تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«مردی با تریبون‌های بسیار»
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «جلسه رای اعتماد و پاسخ‌های احمدی‌نژاد» درباره اظهارات احمدی‌نژاد در روز اول رای اعتماد به کابینه پیشنهادی در مجلس است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «احمدی‌نژاد بر خلا ف سیدمحمد خاتمی، تریبون‌های بسیاری برای سخن گفتن دارد. هر گاه که اراده کند، می‌تواند در برنامه زنده تلویزیونی حضور یابد و حتی در بدعتی آشکار، به جای آن که وزرای خود را در نامه به مجلس معرفی کند، از طریق برنامه تلویزیونی معرفی نماید یا با حضور در نماز جمعه در مورد عملکرد دولت خود سخن بگوید.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «آقای احمدی نژاد در مجلس گلا یه کرد که چرا نمایندگان مخالف، از یک طرف دولت نهم را زیر سوال می‌برند و از طرف دیگر می‌گویند چرا برخی وزرای دولت نهم برای دولت دهم انتخاب نشده‌اند. در حالی که مشخص است منظور نمایندگان منتقد از تمایل رئیس دولت برای مطیع بودن وزرای پیشنهادی چیست، اما در پاسخ به انتقاد نمایندگان، ترجیح می‌دهد توپ را به زمین آنها بیندازد.»

به نوشته روزنامه مردمسالاری، «احمدی‌نژاد مخدوش بودن انتخابات را رد کرد؛ بدون آنکه پاسخی به ۱۴ میلیون نفری بدهد که در انتخابات به او رای نداده‌اند. گویا موضوع انتخابات هنوز برای آقای احمدی‌نژاد هم تمام نشده است و او به هر دلیلی تمایل دارد به این موضوع گریزی بزند، حتی در جلسه رای اعتماد به وزرا و این پیام روشنی دارد که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.»

متن کامل سرمقاله

«خلط مبحث در شناسایی»
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «تمیز بین عوامل دسته اول و عوامل دسته دوم» با بیان تاریخچه مخالفت‌های اصلاح‌طلبان با برخی حوادث در دوران پس از انقلاب، درخواست برخورد با آنها از سوی قوه قضائیه را کرده است.

سرمقاله نویس کیهان نوشته است: «مقابله با نفرات اول و اصلی رخدادهای تلخ پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری یک مطالبه عمومی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در جلسه اخیر دانشجویان بر آن تاکید کردند. از آن طرف دستگاه قضایی و رئیس محترم جدید آن نیز بر برخورد با عوامل اصلی تاکید دارد.»

به نوشته این روزنامه، «در دهه ۶۰ ما شاهد تنش‌های دولت مهندس موسوی علیه رئیس جمهور محترم وقت بودیم. هرچند با خویشتنداری جدی رئیس جمهور محترم وقت، این تنش ها مهار شدند، ولی عده‌ای در دولت بودند که با اهانت آشکار و برنامه‌ریزی علیه رئیس جمهور منتخب مردم، سعی در مواجه کردن نظام نوپای جمهوری اسلامی با بحران درونی داشتند. آنها عناصر امروزی و دیروزی سازمان مجاهدین انقلاب بودند.»

کیهان در ادامه افزوده است: «در شناسائی عوامل اصلی از غیر اصلی خلط مبحث صورت گرفته است. افرادی نظیر موسوی، خاتمی و...اگرچه جرمشان در این حوادث سنگین است و حتما باید پاسخگوی اقدامات ویرانگر و ضدملی خویش باشند، ولی در این میدان بدون شک، نقش حلقه بعدی قابل اغماض نیست. کوچک بودن عناوین اجرایی آنان نباید سبب کوچک دیدن نقششان شود.»

متن کامل سرمقاله

«انحصارهای دولتی»
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «تسهیل رقابت یا تهدید رقابت؟» در خصوص انحصار دولت در اقتصاد ایران است.

سرمقاله نویس دنیای اقتصاد نوشته است: «بخش مهمی از قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، به موضوع تسهیل رقابت و منع انحصار اختصاص دارد. گویا قانون‌گذار دو مفهوم تسهیل رقابت و منع انحصار را مترادف هم دانسته است.»

به نوشته این روزنامه، «اما این دو مفهوم مترادف هم نیستند و اتفاقا موضوع تسهیل رقابت که در این قانون کاملا مغفول واقع شده بسیار مهم‌تر و راهگشاتر است و اساسا بحث منع انحصار به طور منطقی در ذیل آن باید مطرح می‌شد و نه مستقل و فارغ از آن.»

دنیای اقتصاد در ادامه افزوده است: «اکثریت قریب به اتفاق انحصارهای پیدا و پنهان در اقتصاد ایران، ناشی از اراده و پشتیبانی دولتی است. بنابراین، شورای رقابت که ماموریت آن منع انحصار است، در عمل نمی‌تواند با این نوع انحصارهای قانونی که اتفاقا ویژگی غالب اقتصاد ایران است مقابله کند و تنها کاری که می‌تواند انجام دهد مبارزه دون‌کیشوت‌وار با دشمنان موهوم تحت عنوان انحصارهای خصوصی است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «آنفلوآنزایA در کمین بیماران»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «رای اعتماد به دولت دهم»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «طرح سازش اوباما و امیدهای واهی اعراب»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «گرانی و کاهش سهم مواد خوراکی»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)