تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

منوچهر متکی به واشینگتن سفر کرد

منوچهر متکی وزیر خارجه ایران با سفر به واشینگتن، از دفتر حافظ منافع ایران در سفارت پاکستان بازدید کرد.

سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی به پایتخت ایالات متحده در طول روابط این دو کشور پس از انقلاب ایران، بی‌سابقه است.

به گزارش رویترز، پی‌جی کراولی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تائید سفر متکی به واشینگتن گفت که برنامه خاصی برای ملاقات وزیر خارجه ایران با مقام‌های آمریکایی وجود ندارد.

با این که مجوز سفر متکی به واشینگتن ظرف ۲۴ ساعت صادر شده است، اما کراولی آن را «درخواستی عادی» دانسته که مورد موافقت آمریکا قرار گرفته است.


AFP

مشخص نسیت آقای متکی چه مدتی در واشینگتن خواهد ماند و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در خصوص انگیزه سفر وی، اظهار بی‌اطلاعی کرده است. متکی برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، به نیویورک سفر کرده بود.

دیپلمات‌های ایرانی در جریان سفر به سازمان ملل اجازه سفر به شعاع بیش از ۴۰ کیلومتری مقر این سازمان را ندارند.

سفر وزیر خارجه ایران به واشینگتن، یک روز پس از صدور مجوز برای دیپلمات‌های سوئیسی به منظور ملاقات با سه آمریکایی بازداشت‌شده در ایران صورت می‌گیرد.

سوئیس حافظ منافع ایالات متحده در ایران است.

با این که مجوز سفر متکی به واشینگتن ظرف ۲۴ ساعت صادر شده است، اما کراولی آن را «درخواستی عادی» دانسته که مورد موافقت آمریکا قرار گرفته است

این سفر و دیدار از دفتر حافظ منافع ایران در واشینگتن در حالی صورت گرفت که امروز اول اکتبر قرار است اعضای گروه ۱+۵ با نماینده ایران در ژنو مذاکره کنند.

کراولی ابراز امیدواری کرده است که ایران در نشست امروز ژنو به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای خود پاسخ مثبت دهد.

همزمان با سفر متکی به واشینگتن و فرارسیدن زمان مذاکره ایران با غرب، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا بار دیگر به ایران هشدار داد که اگر به تعهدات بین‌المللی خود عمل نکند، با «انزوای بیشتری» مواجه می‌شود.

اجازه بازدید از همه تاسیسات هسته‌ای ایران و پایان فعالیت‌های هسته‌ای مخفیانه از جمله درخواست‌های مطرح شده از سوی خانم کلینتون از مقام‌های ایرانی است.

مقام‌های ایرانی و آمریکایی در روزهای گذشته، چندین بار «حسن نیت» خود در خصوص مذاکرات امروز را اعلام کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با سلام
آقاي متكي ، نيويورك تشويق كم بود ؟ رفتي درباره عدالت و هولوكاست و اينها گفتگو كني ؟ علوم انساني را كه تحريم كرده ايد ، هنوز كه تاريخ نويسان محروم نشده اند توصيه مي كنم يك تاريخ نويس را با خود بهمراه ببريد .

-- م ، Oct 1, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)