تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«ابزار براندازی نرم»
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «عبور از نقش تدافعی به تهاجمی» درباره وضعیت دانشگاه‌ها پس از بازگشایی نوشته شده است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «حوادث بعد از انتخابات فرصت مغتنمی برای دشمن فراهم کرد تا جنگ نرم علیه کشورمان را در فاز جدیدی وارد کند؛ جنگی که از چند سال پیش به دنبال شکست پیاپی غرب و دشمنان منطقه‌ای در جنگ‌های برانداز سخت و استفاده از قوه قاهره و نظامی، آغاز شده بود.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «طی سال‌های گذشته، همسو با فرماندهان جنگ نرم در جبهه دشمن، عده‌ای در مطبوعات و دانشگاه‌های کشور نقش پیاده نظام عملیات روانی دشمن را ایفا کرده و برخی از تشکل‌های دانشجویی و احزاب سیاسی نیز ابزاری برای تحقق براندازی نرم شده بودند.»

به نوشته روزنامه کیهان، «تحلیل مجموعه فعالیت‌های صورت گرفته در جنگ نرم دشمن نشان می‌دهد که مشروعیت‌زدایی و سلب اعتبار از جایگاه ولی فقیه، یکی از اهداف مهم آنان به شمار می‌رود. افسران جوان باید در اولین گام، ولایت‌پذیری و دفاع از حریم ولایت را در صدر برنامه‌های خود برای مقابله با جنگ نرم دشمن قرار دهند.»

متن کامل سرمقاله

«مالک دانشگاه آزاد»
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «پیرامون وقف دانشگاه آزاد اسلامی» به بررسی وقف اموال و دارایی‌های دانشگاه آزاد اسلامی که از سوی هیات موسس آن اعلام شده، پرداخته است.

سرمقاله نویس رسالت نوشته است: «دانشگاه آزاد اسلامی از سال ۶۱ نقش مهمی در ارتقای سطح آموزش عالی کشور داشته و توانسته است کمبودهای دولت در توسعه آموزش عالی را به نوعی جبران کند. در کنار خدمات بزرگ این دانشگاه البته منتقدینی هم داشته که طی سال‌های اخیر شاهد نقد آنان در رسانه‌ها بوده‌ایم.»

به نوشته این روزنامه، «واقف باید مالک مالی باشد که وقف می‌کند. به علاوه دارای اهلیتی باشد که در معاملات معتبر است. این پرسش مطرح است که آیا هیات محترم موسس دانشگاه، مالک دانشگاه آزاد اسلامی است؟»

رسالت در ادامه افزوده است: «دانشگاه آزاد به لحاظ مالکیت نه از جنس مالکیت دولتی، حقیقی، بلکه مالکیت عمومی، یک موسسه غیر انتفاعی است. آیا می‌شود یک ملک عمومی را وقف کرد؟ به نظر می‌رسد در این اقدام دقت حقوقی و کارشناسی کافی صورت نگرفته است.»

متن کامل سرمقاله

«سیاست‌های فرا آتلانتیکی»
سرمقاله امروز روزنامه قدس با عنوان «دیپلماسی اروپایی یا کارگزار آمریکایی» در خصوص سفر خاویر سولانا به خاورمیانه در راستای کمک به صلح میان اسرائیل و فلسطین است.

سرمقاله نویس قدس نوشته است: «خاویر سولانا با هدف کمک به تلاش‌های بین‌المللی برای حل مناقشه بین فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی، سفری چهار روزه را به منطقه خاورمیانه آغاز نموده است. حل مناقشه فلسطین تاکنون با ورود بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به دلیل زیاده خواهی‌های رژیم اشغالگر قدس به بن‌بست رسیده و ثمره‌ای برای حامیان صهیونیست‌ها در پی نداشته است.»

به نوشته این روزنامه، «اکنون سفر آقای سولانا به عنوان نماینده اتحادیه اروپا و رئیس سیاست خارجی این بلوک سیاسی را نمی‌توان به عنوان یک راهبرد مغایر با هدف‌های خاورمیانه‌ای دولتمردان واشنگتن تلقی نمود، بلکه سیاست‌های فرا آتلانتیکی اتحادیه اروپا را می‌توان متغیر تابعی از متروپل ایالات متحده آمریکا معرفی کرد.»

قدس در ادامه افزوده است: «تلاش‌های دیپلماتیک نمایندگان اروپایی قطعاً در ذیل اقدام‌های قهری مقام‌های کاخ سفید قابل تفسیر می‌باشد، لذا ادعاهای تل‌آویو را نمی توان صرفاً الفاظ ژورنالیستی عنوان کرد، بلکه مفاهیم مورد ادعای آنها از یک عقبه حمایتی برخوردار است که در ادبیات سیاسی غرب نهادینه گردیده است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «بورس تهران و حباب قیمتی»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «اختلاف بر سر تعریف از مشورت»

سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «فقط نام‌ها ‌ ‌تغییر می‌کند؟»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «عربستان و تروریست‌ها»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «تورم زیر هشت درصد مطلوب اقتصاد ایران»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «طرحی برای خوش خدمتی به اشغالگران»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)