاتی پس از مذاکرات نماینده ایران و گروه ۱+۵ در ژنو مطرح شد.

وی باردیگر اعلام کرد که در صورت تاخیر ایران در این خصوص، واشینگتن آماده افزایش فشار بر تهران است و برای ابد منتظر پاسخ جمهوری اسلامی نخواهد ماند.


AFP

اوباما بر حق دستیابی ایران به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تاکید کرد و گفت که آمریکا بر اساس منافع و احترام متقابل به مذاکرات با ایران ادامه می‌دهد، اما مقام‌های جمهوری اسلامی باید به طور عملی، همکاری خود را نشان دهند.

رئیس جمهوری ایالات متحده اظهار داشت که مقام‌های تهران باید ظرف دو هفته، دسترسی نامحدود بازرسان آژانس به تاسیسات اتمی قم را فراهم کنند.

به گفته اوباما، در صورت انجام اقدامات عملی از سوی ایران، «راه‌های بهتری» برای رابطه با آمریکا ایجاد می‌شود.

رئیس جمهوری ایالات متحده اظهار داشت که ایران باید ظرف دو هفته، دسترسی نامحدود بازرسان آژانس به تاسیسات اتمی قم را فراهم کنند

وی پیشنهاد ایران برای تبادل اورانیوم غنی‌شده با غلظت پائین با یک کشور ثالث را از جمله این اقدامات معرفی کرد.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا نیز مذاکرات غرب با ایران را سازنده نامید اما گفت که باید منتظر تصمیم و پاسخ ایران به موضوعات مطرح شده در مذاکرات ماند.

خانم کلینتون نیز بر اقدام‌های عملی ایران و پاسخ سریع این کشور به درخواست‌های گروه ۱+۵ در جریان مذاکرات تاکید کرد.

روز گذشته خبری مبنی بر دیدار سعید جلیلی و ویلیام برنز، نمایندگان ایران و ایالات متحده در حاشیه مذاکرات مطرح شد.


AFP

گزارشی از جزئیات این دیدار منتشر نشده است.

با این حال، پس از پایان مذاکرات، آقای جلیلی در یک کنفرانس خبری، گفتگوها را مثبت خواند.

گزارش دیگری به نقل از خاویر سولانا نماینده اتحادیه اروپا در این مذاکرات نیز حاکی است که علاوه بر توافق طرفین به ادامه گفتگوها در اواخر ماه جاری(اکتبر)، جمهوری اسلامی نیز موافقت کرده است که ظرف چند هفته آینده، به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اجازه بازدید از تاسیسات غنی‌سازی قم را بدهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پس از مذاکرات ژنو با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مقام‌های ایران از محمد البرادعی دعوت کرده‌اند که به ایران سفر کند و وی قصد دارد به زودی از این کشور دیدن کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

«شجاعت» روحانیت پاک در حدی ست که اگر تمامی امتیازات را بدهد و ماندگاری خودش را از غرب و بویژه آمریکا بخرد هم بعد از آن جشن پیروز خواهد گرفت! اما اینبار ما رمقش را خواهیم گرفت و کمرش را با تبری سبز خواهیم شکست! اینها همگی باید برای پناهندگی بروند روسیه! چنانکه دارند غنی سازی ایران را به ناآمن ترین کشور جهان یعنی روسیه می برند.

-- بدون نام ، Oct 2, 2009

متاسفانه تجربه نشان میدهد که به این رژیم در هیچ شرایطی نمیشود اعتماد کرد. چطور میشود مطمئن بود همین الان در نقطه ای دیگر در کار ساختن رآکتور دیگری نباشند؟ تنها عامل موثر در این زمینه گرم تگاه داشتن تنور اعتراضات داخلی بر ای رسیدن به دموکراسی و رعایت حقوق بشر است. این اعتراضات به دولتهای دیگر هم به خوبی نشان میدهد که این رژیم پایگاه مردمی ندارد و نمیتوان به توافقی پایدار با ان دست یافت.

-- بدون نام ، Oct 2, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)